Marraskuu ihana kuukausi
Kauniit punertavat auringonnousut ja -laskut, puhdas valkoinen hanki ja lumeen peittyneet oksat. Ladulle suoraan kotiovelta.
Millainen marraskuu siellä, missä sinä asut?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään syksystä.
Tykkään muistakin vuodenajoista ja koska en ole mitenkään masennukseen taipuvainen kaikkea vihaava ihminen, niin elämä on helppoa ja mukavaa!
Asun pääkaupunkiseudulla ja asun omakotitalossa, jossa on iso piha. Olin eilen pihalla mieheni kanssa yli neljän tunnin ajan puuhastelemassa kaikkea ja otin samalla kauniita syksyisiä valokuvia. Tänään lähdemme varmaan kävelemään koko perheen kanssa jonnekin, viime viikonloppuna kävimme kävelemässä Laajalahden ympäri ja muutaman mutkan kanssa matkaa tuli lähes 14 km.
kAuNiiTa sYkSyisiÄ vAlOkUvIa😆🤣 Saateessa ja hämärässä.
Kyllä, otin kuvia keltaisista vaahteranlehdistä, samoin päärynäpuun ruohikolle pudonneet lehdet olivat keltaiset, hevoskastanjan pudonneet lehdet ovat taas kauniin ruosteenruskeat ja näyttävät hienoilta vihreällä nurmikolla. Löysin haravoidessa myös vielä pari kastanjaa ja ne ovat söpöjä. Viinimarjapensaissa oli muutama kaunis värikäs lehti jäljellä.
Koristeomenapuun omenat ovat myös kauniita kirkkaanpunaisia marjoja ja kielon marjat nättejä oransseja. Kun niissä oli kaikissa vesitipat alapuolella, niin lähikuvista tuli hienoja! Kalliolla on paljon vihreitä topakoita kallioimarteita ja sammalet ovat myös nyt reheviä ja upeita. Löysin muutaman kukkivan leinikin ja pikkuruisen rohtotädykkeen, joista sain kivat kuvat. Meillä kukkivat laventelitkin vielä. Naapurissa kukkii oranssi pensashanhikki täysillä ja omat välillä suojassa olleet kerrotut miljoonakelloni kukkivat monin kukin amppeleissaan.
Siinä muutamia kauniita asioita, joista otin eilen kuvia.
Tänään ei ole niin kiva ilma kuin eilen, mutta pari tuntia meni silti ulkona mukavasti. Äsken laitoin takkaan tulen teen myöhemmin hyvää ruokaa perheelle.
Tukholma niin kaunis syysväreissään.
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun asuin vielä vuoden ympäri Suomessa, marraskuu tuntui miedosti ahdistavalta. Kausivalot, pikkujoulut, ihmisten yleinen toimeliaisuus ym. piti mielialaa yllä uuteen vuoteen asti. Vasta sen jälkeen kylmä, pimeä, iloton todellisuus iski kasvoille.
Jo vuosien ajan olen kuitenkin muuttanut tropiikin lämpöön talveksi muuttolinnun lailla. Nykyään marraskuu on ihanaa aikaa, voi alkaa laskemaan päiviä siihen, kun pääsee kuukausiksi kehoa hellivään ilmastoon.
Asuin muutaman vuoden Saksassa Ruhrin alueella ja siellä tällaista ilmaa oli marraskuusta maaliskuuhun. Pakkasia ei ollut ja lumesta ei mitään tietoa. Mielummin olen täällä Suomessa kuin siellä.
Asuimme myös Kaliforniassa muitaman vuoden ja siellä taas ei satanut ollenkaan kuukausiin, pisin sateeton aika taisi kestää 11 kuukautta. Siellä oli rutikuivaa, maa lohkeili ja maastopalot haisivat ja niitä myös näkyi lähivuorilla. Ei sekään mikään kovin mielekäs paikka ollut.
Itse en kaipaa yhtään mktään ylimääräisiä kausivaloja tai jotain ankeita teennäisiä pikkujouluja, vaan viihdyn luonnossa hyvin. Pärjääminen vaikka marrraskuussa on asennekysymys ja myös pukeutumiskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun asuin vielä vuoden ympäri Suomessa, marraskuu tuntui miedosti ahdistavalta. Kausivalot, pikkujoulut, ihmisten yleinen toimeliaisuus ym. piti mielialaa yllä uuteen vuoteen asti. Vasta sen jälkeen kylmä, pimeä, iloton todellisuus iski kasvoille.
Jo vuosien ajan olen kuitenkin muuttanut tropiikin lämpöön talveksi muuttolinnun lailla. Nykyään marraskuu on ihanaa aikaa, voi alkaa laskemaan päiviä siihen, kun pääsee kuukausiksi kehoa hellivään ilmastoon.
Asuin muutaman vuoden Saksassa Ruhrin alueella ja siellä tällaista ilmaa oli marraskuusta maaliskuuhun. Pakkasia ei ollut ja lumesta ei mitään tietoa. Mielummin olen täällä Suomessa kuin siellä.
Asuimme myös Kaliforniassa muitaman vuoden ja siellä taas ei satanut ollenkaan kuukausiin, pisin sateeton aika taisi kestää 11 kuukautta. Siellä oli rutikuivaa, maa lohkeili ja maastopalot haisivat ja ni
Ihminenhän sopeutuu melkein mihin tahansa. Toisaalta kaikista ympäristöistä ja ilmastoista löytyy -ja kannattaakin etsiä- hyviä puolia.
Toisaalta, jos jossain on olemassa ilmasto, joka on itselleen selkeästi mieluisin -kuten allekirjoittaneelle trooppisen lämmin- niin ei kai ole väärin hakeutua sellaisen pariin, jos se on mahdollista? Sen sijaan, että etsii hyviä puolia siitä vallitsevasta,vähemmän mieluisasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmä, sateinen, pimeä, masentava.
(Ja olen itse marraskuun lapsi.)
Espoo
Entisenä espoolaisena suosittelen muuttamaan Lappiin. Ap
Olen asunut useamman vuoden Lapissa töiden vuoksi noin puolet vuodesta, ja pakko sanoa, että ei ole vienyt mukanaan. Toki sieltä löytää etelään verrattuna hyviä puolia, kuten sen, että luminen marraskuu on paljon kauniimpi kuin harmaanruskea, sateinen Etelä-Suomi. Mutta...
Kun lähes kaikki omat preferenssit joko puuttuvat Lapista tai ovat siellä päinvastaisia omiin verrattuna, on hyvien puolien hakeminen sieltä aina hieman väkinäistä. Nautin lämmöstä, nautin vehreydestä. Nautin suurista, vanhoista puista. Nautin lehtometsistä ja niiden kesäisestä linnunlaulusta. Rakastan merta ja laineiden kuuntelua. Inhimillisellä puolella nautin kulttuuripalveluiden runsaasta kirjosta, kahviloiden ihmishälinästä.
Kaltaiseni ihmisen on vaikea rakastua Lappiin.
Marraskuu on ollut ihana! Ihoni rakastaa tätä kosteutta ja ulkona on niin helppoa hengittää, joten siellä on mukava olla.
Pimeyskin on mukavaa ja se, että illalla voi rauhoittua vaikka lukemaan sohvan nurkkaan ja sitten olen tehnyt taas palapelejä. Tai koko perhe meillä tekee niitä. Pelaamme iltaisin myös korttia ja lautapelejä perheen kanssa.
Kun katsoo näkymää ikkunasta, niin se on ihan kaunis. Tuossa lähellä kasvaa isoja kauniita mäntyjä ja takana on sammaleita ja jäkälää kasvavia kalliota, joten näkymä on kaunis aina. Oma nurmikko on siisti ja ikivihreät kasvit saavat nyt loistaa, kun lehdet ovat lähteneet lehtipuista. Linnutkin käyvät taas syömässä lintulaudalla.