Oletko laihtunut juoksemalla?
Kommentit (40)
Liikunta ei laihduta, vaan ruokavalio.
Liikunta on toki hyvin terveellistä muuten..
Vierailija kirjoitti:
Liikunta ei laihduta, vaan ruokavalio.
Liikunta on toki hyvin terveellistä muuten..
Minä olen laihtunut liikuntaa lisäämällä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on riittänyt pelkkä kävely.
LIsäys: 30min 5 krt viikossa
Kuntosalin juoksumatolla laihduin 15 kg. Kävin kun olin työtön niin joka aamu salilla ja juoksumatolla juoksin sellaiset puoli tuntii. Kävelin myös puoli tuntii. Juoksin alussa 3-4 minuuttia pätkissä ja sitten kävelin saman eli vuorotellen. Kyllä siinä kunto nousi 4 kuukaudessa paino putosi 15 kg.
Vierailija kirjoitti:
11kk minus 10 kg. Kävelen käyn sisäliikunta tuneilla viikolla. syön normaalia koti ruokaa ,mutta kelotanut koko perhen ruoka ajat ravinon otto: Kello 8-12-16-20.Juomana vesi.Alkoholia ja tupakkaa en käytä,ei suhteeni ei ystävät ei sukulaiset. Nyt olen normaali painoinen ja pidän koko elämäni kiinni ruoka rytmi.Johon ei kuulu valkoinen jauho,ei missään muotoon sokeri.
Pyydätkö jotakuta suomentamaan tämän ymmärrettävään muotoon?
Olen. Rupesin juoksemaan tunnin päivässä, en toki putkeen etenkään alkuun, kävelin välillä. 10kg lähti kahdessa kuukaudessa. Alunperin olin normaalipainon ylärajalla. Söin ihan samalla tavalla kuin ennenkin, en siis lisännyt ruoan määrää vaikka olisikin ollut enemmän nälkä.
Kävelemällä 15 kg pois, matkat kaikkea välillä 5 km-20 km per päivä, 1 krt viikko keskimäärin (keikkaduuni). Samalla hävisi lonkkakivut ja kivut kaikkialta alaraajoista. Mukavat löhötuolit ovat näköjään yhtä vaarallisia tuotteita kuin tupakka. Ihmisen anatomia vaatii suoraselkäistä kävelyä. Ihmettelenkin, miksi jopa terveydenhoidossa on niin vaikeaa sanoa potilaalle, että liiku ja laihduta, niin paranet? Kunpa minulle olisi sanottu ajat sitten tuo "huippuviisaus", niin mitään kipulääkkeitä en varmaan olisi tarvinnut ikinä. Nyt oivalsin tuon itse keikkaduunin laitettua minut kävelemään.
Olen juossut noin vuoden verran, aloitin aika rapakuntoisena long covidin jäljiltä. Nyt matkat ovat vähitelleen pidentyneet ja vauhti kasvanut. En treenaa tavoitteellisesti vaan omaksi ilokseni.
Paino ei ole pudonnut kiloakaan, eikä se edes ole tavoitteeni. Sen sijaan veriarvot ovat kohentuneet, olen voinut vähentää verenpainelääkitystä ja pää pysyy paremmin kasassa kuin ennen juoksemisen aloittamista.
En. Olen onnistunut hankkimaan hyvän kunnon, paljon ihania endorfiineja ja pienentyneen kuolemanriskin ja se riittää!
Ja ehkä liikkumisella on tekemistä sen kanssa, että nelikymppisenä ja lapsia synnyttäneenä olen edelleen normaalipainoinen.
Ravinnon vähentäminen on varmempi keino laihtua. Liikunnan osuus ehkä vain 20 % laihtumisessa eli aika vähän.
Olin ns. normaalipainossa aloittaessani juoksuharjoittelun, vaikka olin viettänyt monta vuotta sohvaperunan elämää. Ruokapuoli ei siis ollut pahemlin pielessä.
Juoksin joka toinen päivä 5-15 km ehkä ensimmäisen vuoden ajan, sitten sain juoksuohjelman, jota seuraan.
Painoa on lähtenyt alle kahdessa vuodessa ehkä 4 kg, mutta vaatekoko on pienentynyt koosta 40 kokoon 36. Joten jotain on kyllä tapahtunut.
Muita huomioita:
- itsetuntoni on parantunut
- olen hyväntuulinen ja energinen suurimman osan ajasta
- en ole juurikaan sairastellut ensimmäisen 3 kk jälkeen
- olen käyttänyt aika paljon rahaa kenkiin, juoksuvaatteisiin ja -tapahtumiin
- pikku hiljaa on alkanut myös muut lajit, erityisesti triathlon kiinnostaa - se tosin veisi ihan hirveästi aikaa (ja sitä rahaa)
Olen toistaiseksi vain lihonut, mutta jalkojen koostumus tuntuu tiivimmältä, eli rasva on tainnut muuttua lihakseksi? Eikö se painakin enemmän?
En ole laihtunut yhtään. Toki juokseminen on ihanaa ja kunto on kohentunut.
Juoksu ei toiminut minulla, kun painoa oli yli 90. Yritin, mutta kestä paikat. Uiminen sopii ja pyöräily. Nyt painoa 83 kg ja pituus 171. Ei oikein sovi juoksu vieläkään, mutta enpä sitä enää kaipaakaan.
Kerran rutiinitarkastuksessa terveyskeskuslääkäri kehotti minua lopettamaan yösyömisen ja keksimään itselleni jonkun liikuntaharrastuksen. Aloitin yöjuoksut. Löysin mukavaa seuraakin. Ensin painoni putosi hieman. Mutta sitten painoni alkoi tasaisesti nousta ja vyötärönikin ympärys kasvoi kasvamistaan. Vasta yhdeksän kuukauden jälkeen harjoittelu alkoi tehota ja painokin laski kertaheitolla yli viisi kiloa.
en oo enkä juokse olutta juon kuhaa syön
Jos pystyy juoksemaan yhtäjaksoisesti yli 40 min min silloin on pakko laihtua ellei syö ihan sikaväärin. Silloin on keho polttanut kaikki sokerit ja alkaa polttamaan rasvaa.
En ole laihtunut yhtään, päinvastoin pari kiloa tullut lisää vuodessa. BMI 26. Juoksen 40km-60km viikossa. Ruokahalu liian kova.
Kun harjoittelin puolimaratonille, laihduin 3,5 kuukaudessa 3 kg ilman, että muutin mitenkään syömistä. Juoksin viikossa kolme kertaa, yhteensä 15-35 km. Kaiken kaikkiaan tuon 3,5 kuukauden aikana tuli juostua 350 km