Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huutava työvoimapula: Henkilökohtaiset avustajat jäävät vaille töitä

Vierailija
12.11.2023 |

Ylen näkemien sähköpostien perusteella hyvinvointialue on kieltäytynyt maksamasta palkkaa tunneista, jotka ylittävät 40 tunnin ylityörajan kalenteriviikossa. Aiemmin yli 40 tunnin tehdyistä työtunneista on maksettu, kunhan tuntimäärä on pysynyt avustettavalle myönnettyjen avustustuntien rajoissa.

Avustaja ei ole Ylen näkemän palkkakuitin mukaan saanut tekemistään tunneista aiemminkaan ylityökorvausta, vaan hänelle on maksettu kaikista tunneista normaalia tuntipalkkaa ja sen lisäksi vain viikonloppu-, ilta- ja yövuorolisiä.

Tuntipalkka työssä on runsaat 13 euroa.

Satakunnan hyvinvointialue on kertonut syksyllä isosta säästöohjelmasta, johon kuuluu taloudenpidon tiukentamista ja palveluverkon supistamista.

Hyvinvointialueen pitää etsiä yli 90 miljoonan euron säästöt. Jos säästöihin ei sitouduta, valtio kieltää hyvinvointialuetta ottamasta lainaa, mikä estää investoinnit.

Hyvinvointialueen valtuutetut ovat arvostelleet sitä, että päätösvalta on keskittynyt virkamiehille monissa sellaisissa asioissa, jotka ennen sote-uudistusta päätettiin lautakunnissa tai valtuustossa. Aluevaltuusto on vaatinut hyvinvointialueen hallintosäännön muuttamista ja oman valtansa vahvistamista säästöjä etsittäessä.

https://yle.fi/a/74-20059854?origin=rss

Vahva ja välittävä Suomi.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän aika tarkasti, paljonko on todellinen palkkauskustannus. Hyvinvointialueen pitää palkata palkanlaskijat, heistä syntyy kuluja. Vakuutukset ja työnantajakulut tulee maksettavaksi, samoin vuosilomakorvaukset. Jos avustajan palkka on 13 euroa tunnissa, kuten jutussa kerrottiin, todellinen kustannus on noin 40 euroa.

Mihin viittasin 4,5:llä, niin viikkotunnit kerrotaan 4,5:llä, jolloin saadaan kuukausitunnit. Henkilökohtaisen avustajan tunnit lasketaan kuukausitunteina päätökseen. Eli 180 tuntia kuukaudessa on käytettävissä, mikäli tunteja on 40 t viikossa.

Aina jokaiselle pitää olla palkanlaskija. Ei hyvinvointialue palkkaa jokaista avustajaa varten omaa, vaan tilitoimistot hoitaa palkanmaksua todella monelle työntekijälle. Yksi palkanlaskija voi maksaa palkkaa kymmenille tai sadoille työntekijöille riippuen yrityksestä.

Palkanmaksukulut ei ole 4,5 kertaiset yrityksen omillekaan työntekijöille. Kun avustetta

Nuo sivukulut on keksitty ihan omasta päästä. Varmaan joku julkkarin talouspuolen työntekijä, joka yrittää vierittää kaikki massiiviset hallintokulut johonkin palvelutuotantoon, jonne ne eivät todellakaan kuulu.

Vierailija
42/67 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi avustajan pitäisi saada tehdä yli 40 tuntia viikossa töitä? Tai joutua tekemään? Jos tarve on 75 tuntia, jollain muulla tavalla se pitää ratkaista kuin teettämällä yhdellä avustajalla tuollaisia tuntimääriä. Kotihoito avuksi aamuun ja iltaan, jos ei avustajia löydy. Tarvitseeko hän avustajan apua lähes koko ajan? Olisiko parempi asumismuoto kuitenkin sellainen, jossa on oma asunto ja hälyttämällä apua ympäri vuorokauden. Validiat ja vastaavat tarjoavat apua ympäri vuorokauden. Vähän oudolta kuulostaa, jos tulisi tilanne, että avustaja sairastuu ja on noin riippuvainen yhdestä avustajasta. Sairaalaanko hän sitten siirtyy, jos ei yhtään pärjää kotona eikä ole sijaisia? Asumispalveluyksikössä olisi paljon turvallisempaa, kun siellä on paljon hoitoalan ammattilaisia, ja niihin saa henkilökohtaisen avustaja kodin ulkopuolella liikkumiseen ja harrastusmenoihin, jos tarvitsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa hyvinvointialue maksaa kylläkin kaikki työnantajan sivukulut. Avustajan saama palkka on vain osa kuluista. Työterveyshuolto, vakuutukset ja työnantajamaksut, eläkevakuutusmaksut menee hyvinvointialueen piikkiin, samoin lomakorvaukset, palkanmaksuun liittyvät kustannukset, sijaiskulut, Suomessa ei voi palkata työntekijää siten, että maksan vain tämän tuntipalkan, makselepa itse siitä sosiaaliturvamaksut ja eläkevakuutukset ja kaikki muut sivukulut.

No just kirjoitin, että työntekijäkulut on luokkaa 1,5, koska työnantajalle ei makseta palkkaa. Tuo sivukulujen osuus on yrityskohtaista, mutta henkilökohtaisen avustajan työnantajamallissa se ei oikein voi tuosta nousta. Jos joskus olisit laskenut itse palkkoja, tietäisit, ettei sivukulut ole suurempia kuin palkkakulut ellei yritys ole aivan poskelleen järjestänyt toimintaansa.

Henkilökohtaisen avustajan sivukulut eivät ole yhtään sen suuremmat kuin joka yrityksen työntekijöiden, vaan pienemmät kuin suurimmalla osalla. Hyvinvointialue ei järjestä rekryjä tmv työnantajamallilla, vaan avustettava saa/joutuu itse järkkäämään kaikki ilmoitukset ja muut työnantajan velvollisuudet, kuten koulutukset.

Verot, eläkemaksut jne kuuluu ihan normaaleihin palkanmaksukuluihin eikä ne ylitä koskaan palkkaa. Ei avustaja tule saamaan suurempaa eläkettä kuin hänen palkkansa.

Vierailija
44/67 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän aika tarkasti, paljonko on todellinen palkkauskustannus. Hyvinvointialueen pitää palkata palkanlaskijat, heistä syntyy kuluja. Vakuutukset ja työnantajakulut tulee maksettavaksi, samoin vuosilomakorvaukset. Jos avustajan palkka on 13 euroa tunnissa, kuten jutussa kerrottiin, todellinen kustannus on noin 40 euroa.

Mihin viittasin 4,5:llä, niin viikkotunnit kerrotaan 4,5:llä, jolloin saadaan kuukausitunnit. Henkilökohtaisen avustajan tunnit lasketaan kuukausitunteina päätökseen. Eli 180 tuntia kuukaudessa on käytettävissä, mikäli tunteja on 40 t viikossa.

Aina jokaiselle pitää olla palkanlaskija. Ei hyvinvointialue palkkaa jokaista avustajaa varten omaa, vaan tilitoimistot hoitaa palkanmaksua todella monelle työntekijälle. Yksi palkanlaskija voi maksaa palkkaa kymmenille tai sadoille työntekijöille riippuen yrityksestä.

Palkanmaksukulut ei ole 4,5 kertaiset yrityksen omillekaan työntekijöille. Kun avustetta

Luetun ymmärtäminen? Tunnit oli ilmoitettu viikossa, joten muutin sen kuukausitasolla, kuten ne on päätöksessä. Paljonko tekee kuukaudessa. Henkilökohtaisen avustajan todellinen kustannus on paljon enemmän kuin 13 euroa/tunti, se on noin 40€. Tämä ei ole mikään salaisuus, se näkyy myös budjetissa.

Vierailija
45/67 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi avustajan pitäisi saada tehdä yli 40 tuntia viikossa töitä? Tai joutua tekemään? Jos tarve on 75 tuntia, jollain muulla tavalla se pitää ratkaista kuin teettämällä yhdellä avustajalla tuollaisia tuntimääriä. Kotihoito avuksi aamuun ja iltaan, jos ei avustajia löydy. Tarvitseeko hän avustajan apua lähes koko ajan? Olisiko parempi asumismuoto kuitenkin sellainen, jossa on oma asunto ja hälyttämällä apua ympäri vuorokauden. Validiat ja vastaavat tarjoavat apua ympäri vuorokauden. Vähän oudolta kuulostaa, jos tulisi tilanne, että avustaja sairastuu ja on noin riippuvainen yhdestä avustajasta. Sairaalaanko hän sitten siirtyy, jos ei yhtään pärjää kotona eikä ole sijaisia? Asumispalveluyksikössä olisi paljon turvallisempaa, kun siellä on paljon hoitoalan ammattilaisia, ja niihin saa henkilökohtaisen avustaja kodin ulkopuolella liikkumiseen ja harrastusmenoihin, jos tarvitsee.

Avustajat luultavasti ovat tehneet. Kun tekevät töitä useammalle avustettavalle, eli työnantajia on monta ja tekijöitä ei juuri ole, voi joskus kertyä tunteja enemmän kuin 40.

Luultavasti siinä on jotain avustettavalle päätettyjä tunteja esimerkiksi johonkin yhdistyksen kokouksiin joita ei ole joka viikko.

Vierailija
46/67 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetun ymmärtäminen? Tunnit oli ilmoitettu viikossa, joten muutin sen kuukausitasolla, kuten ne on päätöksessä. Paljonko tekee kuukaudessa. Henkilökohtaisen avustajan todellinen kustannus on paljon enemmän kuin 13 euroa/tunti, se on noin 40€. Tämä ei ole mikään salaisuus, se näkyy myös budjetissa.

Miksi jankkaat neljästä kympistä tunnin kustannuksina, kun sanot, että avustajan palkka on 13 eur/tunti?

Jos siihen lasketaan sivukulut, ei se silti ole edes kahtakymppiä.

Vierailija
47/67 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskitetään, keskitetään ja keskitetään. Keskitetään kaikki päätöksenteko muutamalle ihmiselle. Keskitetään hoito isoihin yksiköihin. Keskitetään kaikki palvelut, keskitetään koko Suomi! Onko Suomea edes enää kun kaikki keskitetään vain muutamaan suureen kaupunkiin? Mikä saatananvittu ihmisiä (niitä muutamaa) oikein vaivaa? Ja tässä kohtaa tarkoitan yli 5,5 miljoonaa kyseisessä maassa asuvaa ihmistä.

Vierailija
48/67 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan yleistäkin, että osa avustajista haluaa tehdä enemmän tunteja ja saada rahaa. Etenkin jos on aikaa. Muistan ihmetelleeni, miksi yhdellä avustajalla menee aina vähintään 4 tuntia, vaikka me muut selvittiin 3 tunnissa. Juttelivat ja kahvittelivat avustettavan kanssa. Kerran jäi kiinni, kun oli yhdelle uudelle perehdytyksessä olleelle työntekijälle sanonut, että menkää istumaan parvekkeelle, hän keittää kahvit. Tämä uusi työntekijä ihmetteli firmaan tiimivastaavalle, kuuluuko työhön istuskella tunti parvekkeella juomassa kahvia ja saako siitä oikeasti palkkaa. Sitten kokouksessa käytiin läpi, että ei sellaisesta makseta ylitöitä.

Vierailija
49/67 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että avustettava toimii itse ns. työnantajana tulee kunnalle todella halvaksi! Itse olen tässä tilanteessa kun makaan vain päivät sängyssä. Joudun kuitenkin huolehtia mm. työvuoroista kolmelle eri avustajalle niin että esim. pyhät jakautuu tasaisesti jne. Aikamoista laskemista ja suunnittelemista lomapäivien tms. kanssa. Tuntilistat pitää tehdä ja tarkistaa ja lähettää jne. Sitten teet kauppalistaa mitä on taas ostettava ja mietittävä että riittääkö rahat edes kaikkeen välttämättömään. Ja Kelan kanssa saat tapella jatkuvasti. Ei ole mitää kivaa hommaa kun samaan aikaan oksettaa, särkee päätä ja kaikkia jäseniä kropassa. Eikä pysty edes kelata itse pyörätuolia.

Kyllä avustajat ovat kuitenkin palkkansa ansainneet ja minun hoitaminen hoitokodissa maksaisi aivan älyttömiä summia. Ei minulla jatkuvasti ole avustaja kotona. Vietän myös paljon aikaa yksinäni ja silloin turvapuhelin on apunani jos käy huonosti.

Vierailija
50/67 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että avustettava toimii itse ns. työnantajana tulee kunnalle todella halvaksi! Itse olen tässä tilanteessa kun makaan vain päivät sängyssä. Joudun kuitenkin huolehtia mm. työvuoroista kolmelle eri avustajalle niin että esim. pyhät jakautuu tasaisesti jne. Aikamoista laskemista ja suunnittelemista lomapäivien tms. kanssa. Tuntilistat pitää tehdä ja tarkistaa ja lähettää jne. Sitten teet kauppalistaa mitä on taas ostettava ja mietittävä että riittääkö rahat edes kaikkeen välttämättömään. Ja Kelan kanssa saat tapella jatkuvasti. Ei ole mitää kivaa hommaa kun samaan aikaan oksettaa, särkee päätä ja kaikkia jäseniä kropassa. Eikä pysty edes kelata itse pyörätuolia.

Kyllä avustajat ovat kuitenkin palkkansa ansainneet ja minun hoitaminen hoitokodissa maksaisi aivan älyttömiä summia. Ei minulla jatkuvasti ole avustaja kotona. Vietän myös paljon aikaa yksinäni ja silloin turvapuhelin on apunani jos käy huonosti.

Tuossa on nyt se elämänlaatu. Sinun saamasi henkilökohtainen apu maksaa luultavasti enemmän kuin palvelutalossa saamasi apu maksaisi, mutta jos sinun elämäsi on nyt parempaa?

Vierailija
51/67 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten siinä lakossa kävi, mutta kyllä mun avustajalle on kaikki paitsi ylityölisät aina maksettu. En tosin oo ylitöitä teettäny, etteivät rupea riitelemään ja yritä leikata tunteja.

Särähtää pahasti korvaan tuo "en ole teettänyt"

Missä muussa työssä puhutaan noin?

Vierailija
52/67 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väite: Paljonko tekee kuukaudessa. Henkilökohtaisen avustajan todellinen kustannus on paljon enemmän kuin 13 euroa/tunti, se on noin 40€. Tämä ei ole mikään salaisuus, se näkyy myös budjetissa.

Meidän alueella ihan netissä yksi yrittäjä myy henkilökohtaista avustajaa 33 euroon/tunti yksityisille. Aivan varmasti Mehiläisenkin on myytävä hyvinvointialueelle halvemmalla, kun hyvinvointialue on aika paljon isompi ostajana kuin yksityinen.

Lisäksi tarkistin juuri. 13 euroa on uuden Hetaliiton TESSin mukaan ja vain sellaisille avustajille joiden työnantaja kuuluu Heta-liittoon. Jos avustettava ei kuulu Heta-liittoon ja toimii työnantajamallilla, hyvinvointialueet maksaa kaksi euroa vähemmän.

Jos kunta tai hyvinvointialue ostaa palvelusetelillä tai tuottajamallilla, saattaa ne joutua maksamaan palvelun tuottajalle hieman katetta, mutta eiköhän silloin puhuta reilusti alle kolmenkympin tuntikustannuksista, jos tuntikulu yrittäjällekin jää pariin kymppiin.

Vierailija
53/67 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti: Tuossa on nyt se elämänlaatu. Sinun saamasi henkilökohtainen apu maksaa luultavasti enemmän kuin palvelutalossa saamasi apu maksaisi, mutta jos sinun elämäsi on nyt parempaa?

Kotiin järjestettävät palvelut on tutkittu monta kertaa edullisemmaksi kuin palvelutalot. Juuri sen takia palvelutalopaikkoja minimoidaan ja yritetään saada ihmiset pysymään kotona mahdollisimman pitkään.

Vierailija
54/67 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä avustajat ovat siis jotakin 13 euroa tunnilta nostavia porvareita? Rahat pois sellaisilta!

Sellainen normi palkka on kylläkin avustajalla 11e/h ja työtunnit yleensä 10-120h/kk. Nämä jotka maksaa vähän enemmän vaativat jo kokemusta avustajalta hoitotoimenpiteistä, lääkkeenantoa yms. ja työtuntejakin enemmän tarjolla sen vuoksi. 

Vierailija
55/67 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkanmaksukulut ei ole 4,5 kertaiset

En ole se jolle vastasit, mutta tuossa on varmasti mukana sijaiskulut, paljonko yksi tunti tulee maksamaan.

Näin niitä ainakin kunnissa laskettiin. Jos jollain on 40 tuntia avustusta, lasketaan, paljonko vuoden avustuskulut on yhteensä olleet ja lisätään palkanmaksun kulut, työterveyshuollon kulut, vakuutuskulut, sijaiskulut ja jaetaan se tunneilla. Siitä saadaan summa, paljonko yksi tunti maksaa tuottaa henkilökohtaista apua. Näissä on tosi isoja eroja. Joillekin asiakkaille sattuu avustajia, jotka on jatkuvasti saikulla. Silloin voi tulla myös sijaiskuluja paljonkin, jos samaan aikaan saa palkkaa vakituinen avustaja ja sijainen. Avustajat voivat myös jäädä perhevapaille ja silloinkin syntyy tuplakulut jonkin aikaa. Kesälomilta myös usein maksetaan palkkaa sekä vakkariavustajalle että sijaiselle.

En tiedä, miten hyvinvointialueilla lasketaan, paljonko yksi henkilökohtaisen avun tunti maksaa hyvinvointialueelle, koska kunnissakin on voinut olla eroja, miten lasketaan. Yksikkö on yksi asiakkaalle tuotettu avustustunti ja sen hinta, kun kustannukset jaetaan todellisilla toteutuneilla tunneilla. Eikä siis avustajan saama palkka.

Vierailija
56/67 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin avustajana ja minulle ilmoitettiin että mikäli tulee ylitöitä niin siitä ei saa ylityöpalkkaa. Minä ilmoitin että en tee ylitöitä sitten yhtään. En edes mennyt avustettavan luokse jos tiedän etten voi hoitaa sitä työajan puitteissa.

Vierailija
57/67 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentti: Tuossa on nyt se elämänlaatu. Sinun saamasi henkilökohtainen apu maksaa luultavasti enemmän kuin palvelutalossa saamasi apu maksaisi, mutta jos sinun elämäsi on nyt parempaa?

Kotiin järjestettävät palvelut on tutkittu monta kertaa edullisemmaksi kuin palvelutalot. Juuri sen takia palvelutalopaikkoja minimoidaan ja yritetään saada ihmiset pysymään kotona mahdollisimman pitkään.

Sekoitat vanhukset ja vaikeavammaiset keskenään. Vanhuksilla kotihoidon nopeat vartin piipahdukset kotiin pari kertaa päivässä ovat huomattavasti edullisempia kuin hoivapaikka. Jos vanhuksen luona käy hoitaja 30 min. päivässä, se on ihan todella eri kustannus kuin henkilökohtainen apu Vaikeavammaisella voi olla avustaja vaikka 75 tuntia viikossa. Tietenkin se on todella kallista. Kotihoidosta vanhus maksaa osuutensa palvelusta ja henkilökohtaisen avun yhteiskunta maksaa kokonaan.

Vierailija
58/67 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä avustajat ovat kuitenkin palkkansa ansainneet ja minun hoitaminen hoitokodissa maksaisi aivan älyttömiä summia. Ei minulla jatkuvasti ole avustaja kotona. Vietän myös paljon aikaa yksinäni ja silloin turvapuh

Ei muuten maksa. Nämä on laskettu niin moneen kertaan. Luuletko ettei kunnat tiedä että mikä paikka on kaikista edullisinta hoitaa sairaita ihmisiä??? Se on se koti missä se ihminen hoidetaan eikä tosiaankaan mikään muu paikka. Sulla ei ole mitään hajua näistä jutuista.

Vierailija
59/67 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekoitat vanhukset ja vaikeavammaiset keskenään. Vanhuksilla kotihoidon nopeat vartin piipahdukset kotiin pari kertaa päivässä ovat huomattavasti edullisempia kuin hoivapaikka. Jos vanhuksen luona käy hoitaja 30 min. päivässä, se on ihan todella eri kustannus kuin henkilökohtainen apu Vaikeavammaisella voi olla avustaja vaikka 75 tuntia viikossa. Tietenkin se on todella kallista. Kotihoidosta vanhus maksaa osuutensa palvelusta ja henkilökohtaisen av

Vaikeavammaisella voi olla avustaja ihan koko ajan, jopa kaksi kerrallaan. 

Vierailija
60/67 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli Ma-aamuna 0800 avustajat palaavat töihin keräämään pois viikonloppuna kuolleet 🤔  Tosin tämähän se on tavoitekin.

Todella osuvasti sanottu!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi