Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olet hyödyntänyt luonnon varoja? Marjat, kala, sienet?

Vierailija
12.11.2023 |

Meillä on 20 litraa mustikoita ja 10 litraa puolukoita pakkasessa, litra kantarelleja, noin 3dl suppilovahveroita, kolme lampaankääpää ja pieni rasiallinen mustatorvisieniä.

Omasta maasta mansikoita myös puoli litraa.

2 suurta haukea pakkasessa.

Paljon on myös sieniä, kalaa ja marjoja käytetty suoraan ruokaan ja leivontaan.

Myös omia sipuleita on puoli kiloa.

Ja neljä purkkia itse tehtyjä suolakurkkuja, jotka on myös kasvatettu itse.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme pakastinta. Mustikoita, puolukoita, juolukoita, metsämansikoita, lakkoja, herukoita, metsävadelmia ja puutarhamansikoita sekä raparperia on suurin osa pakastimista täynnä. Lisäksi monenlaisia sieniä ja kalaa mitä on järvestä saanut. Pakastin myös nokkosia, tomaattia, omenoita ja kesäkurpitsaa. Yleensä tulee syötyä syksyn/talven/keväänmittaan kaikki ennen seuraavaa satokautta. Yrttejä olen myös pakastanut, mutta ihan vähäisiä määriä ja ylijäämäruokaa sekä hävikkiruokaa kun olen kaupasta hyviä tarjouksia löytänyt.

Tuleeko toi kannattavaksi näillä sähkön hinnoilla? 

Kun itsepoimitut luonnonmarjat ja sienet ovat lähes ilmaisia, samoin kalat ja osa riistasta, mitäpä luulet? Ei tarvitse olla kovin kaksinen matemaatikko, jos voi laskea säästön noin 10 sentin kilowattihinnalla noin 500kWh/vuosi. Eihän pakastin käy koko aikaa, ja kesäksi sen voi tyhjentää kokonaan

Vierailija
22/25 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajanut sekä bensa- että dieselautoilla, polttanut paljon puuta, olen kalojen ystävä sekä marjojen myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiedä voiko omaa pihaa laskea luonnoksi, mutta sieltä on tullut kantarelleja, lisäksi on muutamia peuran ja hirven paisteja. Marjoja saan talven mittaan äidin pakastimesta, omaan ei mahdu vielä. 

Vierailija
24/25 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään sillä ei voi sairauden vuoksi. 

Vierailija
25/25 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieniä on jonkin verran ja mustikoita sekä viinimarjoja, joita poimittiin tyhjältä tontilta. Pakastin on vain satalitrainen, joten kauheasti sinne ei mahdu. Sain vähän omenoita, joista tein hilloa. Suppilovahveroita kuivasin myös. En ole mikään säilöjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi