Onko niitä, jotka vielä 50-vuotiaana maksavat asuntolainaa?
Mikä on niin kuin idea? Itse olen ihan velaton. Ei haittaa euriborien nousut.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään. Ostettiin Helsingistä kohtuuhintainen rivarikämppä ja laina tulee maksetuksi ennen 50 ikävuotta. Olen kyllä miettinyt paljon, miksi jotkut ovat valinneet asuntovelkaisen vanhuuden. Asunnon arvo ei kuitenkaan ole mikään stabiili juttu, vaan elää mm. sen mukaan, paljonko maksukykyisiä aikuisia on.
Avioero, uuteen asuntoon pakko ottaa lainaa. Hometalo ja sinne meni elinikäiset säästöt, oikeudenkäynti yms kuluihin. Myyjä oli varattomaksi itsensä järjestänyt. Turvattuun vanhuuteen tehty työ toisten taskuihin. Loppuelämä astmaan sairastuneena, asunnottoman asuntolainojen maksua vuokra-asunnossa. Niin, että on asuntolainaa viisikymppisenä ja loppuelämän.
Ei tietenkään, olin 49- vuotias, kun lainat oli maksettu. (Häh hää- emoji)
No, itselläni on velkaa eläkeikään saakka.
Jos elän sinne asti.
Toisaalta on säästöjäkin/sijoituksia. En pystyisi elämään nk.kädestä suuhun.
(Myönnän kyllä, että salaa ihailen iäkästä, mutta tolkuissaan olevaa appiukkoa, joka ostaa hoivapalveluja kotiinsa siinä mitassa, että reilun vuoden kuluttua tili on tyhjä. Itse säästelisin tuossakin tilanteessa. Saattaisinhan elää vielä vuotta pidempään, vaikka kunto olisikin vaihteleva.)
Itse olen vasta 47 vuotias, enkä toistaiseksi ole ottanut asuntolainaa. Saattaisin vielä harkita, että ottaisin, jos sitä ennen osaisin päättää ja valita missä haluan asua ja elää pidempään. - En ole nähnyt järkevänä ottaa itselleni taakaksi asuntolainaa kun olen koko tähän astisen työurani tehnyt akateemisena pätkätyöläisenä.
Suomessa palkat ovat olleet melko pienet, enkä mahd. olisi saanut ostettua asuntoa niilttä paikoilta joilta sen olisin halunnut ja kun ei ole lapsia, eikä ole ollut vuosiin kumppania (miksi edes parisuhteessa ollessa tulisi aina asua saman katon alla?) niin olen ollut hyvin vapaa liikkumaan ja vaihtamaan maisemaa hyvinkin joustavasti.
Moni sanonee tähän, että kyllähän omansa voi aina myydä. Totta tietysti sekin mutta kyllä sitä tyhjästäkin asunnosta on omat kulunsa on yhtiövastiketta ja sähkö ja vesilaskua, koska mikä takaa sen, että asunnon saisi välittömästi myytyä? - Kun ei omilla tuloillani kuitenkaan olisi ostanut asuntoa "kaikkien haluamalta paikalta".
Näin on tehtävä. Asuntolainaa on maksettavana pitkän aikaa ellei rahatilanne yllättäen muuttuisi. Asuntolainaa on 180000€ ja maksajina kaksi viisikymppisiä, joiden yhteenlaskettu BRUTTOansio tällä hetkellä on noin 10000€ kuukaudessa. Käteen jää ihan muunlainen summa.
En saa varmastikaan omaa lainaani pois maksettua ennen eläköitymistäni muutaman vuoden päästä, muutama kymppitonni kun vielä on velkaa. Saattaa kyllä tulla itselle perintöä omilta vanhemmilta ennen omaa eläkeikää, jolloin tulot väistämättä putoavat. Toisaalta asuntoni on jo turhan iso lasten muutettua pois, niin voinhan tämän myydäkin ja muuttaa pienempään halvempaan luukkuun pois kaupungin keskustasta, ja sitä kautta päästä velattomaksi. Tuumailen tätä vielä jokusen vuoden. Pienemmästäkin velattomasta asunnosta jää sitten omille lapsille jälkeeni vastaavasti perintöä, auttamaan taas heitä omien mahdollisten asuntolainojensa maksussa. Kerrostaloasuntoni arvo pyörii noin 300 tonnissa tällä hetkellä. Yksin olen maksanut lainaa koko ajan, pitkällä laina-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla mitätön laina, mutta Nordea ei suostu että maksan pois .Näin Ruotsissa.
Ei Nordea sitä voi päättää. Maksat vaan pois verkkopankin kautta. Niin minä tein.
Kuule on sellaisia, jotka maksavat vielä 90 -vuotiaana asuntolainaa. Kaikki eivät tässä maassa ole niin rikkaita että pääsisivät lainoistaa eroon koskaan.
Ennen avioeroa oli ex miehen kanssa asuntovelaton. Olimme maksaneet yhteisen asuntovelan pois. Sitten mies jätti minut toisen naisen vuoksi kun olimme 45 v.
Nyt 49 v minulla on asuntolaina enkä millään ehdi maksaa sitä pois ennen eläkeikää. Mutta vaihdan eläkkeelle jäädessä pienempään asuntoon niin se on sitten velaton.
Eipä näihin asioihin voi aina itse vaikuttaa. Ja vuokralle en lähde.
Kyllä minulla on neljästä asunnosta asuntolainaa. 7 asuntoa on velattomia. Bisnes is bisnes ja show must go on.
Olin velaton 40 v. Sitten tuli ero. Jouduin ottamaan 70 k lainaa.
En ole maksanut missään iässä.
50+
Ei kai kukaan työssäkäyvä ihminen nyt osta velaksi yhtään mitään? Velkahan tarkoittaa sitä että elät yli varojesi.
Mä en ottanut edes opintolainaa, koska kävin ilta/viikonloppu/kesätöissä
M41
Olen yli 60 N ,hulppea kesäasuntolaina otettuna reilu viisi vuotta sitten.
Toivottavasti kukaan ei maksele 50-vuotiaana asuntolainaa koska siinä iässä viimeistään pitää ruveta säästämään eläkevuosia varten.
Tottakai on.
Olin 38v kun ensimmäisen kerran asuntolaina lyheni kerran vaikka olin ottanut 1. asuntolainan 19v aiemmin.
Korkeiden (13-18%) korkojen aikana ei laina lyhentynyt lainkaan.
58v:nä myimme 2. talomme yli 600 000eurolla ja olimme velattomia ja asumme uudessa pienemmässä talossa.
No, on meillä raksavelkaa 2. talon rempasta
Parisen vuotta sitten työkaverini yritti saada asuntolainaa pohjoisesta muuttotappiokunnasta takaisin eteläiseen Suomeen kotikonnuilleen avioeronsa jälkeen muutettuaan.
Erotalosta ei myynnin jälkeen kovin kummoisia summia netonnut, joten omia säästöjä ei valmiiksi paljonkaan ollut. Hän ei ikänsä takia saanut enää lainaa mistään pankista, vaikka palkkatulonsa ihan keskivertotasoa ovatkin. Syynä oli juurikin tuo, että katsoivat maksukykynsä rajalliseksi kun eläköityminen lähestyy.
Ison yksiö tai pienen kaksion ostaminen oli hänellä toiveissa. Joutuu nyt sitten pienen kaksion vuokralaisena elelemään.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kukaan ei maksele 50-vuotiaana asuntolainaa koska siinä iässä viimeistään pitää ruveta säästämään eläkevuosia varten.
Siinähän se säästyy seinissä! Velattomassa asunnossa on eläkkeellä halpaa asua ja kun myy sen ja muuttaa pienempään jää kivasti käyttörahaa.
Meillä jäi 300 000e ylimääräistä
Jos ja kun myymme nykyisen talon ja muutamme rivariin jää taas 150 000e yli. Eiköhän sillä pärjää hetken:)
Tuottaako sun sijoitukset paremmin kuin asuntolainan korko miinus vero? Vai laskiko sijoitukset niin alas, ettei nyt kannata myydä?
Otin uuden ison lainan viiskymppisenä, samaa asuntolainaa lyhennän edelleen. Kun jään eläkkeelle rahat ei enää riitä lyhennyksiin joten joudun myymään asuntoni ja muuttamaan halvempaan. Hinnannousua on tullut reilut 100te mistä pienen eläkkeen päälle jää vähän elämiseen. Tietenkin olisin mieluiten velaton ja onhan tää pientä uhkapeliä mutta asunto erittäin halutulla ja arvostetulla alueella hyvillä palveluilla ja kulkuyhteyksillä. Tuleva asuinalue ei tule olemaan yhtä kiva, ikävä todeta.