Kumpaan menisit töihin: kotihoito vai psykiatrien osasto?
Olen sairaanhoitajaopiskelija ja mietin ensi kesän kesätyöpaikkaa. Molemmissa paljon pulaa. Kotihoidossa pääsisin tekemään sairaanhoitajan sijaisuutta ja tehdä pääasiassa toimistolla töitä.Ei siis mitään peffanpesua. Psykiatriasta en oikein tiedä mitään, mutta ilmeisesti aika rentoa sielläkin.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok eli psykiatrinen sitten mieluummin, en missään nimessä aio olla pyllynpesijä kun kompetenssia on enempäänkin.
Onko psykalla olo suurinpiirtein leppoista? Enemmän juuri juttelua ja lääkkeenantoa.Perushoitoa tuskin on yhtään?
Ap
ei aio olla pyllynpesijä ja miettii kotihoitoa vaihtoehtona... voi lol
Sairaanhoitajan työ kotihoidossa ei kyllä ole mitään pyllynpesua. Sairaanhoitajan sijaisena kotihoidossa teet todennäköisesti sairaanhoidolliset työt, edellyttäen että olet jo loppuvaiheen opiskelija ja sinulla on lääkeluvat. Käytännössä sinulla on vähemmän potilaita päivässä kuin lähihoitajilla ja lisäksi hoidat labrat ja yhteydenpidon lääkäriin ja olet mukana arviointityöryhmässä. Palkka on kotihoidossa parempi kuin osa
Meillä sh:t ei ota labroja ainoastaan, kuin niissä tapauksissa jos lh ei ole onnistunut ottamaan parilla yrittämällä. Sh:t tekevät myös pyllynpesuja. Vai kuvitteletteko, että työvoimaa on niin paljon tarjolla, että jos sh menee aamukäynnille asiakkaalle jolla on pyllynpesua, että sinne lähetetään erikseen lh tekemään se? Jos jollain alueella on niin hyvä tilanne niin kertokaa minullekkin niin haluan sinne töihin.
"Meillä ainakin sh:t tekee kotihoidossa aamu ja iltavuoroa sekä viikonloppuja. Työskentelevät siinä missä lh:tkin kentällä (ihan samaa työtä). Erikseen pyydettäessä sairaanhoitaja sitten tekee niitä arvioita esim haavojen hoidoista tai kiireellisissä poikkeustapauksissa saattaa käydä tekee arvion, että tarviiko asiakas ensihoitoa tai lähettää päivystykseen. Lisäksi sh tekee lääkärin kierrot lääkärin kanssa. Toimisto aikaa joka päivä 1-2h. Sitten, kun sh:lla on lääkäri päivät niin on yleensä aamun normihommissa kentällä ja illalla kello 11-14 toimistoaikaa varattu lääkärin kanssa.
Illassa jos on niin kello 12-14 on toimistotöitä ja 14-22 on kentällä. Päivystää myös niissä erikoisjutuissa.
Eli vähemmän saattaa olla käyntejä.
Et jos lh:lla on vuorossa 20 käyntiä niin sairaanhoitajalla niitä on 13-15 kpl."
Tuo aiempi viesti jotenkin meni ihmeellisesti tuonne kenttään: Uusiksi tässä:
-Tämä samainen kirjoittaja: Suosittelen, että menet ensin kokeilemaan psykiatrisen puolelle. Se on ollut haastavin mutta mukavin paikka olla töissä jos vain on luonteeltaan sellainen, että pystyy jättämään työt työpaikalle. Lisäksi fyysisyys on eduksi sekä jos olet hyvä puhujan ja kuuntelijan lahjoiltasi.
Kotihoidossa on yleensä hirveä kiire, ikävät työkaverit, jatkuva vajaus. Olen ollut viikon, en viihtynyt.
Psykiatriassa yleensä miehitys on kunnossa, työkaverit on mukavia, kiire ei ole kuin silloin kun tulee hälytys. Olen ollut 15 vuotta.
Psykiatrialla on kuitenkin eräitä juttuja, jotka tekee siitä raskasta. Väkivallan uhka pelkästään, sitten ihan verbaalinen ja fyysinen väkivalta on yleistä. Joudut painimaan, jos olet mies. Jos olet nainen, pistät injektiot kankkuun että rauhoittuu (siis jos olet sh). Lähärit jakaa lääkkeitä myös, kunhan ovat ensin suorittaneet sairaalan lääkeluvat läpi. Joillakin lähäreillä on myös pistoluvat. Pistoksia annetaan myös muutenkin kuin akuuteissa tilanteissa.
Hoitokokouksia, ryhmiä ja sen sellaisia on, mutta tuskin kesäsijaisena ne sinua koskee. Oikeastaan hoitajan tärkein ominaisuus on käsitys osastosta ja potilaista: onko kaikki hyvin, onko jännitteinen ilmapiiri, onko jonkun käytös normaalista poikkeavaa. Ne voivat tarkoittaa kaikkea aina itsemurhayrityksestä päällekäymiseen.
Käy kokeilemassa. Sillähän se selviää. Suosittelen suljettua osastoa samantien, niin näet heti mitä se touhu on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin sh:t tekee kotihoidossa aamu ja iltavuoroa sekä viikonloppuja. Työskentelevät siinä missä lh:tkin kentällä (ihan samaa työtä). Erikseen pyydettäessä sairaanhoitaja sitten tekee niitä arvioita esim haavojen hoidoista tai kiireellisissä poikkeustapauksissa saattaa käydä tekee arvion, että tarviiko asiakas ensihoitoa tai lähettää päivystykseen. Lisäksi sh tekee lääkärin kierrot lääkärin kanssa. Toimisto aikaa joka päivä 1-2h. Sitten, kun sh:lla on lääkäri päivät niin on yleensä aamun normihommissa kentällä ja illalla kello 11-14 toimistoaikaa varattu lääkärin kanssa.
Illassa jos on niin kello 12-14 on toimistotöitä ja 14-22 on kentällä. Päivystää myös niissä erikoisjutuissa.
Et jos lh:lla on vuorossa 20 käyntiä niin sairaanhoitajalla niitä on 13-15 kpl.
Kotihoidossa niitä peppujen pesuja ja vaipanvaiKyllä, tuossa suhteessa meilläkin on, lh:lla noin 20 käyntiä päivässä ja sh:lla noin 13-15 käyntiä. Mutta ne sh:n käynnit on pääasiassa haavapotilaita, lääkkeenjakoja, verenpaineen seurantaa jne, eikä mitään perushoitoja tai pesuja. Todella harvoin voi olla joku kahden hoidettava, johon sh lähtee lh:n työpariksi, esimerkiksi viimeksi olin viikko sitten, koska sillä lh:lla, jonka alun perin piti olla työparina, tuli yhden hänen oman asiakkaan exitus, ja hän jäi sinne pariksi tunniksi pitämään kädestä kuolevaa asiakastaan ja tukemaan omaisia. Hän soitti siis toimistolle ja kertoi tilanteen, niin sanoin, että ole niin kauan kuin tilanne vaatii, ja me muut hoidettiin hänen asiakkaat siltä ajalta. Itse lähdin tuonne työparikeikalle ihan vapaaehtoisesti. Minun mielestä, jos sh ei pysty edes joskus tekemään perushoitoa, niin aika outo asenne.
"Meillä sh:t ei ota labroja ainoastaan, kuin niissä tapauksissa jos lh ei ole onnistunut ottamaan parilla yrittämällä. Sh:t tekevät myös pyllynpesuja. Vai kuvitteletteko, että työvoimaa on niin paljon tarjolla, että jos sh menee aamukäynnille asiakkaalle jolla on pyllynpesua, että sinne lähetetään erikseen lh tekemään se? Jos jollain alueella on niin hyvä tilanne niin kertokaa minullekkin niin haluan sinne töihin."
Ilmeisesti tässä on vähän eroja eri työpaikoissa. Meillä se menee niin, että sh:lle ei lähtökohtaisesti laiteta aamuun sellaista asiakasta, joka tarvitsee pyllynpesua. Ei tietenkään sinne kahta mene, vaan sinne menee lh.
Olin psykiatrisella osastolla töissä, kunnes vaihdoin alaa. Olen mies. Työpaikka oli varsin rento. Työporukka on asiallista, porukka on hyvin perusjärkevää koska jos työkaveri oireilee tai on esim persoonallisuushäiriöinen, se huomataan koska ne ihmiset on ammattilaisia. Näin yleensä kiusaajat ja hankalat saadaan ulos ennen vakinaistamista.
Miehenä siellä saa välillä olla kovana, koska siellä tulee vastaan tilanteita. Minulle kävi kerran niin, että iltavuorossa alkoi yksi isokokoinen kaveri kunnolla riehumaan ja tuolit lenteli. Tehtiin hälytys ja mentiin samantien ukkoon kiinni ja vietiin eristykseen lepareihin. Siinä sai kolme mieshoitajaa lieviä vammoja. Vartijat löntystivät paikalle kun tilanne oli ohi. Eli väkivaltaan on pakko tottua ja vielä tarkemmin: sinuilla on oltava rohkeutta käydä riehuvaan ihmiseen kiinni ja taltuttaa se jos tilanne vaatii. Tähän saat kyllä koulutusta, mutta olen nähnyt niitä miehiä jotka eivät uskaltaneet tulla tilanteeseen. Heidän työsopimus lopetettiin.
Muuten suosittelen psykiatriaa. Kivoja bileitä, porukka aika samanhenkistä ja omanlaisensa huumori.
Leikkaussaliporukoilla on myös hyviä bileitä. Ja ovat aivan erikoislaatuista väkeä muutenkin, kannattaa käydä sielläkin kokeilemassa, tykkäätkö.
Psykiatrisissa osastoissa on niin paljon vaihtelevuutta, että en niputtaisi niitä samaksi.
On avo- ja suljettuosastot, ja näissäkin on eroja. Jotku suljetut paikat on suunnattu rauhallisille potilaille kun taas jossain on vaativammat.
Psyk.osastoja on erikseen nuorille ja aikuisille. Akuutti ja pitkäaikaissairaille omat osastot.
Jos menisin ensikertaa johonkin psyk.osastoon tutustumaan, niin ehkä joku avo-osasto olisi kevyempi aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Psykiatrisissa osastoissa on niin paljon vaihtelevuutta, että en niputtaisi niitä samaksi.
On avo- ja suljettuosastot, ja näissäkin on eroja. Jotku suljetut paikat on suunnattu rauhallisille potilaille kun taas jossain on vaativammat.
Psyk.osastoja on erikseen nuorille ja aikuisille. Akuutti ja pitkäaikaissairaille omat osastot.
Jos menisin ensikertaa johonkin psyk.osastoon tutustumaan, niin ehkä joku avo-osasto olisi kevyempi aloitus.
Ei missään nimessä, koska siellä potilaiilla alkaa olla jo hoitotasapaino. Aloittelijalle on paras mennä heti sinne syvään päätyyn suljetulle, niin näkee mitä se psykoosi on ja miten sitä hoidetaan akuutisti. Siellä on myös mahdollisuus testata itseään, että kestääkö väkivallan uhkaa ja kestääkö esim kovaäänistä ja vihaista karjumista päin naamaa, vai alkaakö tärisemään. Sitä paitsi avo-osastot on muutenkin lakkautettu.
Todellakin on paljon eroja osastoissa. Tärkeintä kesätyöpaikassa lienee, että osastolla on hyvä ilmapiiri ja reiluja työkavereita. Ihmettelen vaan, että jos ap ei ole vielä tehnyt edes psykkan harjoittelua, niin miten hän voi mennä töihin psykiatriselle osastolle. Jos nimittäin on harjoittelut tehtynä, niin niin ei hän tuollaisia kyselisi.
Puoliso on alalla ja on tehnyt töitä vaikka missä mutta päätyi psykogeriatriselle. Ei pidä asiakaskuntaa mitenkään erityisen haastavana, ilmapiiri on parempi kuin muualla ja työmäärä kohtuullinen. Sen on kuitenkin sanonut, että ihmisellä pitää olla tietynlainen persoona pärjätäkseen noiden asiakkaiden kanssa. On nähnyt monen kokeneenkin hoitajan tulevan ja lähtevän, koska homma ei vain toimi tuon asiakasryhmän kanssa ja tilanteita syntyy aivan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
kotihoito best
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin sh:t tekee kotihoidossa aamu ja iltavuoroa sekä viikonloppuja. Työskentelevät siinä missä lh:tkin kentällä (ihan samaa työtä). Erikseen pyydettäessä sairaanhoitaja sitten tekee niitä arvioita esim haavojen hoidoista tai kiireellisissä poikkeustapauksissa saattaa käydä tekee arvion, että tarviiko asiakas ensihoitoa tai lähettää päivystykseen. Lisäksi sh tekee lääkärin kierrot lääkärin kanssa. Toimisto aikaa joka päivä 1-2h. Sitten, kun sh:lla on lääkäri päivät niin on yleensä aamun normihommissa kentällä ja illalla kello 11-14 toimistoaikaa varattu lääkärin kanssa.
Et jos lh:lla on vuorossa 20 käyntiä niin sairaanhoitajalla niitä on 13-15 kpl.
Osastotyössä voi olla erilainen työnkuva, mutta kotihoidossa lähihoitaja tekee nimenomaan perushoitoa. Labratkin ottaa Tampereella Fimlabin kotilaboratorio. En ole kouluttautunut neljää vuotta AMK:ssa (olen myös terveydenhoitaja) tehdäkseni samaa työtä kuin toisen asteen tutkinnon suorittaneet. Kuka sen kissan hännän nostaisi ellei kissa itse, toisin sanoen omaa ammattitaitoa pitää arvostaa niin, että vaatii koulutuksen mukaisen työnkuvan ja sen myötä palkan.
Psykiatrinen osasto. Ihan siitä syystä, että olen hyvin introvertti, ja minulle olisi henkisesti todella raskasta ja kuormittavaa mennä jatkuvasti uusiin ympäristöihin (asiakkaiden koteihin).
Olen hämmentynyt useasti, kun joku on ihmetellyt pyllynpesuintoani. No ehkei ihan intoa, mutta vapaaehtoisuutta aina kun aikaa on. En minä hoida vain sh:n hommia ja odota, että lh tulee pesemään pyllyn, jos ehdin samalla tehdä sen itsekin.
Tiedän että joissakin paikoissa tehtävät on tarkemmin rajattu, mutta meillä rajaus näkyy vain joidenkin omassa asenteessa.
Kotihoito! Ja kiire riippuu kaupungista/kunnasta. Oon ollu paikassa jossa puuttui 10 lähihoitajaa kesällä ku sijaisia ei saatu ni me sairaanhoitajatkin tehtiin perushoitoa ja oli kova kiire. Toisessa paikassa tein lähinnä haavanhoitoa ja joka päivä oli 1-3h loppupäivästä varattu toimistotyöhön ja se toteutui.
Ehdottomasti kotihoito. En miettisi puolta sekuntia.
Vierailija kirjoitti:
Psykiatrinen osasto. Ihan siitä syystä, että olen hyvin introvertti, ja minulle olisi henkisesti todella raskasta ja kuormittavaa mennä jatkuvasti uusiin ympäristöihin (asiakkaiden koteihin).
Psykiatrialla tärkein työväline on puhuminen. Et myös saa olla missään rauhassa, kansliassa on työkaverit ja osaston puolella potilaat, jotka saattavat olla hyvin tarttuvia/tarvitsevia. Onko introvertille sopivaa hommaa? Väitän, että extrovertit jaksaa paremmin, vaikka kyllä introtkin varmaan pärjää.
Psykiatrisella osastolla työskentely sopii joillekin tosi hyvin, mutta toisille ei sitten ollenkaan. Olet varmaan jo mielenterveysharkan tehnyt? Jos olet, niin tiedät millaista työtä se on. Jos et, niin kysypä, saisitko tuosta kesätyöstä myös sen harkan?