Seuraa 

Täällä varmaan olisi eniten tietäjiä asiassa. Kuinka kauan on jälkivuoto kestänyt kierukan laiton jälkeen? Mulla on kohta nelisen viikkoa laittamisesta ja edelleen vuotaa, melko runsaastikin ei mitään pelkkää tiputtelua. Alkaa jo hieman ärsyttämään (samoin miestä...) mutta yritän ajatella että tän pienen ajan kestää että pääsee sitten jatkossa vähemmällä.

Mutta siis kuinka kauan on vielä tätä odotettavissa?

t.Tuuliina

• ylös 0
  • alas 2

Kommentit (12)

Hei.

Ensimmäinen kierukkani vuosi laiton jälkeen monta viikkoa. Soittelin ensin neuvolaan, sitten joskun neljännen vuotoviikon kohdalla menin käymään. Vuosin paljon, ei tuntunut laantuvan ollenkaan. Mulla on luonnostaan 150:ssa huiteleva Hb, joten heikotusta ei sentään ollut. Laittoi lähetteen Naistenklinikan päivystykseen, oli sunnuntai-ilta. Siellä totesivat, että oli laitettaessa jotenkin " raapaissut" pahasti jotain isoa suonta ja todellakin muistan, kun terkkalääkäri tutki ennen asennusta paketin ohjetta tosi pitkään ja se laittaminen sattui todella, ei meinannut millään mennä paikoilleen. Olikohan eka kerta ko. lääkärillä...? Joka tapauksessa se oli kyllä oikein paikoillaan, mutta sain Nkl:n polilta reseptin sellaiseen veren hyytymistä edistävään lääkkeeseen, joka tyrehdyttikin vuodon alle viikossa.

Toinen kierukka laitettiin niin kätevästi ja nopeasti, että tuskin huomasin! Ja vuoto loppui parissa päivässä ja oli muutoinkin niin niukkaa, että pikkuhousunsuojalla pärjäsi.

Mulla vuoto oli varsin vähäistä koko ajan, joten en osaa sanoa, montako viikkoa kesti (eli en pitänyt lukua). Mutta lääkäri sanoi silloin, että voi kolmekin kuukautta olla tiputteluvuotoa. Terkka sanoi sitten perään, että voi hyvinkin kestää puolikin vuotta, ettei pidä yhtään hermostua. Siis TIPUTTELUVUOTOA!

Jos vuoto taas on runsasta, silloin kannattaa kyllä ottaa yhteyttä lääkäriin.

Tsemppiä ja tulehan joskus laittamaan kuulumisia pinoon!

T@hti

ps. Jos vuoto on tosiaan runsaampaaa, kun sanoit, että mieskin alkaa hermostua, niin kannattaa kyllä varmistaa asia. Tuhrutteluhan ei seksiä estä

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ei se arvostettu, osaava gyne varmaan olisi aiheetta kierukkaa poistanut, eiköhän tuo osannut arvioida tilanteen (ainakin paremmin kuin nettipalstojen diagnoosientekijät)

Onpa kierukat tehneet pahaakin jälkeä, varsinkin vanhat T-kierukat puhkoivat reittejä ja niitä päätyi vatsaonteloon ja ties minne.

OskariXOlematon:

</p> <p> <br /> meme-66:</p> <p>[quote kirjoitti:

Itselläni on toinen hormoonikierukka menossa ja molemmissa vuoto on jäänyt kokonaan pois parin kuukauden sisällä.

Luitkohan meme väärin ap:n aloituksen, hänellä on vuotanut 4 viikkoa, ja itselläsikin kesti pari kk. Ymmärsinkö nyt oikein?

Mutta tosiaan tuo 4 viikkoa ei ole vielä mitään. Olen lukenut, että tiputtelu voi kestää jopa 6kk ja keskivertoaika on 3kk. Minulla tiputtelu ja vuoto kesti juuri tuon 3kk. Olihan se todella rasittavaa (oli vielä kesäaika), mutta en kyllä lähtenyt poistattamaan, on se sen verran kallis kokeilu. Kuitenkin menkat jää yleensä pois alkuhankaluuksien jälkeen ja ovat siis pois vaikka sen 5 vuotta.

Oleellista tietysti on vuodon määrä, mutta jos kipuja ei ole niin ihan normaalilta tuo kuulostaa, myös tuo ap:n tympääntyminen tiputteluun. Rautaa kehoitti minunkin gyne napsimaan, sehän ei ole haitaksikaan. Kuulostaa kalliilta lähteä vekotinta poistattamaan 6 viikon kokeilun jälkeen, koska alun vuodot kuuluvat asiaan.

Minä vielä purisin hammasta ja odottaisin ainakin siihen 3kk:n kohtaan, joka siis kaiken asiasta lukemani ja 3 lääkärin kanssa puhuttuani on se keskiverto vuotamisaika. Ja lääkärillehän voi aina soittaa ja kysyä neuvoa.

Sen jälkeen on ollut koko ajan niukemmiksi käynyttä vuotoa kuukautisten aikaan, ja nyt ovat ilmeisesti jääneet kokonaan pois. Kierukka laitettiin viime huhtikuussa.

Minulle sanottiin jälkitarkastuksessa, kun kierukkareseptin sain, että pitää varautua jopa puolen vuoden tiputteluun. En siis osannut olla huolissani tai järin kyllästynyt tuohon neljään kuukauteen..

Ensimmäisessä ja toisessa kierrossa taisi tulla myös pari tippaa tuhrua ovulaation aikoihin, samalla paikat olivat normaalia aremmat.

Kolmannesta kierrosta lähtien täysin normaalit, erittäin säännölliset, hyvin niukat, kivuttomat kuukautiset, ei välivuotoja, ei tiputteluja. Kyseessä kuparikierukka.

Mulla hormoonikierukan laiton jälkeen vuotoa ja tiputelua oli kaksi kuukautta, ensimmäiset 3 viikkoa vuoto oli runsasta. Nyt kun kolmas kuukausi on tulossa täyteen, ei ole enää edes tiputtelua. Mutta niin kuin joku aiemmin kommentoikin, niin kannattaa ehdottomasti kysyä asiaa lääkäriltä, kun se sinua mietityttää.

arnica: mielestäni tämä on hyvä paikka kysyä ko. aiheesta, kun täältä varmasti löytyy asiasta omakohtaista kokemusta ja ainakin lukijoita/vastaajia.

runsaampaa vuotoa. Jos muistan oikein niin tiputteli n.10-11kk jonka jälkeen poistatin hormooni-kierukan.

Ei tämä mielestäni tiputtelua ole, joka päivä täytyy pitää sidettä ja välillä menee housuunkin. Lisäksi vuoto on melko tummaa ja vähillä hyytymäistä. Tiputteluun kyllä olin varautunut mutta en näin runsaaseen vuotoon. Mulla muutenkin on matala hemoglobiini (119 äskettäin) ja mm. mustelmia tulee tosi herkästi sen takia. Kaikenlisäksi, aloitin juuri uudessa työssä uimaopettajana, joten tilanne on senkin takia aika hankala :-/ Kierukan langat tuntuvat myös mielestäni melko pitkinä.

Kierukan laittoi gynekologi terveyskeskuksessa, mutta kyseessä oli eräs itänaapuristamme tullut nainen, johon olen törmännyt _liian_ monta kertaa odotusaikana enkä luota häneen pätkääkään. On määrännyt mulle clomeja ilman ultraseurantaa (tuloksena kaksosraskaus josta toinen meni kesken ihan alussa), laittanut väsymyksen takia sairaslomalle vaikka valitin selkäkipuja, kavereilla myöskin hyvin epäilyttäviä kokemuksia ko. lääkäristä. Neuvolan terkkari oli sitä mieltä että hän ei edes ole gynekologi vaikka toisissa yhteyksissä olen kuullut että on. En olisi mennyt jos olisin tiennyt että on lääkärinä mutta se selvisi vasta vastaanotolla.

Täytyy huomenna soittaa ja kysyä pääsisikö tarkistuttamaan asian.

arnica: Sanoin sen jo ekassa lauseessa: " Täällä varmaan olisi eniten tietäjiä asiassa." Mille osastolle tämä mielestäsi olisi kuulunut? Keskustellaanhan täällä parisuhteesta ja lastenrattaistakin!

Itselläni on toinen hormoonikierukka menossa ja molemmissa vuoto on jäänyt kokonaan pois parin kuukauden sisällä. Parit kuukautiset (tiputtelua) ehkä olleet ja sitten ollut kokonaan ilman vuotoa (ihanaa). Aikasi tuntuu tosi pitkältä ja kehoittaisinkin kääntymään hoitavan gynelogin puoleen. Mieleen tule esim tulehdus tai hormoonihäiriö, jotka molemmat vaativat hoitoa.

lääkäri tuumasi, että sinnikäspä olin ollut. Vuodon takia oli veriarvot alhaiset ja rautakuuri kesti pitkään.

meme-66:

[quote]

Itselläni on toinen hormoonikierukka menossa ja molemmissa vuoto on jäänyt kokonaan pois parin kuukauden sisällä.

Luitkohan meme väärin ap:n aloituksen, hänellä on vuotanut 4 viikkoa, ja itselläsikin kesti pari kk. Ymmärsinkö nyt oikein?

Mutta tosiaan tuo 4 viikkoa ei ole vielä mitään. Olen lukenut, että tiputtelu voi kestää jopa 6kk ja keskivertoaika on 3kk. Minulla tiputtelu ja vuoto kesti juuri tuon 3kk. Olihan se todella rasittavaa (oli vielä kesäaika), mutta en kyllä lähtenyt poistattamaan, on se sen verran kallis kokeilu. Kuitenkin menkat jää yleensä pois alkuhankaluuksien jälkeen ja ovat siis pois vaikka sen 5 vuotta.

Oleellista tietysti on vuodon määrä, mutta jos kipuja ei ole niin ihan normaalilta tuo kuulostaa, myös tuo ap:n tympääntyminen tiputteluun. Rautaa kehoitti minunkin gyne napsimaan, sehän ei ole haitaksikaan. Kuulostaa kalliilta lähteä vekotinta poistattamaan 6 viikon kokeilun jälkeen, koska alun vuodot kuuluvat asiaan.

Minä vielä purisin hammasta ja odottaisin ainakin siihen 3kk:n kohtaan, joka siis kaiken asiasta lukemani ja 3 lääkärin kanssa puhuttuani on se keskiverto vuotamisaika. Ja lääkärillehän voi aina soittaa ja kysyä neuvoa.