Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomailla asuvat ja siellä joulua viettävät, tuleeko jouluaattona haikea olo vai olenko ainut?

Vierailija
13.11.2023 |

Miten on?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
2/15 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut jo niin pitkään poissa Suomesta, ettei haikea ole enää valtaa mieltäni. Suomikin on niin muuttunut......

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme asuneet ulkomailla muutamia vuosia ja emme tulleet Suomeen jouluksi. Ei tullut haikeaa oloa, vaan olimme onnellisia, kun saimme viettää oman näköisen joulun mieheni ja lasten kanssa. 

Vierailija
4/15 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 v. pois Suomesta emmekä koskaan ole menneet Suomeen jouluksi. Olen laittanut omannäköisemme joulun aina siinä maassa, missä kulloinkin olemme asuneet.

Vierailija
5/15 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo 30v Suomesta poissa. En tunne haikeutta.  Vietän mieheni ja aikuisten lasteni kanssa suomalaista joulua. Suomalaiset jouluruuat, joulumusiikki jne. 

Vierailija
6/15 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosikymmeniä poissa Suomesta, eikä ole haikeutta. En vietä joulua.

Vierailija
7/15 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. 5-6 vuotta pois Suomesta ja kerran olin ulkomailla joulun. Se oli hirveää kidutusta. Minulla ei ole poikaystävää, tai oikein isoa kaveripiiriä täällä vieläkään, joten tulen joka jouluksi kotiin Suomeen, vaikka maksaapi tuo lysti...

Vierailija
8/15 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kirjoitetaan ulukomailla. Ei mulla muuta.

Vierailija
9/15 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu enää ulkomailla, mutta silloin kun siellä vielä asuin (asuin norjassa 6 vuotta) niin yksikään joulu ei saanut aikaiseksi haikeaa oloa.

Vierailija
10/15 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollenkaan.

Vuosittainen lomamatkani Japaniin on vuoden kohokohta. Ja japanilainen joulu voittaa suomalaisen joulun 10-0. Miksi siis olisin haikea, kun omasta tahdostani vietän parempaa aikaa jouluna Tokiossa? M28

Vierailija
11/15 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule haikea olo. Kaikkea oma aikansa. Lapsuuden ja nuoruuden joulut Suomessa ja senjälkeen aina ulkomailla. Jouluaatto on sinänsä oikein mukava täällä Toscanassa kun se on vaan arkipäivä. Joulua juhlitaan vasta seuraavana päivänä. Suomalaisista ruoista olen ainoastaan lanttulaatikkoa tehnyt ja joskus rosollia myös. Oikeastaan tykkään adventtiajasta enemmän kun on kaikissa kaupungeissa ja kylissä joulumarkkinoita ja muuta mukavaa ohjelmaa tarjolla koko joulukuun ja kauniita isoja jouluseimiä voi käydä kaikissa kirkoissa katselemassa. Arvostan, ettei ole sellaista hössötystä ja hosumista kuin ennen Suomessa oli. 

Vierailija
12/15 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Baltiassa venäläisenemmistöisellä alueella. Vietämme uutta vuotta sen sijaan. Sen vietossa on sekä samaa että eriävää suomalaisen joulun kanssa. 24.12. olen yleensä ulkomailla lomalla ja uutena vuotena Baltiassa. Ei ole haikeeutta ollut.

Vierailija
13/15 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule yhtään haikeaa oloa. Olen myöhäiskeski-ikäinen, jo reilusti pari vuosikymmentä poissa Suomesta ollut. Suomessakin kaikki on muuttunut, vanhemmat kuolleet, ei edes olisi mitään yhteistä joulua siellä. Ja niin, mulla ei edes ollut mitään sellaisia harmonisia muistoja Suomen jouluista. Kauheeta stressiä ja suorittamista ja usein riitaakin. Meillä on täällä jouluna leppoisaa ja mukavaa. 

Vierailija
14/15 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisi haikeaa? Teen joulun täälläkin. Ostin yli kaksimetrisen joulukuusen johon tulee yli sata palloa. Puutarhan jouluvalot on päällä jo toista kuukautta. Joulumenu jo puoliksi mietittynä. Torttuja tai kinkuntapaista tulee joinakin jouluina tehtynä. Belgialaista suklaata ja hyvää maustettua teeta. Joulumarkkinat, glühwein ja piparkakkukaupunkien näköiset kaupunkikeskustat. Joulukortit, kaneliomenan tuoksuisen kynttilät, tuli takassa ja joulukalenteri.

Suomalainen joulu on jotenkin hiljentymiseen ja hyssyttelyyn taipuvainen, siinä missä täällä se on runsauden juhla. Kaupat täyttyy luksusartikkeleista kuten riistaliha, tryffeli, praliinit, hienot viinit, luksuslihat, manteli- ja mausteleivonnaiset jne. Oma joulu on muodostunut johonkin tuohon välille. Teen hienompaa ruokaa ja saatan hiljentyä lukemaan uutta kirjaa takan loimussa. Joskus käyn joulukonsertissa kirkossa ja yhtenä jouluna autoin kodittomien joulujuhlassa pitämällä askartelutyöpajaa ja jakamalla ruokaa.

Jouluaika on ihan suosikkiaikaani täällä :)

t. Keski-Eurooppa

Vierailija
15/15 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule,olen ollut suomesta pois yli vuosikymmenen. Kertaakaan en ole matkustanut jouluksi suomeen enkä tehnyt mitään suomalaisia jouluruokia. Tänä vuonna ajattelin ensimmäistä kertaa tehdä joulupöytään karjalanpaistia :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan