Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko niitä, jotka vielä 50-vuotiaana maksavat asuntolainaa?

Vierailija
11.11.2023 |

Mikä on niin kuin idea? Itse olen ihan velaton. Ei haittaa euriborien nousut.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme vuotta vielä jäljellä

M50

Vierailija
42/57 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanhus ja kakkoskodista on vielä lainaa, ykkönen oli maksettu ennen uutta lainaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just otin asuntolainaa, kun maksoin puolison ulos talosta. 

Vierailija
44/57 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 63-vuotias, enkä ole maksanut elämässäni päivääkään asuntolainaa.

Vierailija
45/57 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ostin asunnon etelästä, jossa vietän aikaa eläkkeellä. Ei haittaa yhtään vaikka kuolisin velkaisena, kun ei ole rintaperillisiä. Mitä velkaisempana kuolen, niin sen parempi. 

Vierailija
46/57 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan vielä niin paljon velkaa kuin vain mahdollista. Pistän ranttaliksi eläkepäivillä. 

Vierailija
47/57 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuuttu sai 400 000 euron yli 50-vuotiaana. 

Vierailija
48/57 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteleeko ap, että kerran ostettu asunto on joku loppuelämän sitova päätös, jonka kanssa mennään hautaan asti? Voin koska tahansa myydä asuntoni, tulla velattomaksi, muuttaa halvempaan asuntoon, mennä vuokralle, muuttaa ulkomaille jne.

Vierailija
49/57 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin asuntolainan pois vasta 53-vuotiaana ja otin sen asuntolainan 37-vuotiaana. Tuota ennen asuin vaan vuokralla. 

Vierailija
50/57 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

54 ja velaton, paitsi parit nettiostokset kortilla. Talo, 3 autoa ja sijoituskämppä maksettu, tosin aloitin työnteon 14-vuotiaana ja el päivääkään työttömänä, kaksi lastakin löytyy, jos yli 50v on yli 15000 lainaa, ihmettelen.

Vierailija
51/57 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä! Olin velaton 42 v, kun erosin. Sen jälkeen taas velkaa. 

Vierailija
52/57 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole maksanut senttiäkään asuntolainaa, ja olen yli 40v. Vuokralla asun hautaan saakka, vaikka olin vakityössäkin 20 v. Nyt työttömänä. 

Vierailija
53/57 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä maksaa. Se asuntolaina tosin on otettu 46-vuotiaana avioeron jälkeen. Jos avioliitto olisi jatkunut, asuntolaina alkaisi olla jo maksettu. Mä maksan omaa asuntolainaani vielä eläkkeelläni, jos en sitä ennen myy tätä asuntoa ja mene vuokralle tai ASOon.

Vierailija
54/57 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei 50 v ollut vielä asuntolainaa. Otin sitä vasta myöhemmällä iällä. 

Vierailija
55/57 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin 40 vuotiaana asuntolainan ja maksuaika oli 25 vuotta. Just olisin saanut maksettua, kun olisin päässyt eläkkeelle. Korot kuitenkin nousivat ja nyt laina ei lyhene, eli maksuaika olisi jotain 40 vuotta, kun kaikki rahat menee vain pankille lainan korkoihin, eikä lainanlyhennykseen. 80 vuotiaana olisi maksettu ja sitten riittää rahaa muuhunkin kuin asuntoon.

Vierailija
56/57 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä saa lainaani maksettua kokonaan. Kun jään eläkkeelle, saman tien lähtee talo myyntiin ja hankin kerrostalosta asunnon, hyvästi lumityöt ja haravointi.

ja hyvästi  oma piha ja rauha.tänä talvenaki oon tehny lumitöitä yht varmaa 15min

Vierailija
57/57 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksan, ja jos etenen aikataulun mukaisesti lyhennyksissä, niin vasta melkein seitsemänkymppisenä saan maksettua loppuun. Olen kyllä säästänyt koko ajan rahastoihin, ja jos en jaksa ihan seitsemänkymppiseksi olla töissä (se on kyllä tavoite), niin maksan sitten eläkkeelle jäädessäni loput lainasta pois myymällä rahastoja. 

Ensimmäisen oman asunnon ostaminen venähti aika myöhälle iälle, koska hain kauan suuntaa elämälle ja valmistuin yliopistosta vasta yli kolmekymppisenä. Avioero tuli vajaa viisikymppisenä, ja oli pakko ottaa lainaa omaa asuntoa varten vähän enemmän kuin jäi käteen yhteisen asunnon myynnistä yhteisen asuntolainan maksun jälkeen. 

Päädyin ottamaan 15 vuoden maksuajan, kun en ollut varma, miten eron jälkeen taloudellisesti pärjään, tai siis toki tiesin pärjääväni, mutta en osannut tehdä tarkkaa budjettia ja halusin jättää siihen väljyyttyä. Kävi ilmi, että voisin maksaa asunto-lainaa nopeamminkin pois, mutta nollakorkoaikana tuntui järkevämältä sijoittaa ylimääräinen raha rahastoihin. Ja edelleen rahastot tuottaa keskimäärin enemmän kuin nykyinen korko, joten olen jatkanut samalla linjalla. 

Sitä paitsi tykkään elää niin, että budjetti on joustava, voin laittaa rahastoihin kuukausittain tietyn summan, mutta jos on ylimääräisiä menoja (niitä tulee esim. kotielämistä), niin voin olla laittamatta rahastoihin mitään tai tarvittaessa myydä niitä, ei tarvitse ottaa kallista kulutusluottoa. Jos maksaisin asuntolainaa niin paljon kuin kykenen joka kuukausi, niin ylimääräisiin joutuisin ottamaan kulutusluottoa. Ei sekään minusta järkevää ole. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän