Onko niitä, jotka vielä 50-vuotiaana maksavat asuntolainaa?
Mikä on niin kuin idea? Itse olen ihan velaton. Ei haittaa euriborien nousut.
Kommentit (57)
Minä! Ei monen sadan tuhannen rakennuslainaa omilla tuloillani pysty maksamaan ihan käden heilautuksella. Asumisen hinta koostuu rahoituskulusta ja käyttökustannuksesta. Aina talon voi myydä ja maksaa lainan pois, jos niin haluaa.
Asunnon arvo n. 450 000. Kyllä vielä kuusikymppiseksikin riittää lainaa.
No jos otin okt-lainaa vasta 38-vuotiaana niin mitäs luulet.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Kaikki tekevät kuten sinä eli ostavat kämäisen peräkylätalon parikymppisenä ja saavat sen maksetuksi ennen viisikymppisiään.
Joo ja toiset sekoilevat seitsemännellä kierroksellaan Vantaalla vuokraluukuissaan. Elämä on.
Mikä on aloituksesi pointti? Haluat kokea paremmuutta? Tuskin niin tyhmä olet että oikeasti mietit onkohan jokaikinen tässä matalapalkkaisessa Suomessa saanut velkansa maksetuksi 50-vuotiaana.
En ikinä saa lainaani maksettua kokonaan. Kun jään eläkkeelle, saman tien lähtee talo myyntiin ja hankin kerrostalosta asunnon, hyvästi lumityöt ja haravointi.
En tietenkään. Ostettiin Helsingistä kohtuuhintainen rivarikämppä ja laina tulee maksetuksi ennen 50 ikävuotta. Olen kyllä miettinyt paljon, miksi jotkut ovat valinneet asuntovelkaisen vanhuuden. Asunnon arvo ei kuitenkaan ole mikään stabiili juttu, vaan elää mm. sen mukaan, paljonko maksukykyisiä aikuisia on.
Minä tulen asumaan vielä 50-vuotiaana vuokralla. En halua omistaa asuntoa. Minulla ei ole lapsia, niin perintöäkään ei tarvitse jättää.
AP osui herkkään paikkaan. Moni asuntovelallinen on naimisissa velkansa kanssa eläkepäivilläänkin. Ja ymmärtävät kyllä, että myymällä tekisivät vain tappiota. Kulissia yritetään ylläpitää loppuun asti: kyllä minä tein järkevän ratkaisun, kun "oman" ostin.
Ajatella, että vaikka tarjolla on kaikki maailman tieto ja koulutus, Suomesta löytyy vielä noin moukkamaisia ihmisiä kuin ap aloituksineen. Provosointisi on niin lapsellista, että yritäpä edes vähän nostaa tasoa.
Olin jo täyttänyt 50, kun viimeinen erä asuntolainasta maksettiin pois. Nyt ei ole velkoja minnekään päin. Luottokortillakin on lähinnä parkkimaksuja, kun joku parkkisovelluksista on liitetty siihen. "Vastiketta" toki kerätään, että ollaan jatkossakin velattomia, kun taloon tarvii seuraavaa remonttia tehdä.
Ei kaikki saa lainaa ja itse asiassa se agraariyhteiskunnasta periytyvä omistusasuntoskiima on yksi suurimpia syitä sille, että Suomella menee niin huonosti. Toimivassa yhteiskunnassa on myös toimivat vuokramarkkinat, eikä niin, että pakotetaan ihmiset ghettoihin, kun tuet eivät enää riitä ja kukaan ei halua eikä osaa puuttu asuntosijoittajien korruptoihin markkinoihin.
Vierailija kirjoitti:
AP osui herkkään paikkaan. Moni asuntovelallinen on naimisissa velkansa kanssa eläkepäivilläänkin. Ja ymmärtävät kyllä, että myymällä tekisivät vain tappiota. Kulissia yritetään ylläpitää loppuun asti: kyllä minä tein järkevän ratkaisun, kun "oman" ostin.
