Iltalehden juttu: Näillä tuloilla olet köyhä?
https://www.iltalehti.fi/talous/a/81bb8de1-fead-4212-9e66-ba28230e072e
Olen sitten tosi köyhä koska tuloni on alle 1000 euroa. Saan vain työmarkkinatuen ja asumistuen eli noin 900 euroa.
Kiva on olla köyhä suomessa koska on lähes maailman kallein maa ruuan suhteen ja muuten.
Kommentit (48)
Olisiko kiva olla köyhä Intiassa? Kaikki on halpaa. Sosiaaliturva vasta halpa onkin.
"Mittarit ovat keinotekoisia, THL:n tutkija Pasi Moisio muistuttaa.
Yhtä yksiselitteistä köyhyysrajaa ei voida määrittää, Moisio sanoo."
Minä saan n.500e/kk enkä nosta Kelan tukia. Asumiskustannukset 0e/kk ja ruokaan riittää 100-150e/kk, lisäksi puhelinlasku 20e. En ole mielestäni köyhä.
Minulla menee 50€ yli rajan ja puolisolla 500€ alle. Rutiköyhiä ollaan mutta emme saa Kelatukia.
Jaa. Koetko itse olevasi köyhä, vai määritteletkö köyhyytesi iltapaskan perusteella? Me ei näköjään olla sen mukaan köyhiä kahdestaan työmarkkinatuilla, asumistuella ja tt-tuella. Ollaan silti köyhiä.
Kaikki joilla on tietokone naaman edessä on rikkaita. Eli olette rikkaita kaikki.
Mäkin olen todella köyhä, mutta oikeasti en ole. Tulot on pienet, mutta menoja ei ole juuri mitään.
Tulot: korotettu peruspäiväraha, ei kulukorvausta, vero loppuvuoden 0% = vajaa 900 euroa / 4 viikkoa.
Pakolliset menot: Bussikortti 44 e, puhelin 10 e, ruokaan/hygieniatarvikkeisiin yms n 100 e/kk.
Mulla jää n 700 käyttörahaa kuussa. Siis ruokien ym jälkeen.
Oliko nuo käytettävissä olevia rahoja vai bruttotulot?
Joo ja verrattuna herra Sipilän tuloihin olen köyhä.
Nuo "köyhyysrajat" on niin typeriä kun niissä ei huomioida lainkaan menopuolta,esim. asumiskuluissa on suuret erot.
1 aikuinen, 1 taapero, nettotulot 1050e/kk.
Olen köyhä kummallakin mittarilla, jihuu. :D
Tuntuu jotenkin ihan käsittämättömältä, että moni "tavallinen suomalainen" tienaa 3-6 kuukaudessa saman mitä itse saan vuodessa.
Menot pitää myös huomioida. Minulla on pieni eläke, mutta maksan vuokraa vain 250 euroa kuukaudessa. En siis tarvitse sosiaalitukia yhteiskunnalta lainkaan.
Minulle jää ruokalaskun, vuokran ja laskujen jälkeen 150 euroa kk.
Kai minäkin sitten olen köyhä, kun tulot on 0€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen todella köyhä, mutta oikeasti en ole. Tulot on pienet, mutta menoja ei ole juuri mitään.
Tulot: korotettu peruspäiväraha, ei kulukorvausta, vero loppuvuoden 0% = vajaa 900 euroa / 4 viikkoa.
Pakolliset menot: Bussikortti 44 e, puhelin 10 e, ruokaan/hygieniatarvikkeisiin yms n 100 e/kk.
Mulla jää n 700 käyttörahaa kuussa. Siis ruokien ym jälkeen.
Miten saa korotetun päivärahan? Puolisoni joutuu olemaan omaishoitajan niin kela tiputti sen pienimmän peruspäivärahan vieläkin pienemmäksi ja nyt hallitus on sitä poistamassa kokonaan, eli siinä sen näkee kuinka omaishoitajia arvostetaan tässä maassa. Omainen vaan hoitolaitokseen sitten, sitähän ne haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki joilla on tietokone naaman edessä on rikkaita. Eli olette rikkaita kaikki.
Älä viitsi olla typerä. Mun nettotulot on tällä hetkellä n.1300€ (aikuiskoulutustuki) ja mulla on edessä Applen läppäri. Sen olen ostanut parisen vuotta ennen opintoja ja maksanut palkallani. En kai mä nyt opintojenkin kannalta tarpeellisesta läppäristä luovu sen takia, että väliaikaisesti tulot laskeneet reilusti. Yksin maksan omakotitalon kuluja ja säästöjä on pitänyt käyttää, että saan kaiken maksettua. Onneksi valmistuminen häämöttää noin vuoden päässä.
Sh-opiskelija
Jaa minä en olekaan sitten köyhä. TUntuu kyllä siltä.
Onneksi ollaan onnellisemmat maan päällä . Kuulun köyhiin myös .