Näpyt, ihon kutina ja mustelmat, mistä voi johtua?
En tiedä liittyvätkö yhteen Ensin alkoi kutina, sitten tuli näpyt, jotka yksi päivä lisääntyivät todella runsaasti ympäri kehoa. Mietin että kyseessä jokin allerginen reaktio, mahdollisesti eräästä voiteesta, jota laitoin, kun kaula ja korvat tulivat ihan punaisiksi ja korvat jopa vähän turposivat. Nyt huomasin että jaloissa lukuisia mustelmia tullut tämän päivän aikana Mistä voi johtua? Yleisvointi hyvä, veriarvot olivat pari viikkoa sitten hyvät, kun kutinan takia otettiin labroja.
Kommentit (30)
No jos et trollaa, niin kyl toi kuulostaa jo kirroosilta. Hämähäkkiluomet, kutina ja mustelmat. Juu ihovoiteesta. Lääkäri tsekkaa allergiat?
Kaposin sarkooma. Testauta HIV vielä.
Spitaalin tai paiseruton esioireita.
Vierailija kirjoitti:
Kutina ja mustelmat viittaavat maksasairauteen.
Maksa-arvot olivat siis vielä 2 viikkoa sitten kunnossa. Nämä kaikki tsekattiin
jotta voitiin poissulkea vakavat sairaudet. En juo alkoholia juuri lainkaan ja muutenkin elän todella terveellisesti. En ole ylipainoinen jne.
Oireet tosin pahentuneet labrojen jälkeen. Yleisvointi hyvä. Huomaan että janottaa ehkä enemmän kuin yleensä, mutta luulen että allergialääkkeestä johtuvaa, syön sitä 4 päivässä tällä hetkellä lääkärin ohjeen mukaan. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tulee näppyjä, oikeastaan isoja paukamia noin kerran viikossa. Ensin epäilin ruoka-aineallergoita, mutta oireet eivät helpottaneet, vaikka jätin nämä ruuat pois.
Itse epäilen stressiä. Onko sinulla stressiä?
Itselläni on antihistamiinilääkkeet auttaneet, joita saa apteekista reseptivapaasti.
Kyllä on stressiä, mutta tosiaan nyt näppyjä ihan ympäri kroppaa vieri vieressä. Varmasti stressi voi pahentaa jotain oireilua, mutta tuskin ainoa syy näin rajuihin oireisiin on? T. Ap
Minulle tuli tuota oiretta kun bilirubiiniarvot alkoivat kohota (eivät mennee viiterajan yli). Maksassa ei ollut mitään vikaa, mutta sapessa sitäkin enemmän. Vasta kun sappirakko sappikivineen poistettiin mustelmat alkoivat vähentyä.
Mutta mistä pelkät suuret mustelmat raajoissa voi johtua? En itse edes huomaa, mutta työterveyslääkäri viimeksi katseli, että kämmenselkä oli ihan keltainen ja tivasi siihen syytä. En osannut sanoa.