Minun velka tulee näillä näkymin maksetuksi kun olen 58-vuotias. Toisaalta se on sillä tavalla mitoitettu että todennäköisesti tehdään aika paljon ylimääräisiä lyhennyksiä matkan varrella, jos kaikki sujuu elämässä niin että pysytään jatkossakin työkykyisinä, kun taloudessa on väljyyttä aika hyvin lainankin kanssa. Melkein vuosikymmen on siinä kohtaa vielä eläkeikään, jos mitään eläkettä silloin enää edes on.
Iso omakotitalo pääkaupunkiseudulta vuokrattuna tulisi taatusti kalliimmaksi kuin lainanlyhennys korkoineen. En tiedä mikä siinä on kulissia jos omakotitalossa asuminen on se mihin haluaa panostaa
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään. Ostettiin Helsingistä kohtuuhintainen rivarikämppä ja laina tulee maksetuksi ennen 50 ikävuotta. Olen kyllä miettinyt paljon, miksi jotkut ovat valinneet asuntovelkaisen vanhuuden. Asunnon arvo ei kuitenkaan ole mikään stabiili juttu, vaan elää mm. sen mukaan, paljonko maksukykyisiä aikuisia on.
Olet miettinyt mutta et ole keksinyt vastausta? Oiskohan niin että rahaa ei ole tarpeeksi että saisi velan maksettua ennen 50v, ja silti on kannattavampaa ostaa asunto kuin olla vuokralla, asuntoa kuitenkin maksetaan itselle ja vuokralla et saa euroakaan takas kun lähdet pois, omasta saat edes osan vaikka velkaa olisikin.
Mä oon 45 ja saataisiin ehkä niukin naukin maksettua asunto ennen 50v mutta en halua elää niin tiukasti ja senttejä laskeskelen kun teinikin on vielä kotona, haluan panostaa myös elämänlaatuun, enkä saa tätä aikaa takaisin kun hän on vielä kotona. Jos maksankin lainaa johonkin noin lähes 60v asti, en silti ole vielä vanhus enkä eläkkeellä.
Minulla mitätön laina, mutta Nordea ei suostu että maksan pois .Näin Ruotsissa.
Entiset asunnot, nykyisin vuokralle laitetut, on jo maksettu velattomiksi ja lisäksi on muuta sijoitusvarallisuutta. Idea nykyisessäkin asuntolainassa on varallisuuden kartuttaminen.
Kun halvalla sai lainaa, niin kannatti ottaa. Ihme kun niin harvalle kelpasi kiinteä, melkein nollakorko!
Asuntojen hinnat voivat laskea, mutta jossain on asuttava ja omassa ei tarvitse maksaa vuokraa. Kun tästä ei mene korkoa kuin nimeksi, niin jää silti melko hyvään asemaan, vaikka asunnon arvo laskisikin. Pakko ei ole tosin myydä, joten voihan olla, että asuntojen hinnat ovat nousseet myyntipäivään mennessä. Helppoa olisi myydä alle ostohinnankin, sillä silti olisi itse jäänyt plussalle vs korkeampia korkoja maksaneet. Onneksi kauppa käy, kun hinta on oikea, sillä asunto ei sijaitse muuttotappioalueella.
Korot ovat olleet ylhäällä vasta vähän aikaa ja mielestäni eivät edes kovin korkealla, vaikka niitä joutuisin maksamaan. Ensimmäisen asunnon lainan korkoni vaihtelivat 3-6% välillä ja en silloin pitänyt tavattoman korkeina, kun samaan aikaan palkkakehitys oli hyvää. Tein ylimääräisiä lainanlyhennyksiä, jotka kohdistin lainapääomaan (annuiteettilaina).
Kellä on varaa nytkin, voisi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä?
+50 v
Ai mikä idea? Helvetin hyvä kysymys, minustakin lainalyhennykset pitäisivät pankkien puolesta päättyä, kun ihminen täyttää 50.
Minä. Toisaalta laina on 50 k€ ja hiljalkeen keräämäni pikkusijoitukset saman verran, joten kait sen voisi kuitata pois heti jos haluaisi.
Siinä on kai ideana se että asuntolaina on huokampi kuin kulutusluotto.
Ei tietenkään. Kaikki tekevät kuten sinä eli ostavat kämäisen peräkylätalon parikymppisenä ja saavat sen maksetuksi ennen viisikymppisiään.