Wc pytysssa vaaleanruskeaa ruostetta(?) hieman , miten saisi pois ettei lisäänny tai pahene tuosta?
Apua nyt? Mikä aine tehoaa? Ei lähtenyt perus puhdistusaineilla tuo
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Minä kanssa kokeilin kaikkea eikä apua.
Sitten lorautin reilusti väkiviinaetikkaa ja annoin olla yön yli. Aamulla en ollut uskoa silmiäni: kaikki se ruskea kalkkeutuma - mikä lie - oli poissa! Ja siis reilusti sitä etikkaa. Muutama desi.
Jep, täältä sain aikoinaan neuvon että etikalla lähtee potastakin sinne kertynyt kusikalkki. Etikkaa vaan ja antaa liota tarpeeksi kauan.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile teräsvillaa eli Patapataa. Itselläni on tuolla lähtenyt.
Raappii pinnan pilalle. Ei kannata kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Kusikalkkia. Lähtee kalkinpoistoaineella.
Sinin geelimäinen kalkipoistaja on loistava poistamaan pinttyneet kalkkisaostumat wc-pöntöstä. Suosittelen!
Itse rapsuttelin sen pois sinin jynssärillä.
Vierailija kirjoitti:
Kokiksella lähtee. Kaada reilusti,anna vaikuttaa ja pyöräytä harjalla puhtaaksi
Alapeukuttajienkin kannattaa kokeilla kokiksella. Olen kokiksella putsannut veskinpyttyni jo neljä vuosikymmentä eikä ole ikinä edes tukossakaan ollut. Kokista reilusti pyttyyn yön yli. Ainakin yksi iso pullollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei Pepsillä, Olvilla, Pirkalla tai Rainbowilla?
Kokiksessa rautanaulakin sulaa yhdessä yössä, on se niin ärtsyä ainetta se....
Olisiko jollakulla järkevä vastaus tähän? Toimiiko kaikki colajuomat tuossa?
Eli väkiviinaetikka, sitruunahappo ja cocis parhaat?
Mutta mikä niistä paras ja miksi? Ovatko kaikki pytyn pinnalle ns turvallisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei Pepsillä, Olvilla, Pirkalla tai Rainbowilla?
Olisiko jollakulla järkevä vastaus tähän? Toimiiko kaikki colajuomat tuossa?
Se on pelkkä legendaa, ei kai joku limsa voi olla mikään liuotin...
mäntysuopaa pyttyyn ja liotat sitä viikon ajan öisin, hankaat ja puhdasta tulee.
mäntysuopa sopii muutenkin vähän kaikkeen pesuun, käsille, hiuksille, vaatteille.
pahansuopaa pyttyyn ja liotat sitä viikon ajan öisin, hankaat ja puhdasta tulee.
pahansuopa sopii muutenkin vähän kaikkeen pesuun, käsille, hiuksille, vaatteille.
Kuuleppas Lissu. Se ruoste on tullut sun omasta hanurista. Se on kuule ihan vaan paskaa. Posliini kun on siitä jännää ainetta että se ei ruostu. Melkein jokaisesta r-kioskia isommasta kaupasta löytyy WC pytyn harjoja ja puhdistusaineita.
T: kodin hengetär, M52
Joku lika lähtee hapolla ja toinen paremmin emäksellä. Itse kokeilen ensin jotain hapanta, eli sitruunahappoa tai etikkaa. Sen jälkeen loput jollain mäntysuovalla.
Pyttysi vuotaa joten siihen pitää vaihtaa tiiviste. Jos asut osakehuoneistossa tai vuokralla niin kutsu huoltomies vaihtamaan. Jos asut omakotitalossa niin ota selvää pytyn malli ja esim IDO:ne sivuilla on joka pyttymallin varaosat lueteltu ja mene rautakauppaan ostamaan uusi tiiviste ja vaihda itse
Kalkkiin pätee happo. Cokiskin on hapanta, mutta etikka happamampi ja litrahinnalta halvempaa. Meidän cittarissa 1,5 litraa K-menu etikkaa maksaa alle 1,5 euroa.
Jos se sitten on sitä itseään, niin siihen taas toimii emäs paremmin. Monet pesuaineet aina lähtien vaikka tiskikoneen pesuaineesta, joka on vahva emäs. Tai ruokasooda.
Kynnellä olen rapsuttanut pois aina
Pesen pytyn aina kokiksella tai pepsillä jos on jäänyt pulloon väljähtynyttä limsaa
toimii
Miedän kiinteistöhoitaja on tuonut suolahappoa + pesuneste lopuksi, tuota siivousfirmat käyttäneet ainakin joskus. Vesi pitää ensin lappaaa pois sieltä pytystä ja sitten lorautetaan se suolahappo vaikuutamaan, puhasta tulee. Mietin että etikka voisi tehota paremmin pinttyneeseen kalkkiin jota kertyy vanhan pytyn nieluun, että ottaa veden pois ja sitten etikka vaikuttamaan.
Mä kans kannatan kokista. 1.5L pullo SOKERITONTA kokista, merkillä ei niin väliä. Sinne kaadat ja annat olla yön yli ni kyllä on lähteneet. Sellasta myrkkyä ne on vaikka kovasti tykkäänkin niitä juoda.