Skolioosi, selkäkivut
Tarvisin apua ja vinkkejä mistä voisin lähtiä hakemahan apuja selkävaivoihini.
Mulla alko siis muutama vuosi sitten alaselässä tuntua ajoittain särkytiloja, jotka sitten päivien tai viikkojen kuluessa menivät ohi. Sitten ne ilmaantuivat yks kaks yllättäen takaisin, usein ilman mitään erikoisempaa syytä. Oireilu on jatkunut samanlaisena tähän päivään saakka. Särky tuntuu ajoittain, erityisesti paikoillaan ollessa ja makuuasennossa.
Minulle toettiin nuorempana lievä skolioosi, mutta en ole varma onko tällä yhteyttä näihin kipuihin.
Olen liikunnallinen ihminen ja lihaskuntoni sekä liikkuvuus ovat hyvällä tasolla. Opiskelen ja teen siinä sivussa siivoustöitä mikä osittain auttaa selkävaivoihin, mutta eihän se varsinaisesti hoida kipujen syytä kuntoon.
On ikävää elää kipujen kanssa, kun ne kuitenkin elämänlaatuani heikentävät.
Olen myös yrittänyt löytää apuja terveydenhuollosta sekä aikoinaan myös varusmiespalvelukseni aikana, mutta joka ainoalla kerralla minut on määrätty syömään särkylääkkeitä ja jumppaamaan. En vain ihan ymmärrä, miksi minulle työnnetään jumppaohjeita käteen, kun kuitenkin olen aina lääkäreille kertonut nimenomaan olevani aktiiviliikkuja ja nimenomaan tehnyt aina keskivartaloa tukevaa treeniä...
Olisko jollakulla antaa neuvoja, miten ja mistä saisin tehokkaiten apua? Haluaisin tutkituttaa myös kipujeni syyn, koska haluaisin olla työkuntoinen ja muutoinkin kunnossa vielä tulevinakin vuosina.
Saa antaa vertaistukea, kertoa omia tarinoita jne. Niistäkin vois olla apua(-:
Nuori 21 v nainen
Kommentit (4)
Ne jumppaohjeet ovat juuri kohdistettu sinulle avuksi. Pelkkä vahva keskivartalo ei riitä, pitää olla liikkuvuutta ja oikeanlaista tukea. Suosittelen oman kokemuksen perusteella noudattamaan niitä ja tulet huomaamaan eron. Minulle tosin ne teki yksityisen fysiatrin suosittelema selkäongelmiin erikoistunut fysioterapeutti, joka opetti lempeästi tekemään ne. Tsemppiä!!
stekataan onko lantio suorassa jos ei ole käydään asian osaavalla kansanparantajalla alkoitta ei kerro paikkakuntaa
Vierailija kirjoitti:
Ne jumppaohjeet ovat juuri kohdistettu sinulle avuksi. Pelkkä vahva keskivartalo ei riitä, pitää olla liikkuvuutta ja oikeanlaista tukea. Suosittelen oman kokemuksen perusteella noudattamaan niitä ja tulet huomaamaan eron. Minulle tosin ne teki yksityisen fysiatrin suosittelema selkäongelmiin erikoistunut fysioterapeutti, joka opetti lempeästi tekemään ne. Tsemppiä!!
Oisko suositella fysioterapeuttia? Nimenomaan selkävaivoihin/skolioosiin perehtynyttä?
Yksityinen erikoislääkäri? Huomasin että itselläni tulee ne jos kannan kaupassa koria kärryn sijaan, imuroin, nostelen tavaroita kaupassa ja kotona, painava reppu, liikaa painoa toisessa kädessä ja muut hommat. Tuntuu että tarvitsee myös ruuat, suolat, nesteet ja vitamiinit ajoissa. Ja lämmintä päälle, ei stressiä ja tarpeeksi lepoa. Myös työasento voi olla hyvä katsoa tosiaan ja ei liikaa liikuntarasitusta.