Kuinka suhtautuisitte tällaiseen tilanteeseen?
Elikäs, olen seurustellut uuden mieheni kanssa vajaa vuoden, ja viimeksi kävimme hänen vanhempiensa luona eilen isänpäivänä. Miehellä ikää 24-vuotta ja hän on syntynyt Virossa ja vanhemmat ovat virolaisia. Mieheni on asunut koko ikänsä Suomessa ensimmäistä vauvavuotta lukuunottamatta. Mieheni on käynyt armeijan ja puhuu täydellistä suomea. Sen sijaan vanhemmat eivät kauhean hyvin. Perheessä puhutaan pääkielenä viroa minkä toisaalta ymmärrän.
Nyt taustatietojen jälkeen itse asiaan. Eli siis kun eilen olimme kylässä mieheni vanhemmilla, huomasin heidän jääkaappinsa magneetin. Magneetissa oli kuva Pu ti nista. Ei tekstiä. Ei muuta. Vain kasvokuva hänestä. Tämä kuva sai itseni ahdistumaan. Itse karjalaiset sukujuuret omaavana ja paljon sodassa läheisiä menettäneenä isänmaallisena naisena en voi sietää minkäälaista venäjä-mielisyyttä. Enkä kehdannut toki paikan päällä mitään sanoakaan.
En tiedä mitä ajatella. Enhän minä omaa miestäni tuomitse kuvasta, mutta mitä se kertoo perheen ajatuksista ja arvoista? Voinko perustaa perhettä nojaten tuollaista epävarmuuutta vasten?
Kommentit (28)
Vie tuliaiseksi seuraavan kerran rauhan kyyhky tai Ukrainan lippu magneetti heille .
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, apua, mullakin saattaa olla vaikka mitä venäjä ja Neuvostoliitto tavaraa, talvihattu nyt ainakin kun on niin pirun lämmin ja kestävä, maatuskojakin on ja paljon meripihkakoruja sekä arvokasta posliinia löytyy. Olenko venäjämielinen? Eihän ra sis ti saanut olla, vai saiko nyt sitten tässä tapauksessa kuitenkin olla?
Et ole pelkästään tuon perusteella. En voi sietää venäläisiä, mutta sain pari maatuskaa, nuken ja pari venäläistä kippoa lahjaksi kauan sitten. Mutsi kävi venäjällä eikä hänelle tod. jäänyt hyvää kuvaa kyseisestä maankolkasta. Sitten itselläni on kirjahyllyssä kaikki Tsehovin novellit ja joitakin klassisia äänitteitä joissa esim. Tsaikovskin musiikkia. Noita ei ole tullut hävitettyä, vaikka on kyllä mielessä käynyt.
Vie lahjaksi jotain Israeliin liittyvää. Venäläiset, putinistit ja venäjämieliset vihaavat Israelia ja juutalaisia.
Seuraa reaktiota.
Putin-magneetti on löytynyt omastakin j-kaapin ovesta, samoin kuin karjalaisuutta suvusta löytyy :D
Se oli Putin-hologrammi, jossa Putinille ilmestyy tosi rumat aurinkolasi,t jos katsoi kuvaa oikeasta kulmasta. Niin että riippuu ihan näkökulmasta, miksi Putin on j-kaapin ovessa.
Minulla on Maon punainen kirja hyllyssä. Vitsinä, sillä en ole kommunisti.
Ei kannata ottaa niin vakavasti, vaan kysyä.
Toivottavasti tajuatte kaikki, että Suomessa on ainakin 60 000 venäläistä? Itse arvelen, että voi olla jo 100 000. Se on hirveä määrä. Ymmärrätte varmaan, että he kaikki voivat olla nukkuvia agentteja? Pahimmassa tapauksessa kaikki aikuset venäläiset.
Kun käsky käy, nämä agentit tuhoavat heti aluksi infrastruktuurin. Lisäksi tapahtuu vielä pahempaa. Hyvin yksinkertaista ja helppoa. Suomalaiset ovat i d i o o t t e j a, koska elättävät käärmeitä täällä.
Ja kaikki tämä käärmeiden elättäminen on tapahtunut julkisesti silmiemme alla. Nyt ne odottavat käskyjä.
Mulla on venäläisiä työkavereita, kavereita, käyn Venäjällä, on venäläistä tavaraa jne. Putin kynä taitaa olla myös.
Venäjällä on iso Putinin kannatus, Virossa ei niinkään ja harva virolainen kannattaa Putinia, osa kyllä kannattaa , on minulla tuttuja sellaisiakin virolaisia.
Sitten osa tutuista kannattaa natoa, osa taas ei, osa on todella suomimielinen, osa haluaa olla osa jenkkejä. Että mitä joku magneetti kertoo, ei mitään. Lopettakaa jo.
anna asian olla, tai seuraavan kerran kun olet siellä, niin vedä magneetti vessanpytystä alas, äläkä kerro kellekkään.