Kurpitsaa joulupöydässä? Mun lapsuudessa ja nuoruudessa oli aina. Ihan Suomessa asuin.
Kommentit (12)
Meilläkin oli. Se oli sellaista ihanaa hieman hapanta säilykettä, jossa kurpitsat olivat kuutioina.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin oli. Se oli sellaista ihanaa hieman hapanta säilykettä, jossa kurpitsat olivat kuutioina.
Ihana kuulla, että muillakin on ollut. t.ap
Meillä oli kurpitsakuutioita puolukkahillon seassa. Se ei erityisesti ollut jouluruokaa mutta joulunakin syötiin kyllä. Se oli tosi hyvää ja raikasta esim. vaikka makaroonilaatikon kera. Meillä ei syöty ketsuppia. Makaroonilaatikon kera oli usein punajuurta.
Meillä kanssa kurpitsapikkelsi kuului joulupöytään lapsuuskodissa o/
Valmista kaupasta ostettua etikkaista kurpitsapikkelsiä. Joskus 70-90-luvuilla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kanssa kurpitsapikkelsi kuului joulupöytään lapsuuskodissa o/
Minunkin lapsuuskodissa oli kurpitsapikkelsi joulupöydässä. Sekä maksalaatikkoa, jota nykyisen
enää on vähemmän.
Joulupöytään kuului myös itse tehty Lasimestarin silli.
Meillä ei syöty kurpitsaa etikkaliemesä enkä pidä siitä vieläkään. Tuoreesta kurpitsasta valmistan toki ruokaa, mutta en joulupöytään.
Vierailija kirjoitti:
Kurpitsapikkelliä. Sopii hyvin salaatteihin. Myös jouluna.
Vieläkö sitä myydään kaupoissa?
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuullutkaan, että kurpitsaa tarjottaisiin joulupöydässä.
Et tietenkään.
Tyhmimmät kun eivät perinteitä tunne.
Eivätkä koskaan missään käy, että
tietäisivät ja näkisivät, millaisia perinneruokia, eri maakunnissa kasvaneilla ja nyt kaupungissa elävillä
on ollut, ja joista osaa tekevät tai ostavat omaankin joulupöytäänsä.
Jouluateriaan hankitaan juuri herkkuja. Ja ne herkut ovat kaikilla omanlaisiaan, mm. kerran vuodessa
nautittavia perinne ruokia/ herkkuja.
Meilläkin on aina ollut jouluna kurpitsapikkelssiä pöydässä, ei koskaan muulloin. Olisi kiinnostavaa tietää, mistä tuokin perinne on lähtöisin, toinen vanhemmista on pohjoisesta ja toinen länsirannikolta.
Mulla on traumoja kurpitsapikkelsistä kouluvuosilta. Se ei todellakaan kuulu joulupöytään eikä mihinkään muuhunkaan ruokapöytään. En kyllä pidä muistakaan etikkasäilykkeistä.
En ole ikinä kuullutkaan, että kurpitsaa tarjottaisiin joulupöydässä.