Keittiö on kierrätyksen heikoin lenkki
Paljon virtaa vettä Merikoskessa ennen kuin asia saadaan kuntoon. Nimittäin ei niitä jätteitä roskakatoksessa lajitelle, vaan keittiössä. Tämä merkitsee sitä, että keittiössä pitäisi olla yhtä monta roska astiaa, kuin katoksessa on pönttöjä. Koska jokaisessa keittiössä on 2, tai korkeintaan 3 jäteastiaa, niin tämä on mahdoton yhtälö. Keittiössäni on tiskipöydän kaapissa 2 ämpärin vaunu, jossa on biojäte ja polttokelpoinen jäte. Olisi tarve lokerikolle 100x100 ja syvyys 25 cm jossa on ovet. Sinne sitten astiat: kartonki, muovi, paperi, metalli, lasi. Astioiden koko tarpeen mukaan. Kartongille ja muoville 30l. Ihmettelen suuresti, että kaupallisena näitä ei ole näkynyt. Olisiko tämä ratkaisu, vai onko parempia ehdotuksia?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on keittiössä kolme jäteastiaa. Niihin menee biojäte, sekajäte ja muovijäte. Lisäksi mulla on tällainen 3 astian systeemi, johon mulla menee pahvit, keräyspaperi ja samaan astiaan metalli ja muovi. Paristot kerään vielä erikseen samoin kuin panttipullot.
https://www.bauhaus.fi/lajitteluastia-smartstore-collect-76-l-valkoinen…
korjaus ylläolevaan: samaan astiaan metalli ja LASI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Koska jokaisessa keittiössä on 2, tai korkeintaan 3 jäteastiaa, niin tämä on mahdoton yhtälö."
No on jos ihmiset eivät tajua sinne haluta enempää. Meillä tehtiin keittiöremontti melkein 15 vuotta sitten ja sinne halusimme vartavasten oman astian jokaiselle kierrätettävälle asialle. Meillä on yhteensä 8 eri jäteastiaa keittiössämme helposti käytettävissä vetolaatikoissa.
Ja nyt vähän naureskelemme kun niin moni meidän jälkeenkin keittiöremontin tehnyt naapuri tuskailee että mihin ne kierrätysastiat keittiössä oikien mahtuvat. No eivät ne mahdu jos että suunnittele niille tilaa mihinkään.
On teillä tylsä elämä kun oikein naureskelette siellä keskenänne kuin 2 vähä-älyistä.
No onhan se hieman hassua jos joku tekee kymppitonnin keittiöremontin mutta ei ajat
Meidän keittiöön ei tule yhtään enempää tilaa vaikka laittaisin satatonnia keittiöremonttiin. Keittiössä pitää säilyttää muutakin kuin roskia.
No en mä ainakaan kartonkia tunkisi minnekään tiskipöydän alle. Toki asutaan omakotitalossa ja voi varastoon viedä kartongit ja pahvit ja sieltä sitten viedä isomman kasan kerralla kierrätykseen. Lasi ja metalli on erikseen tiskipöydän alla. Poltettava ja biojäte menee samaan astiaan. Paperille on komerossa iso kestokassi joka välillä tyhjätään.
Meillä mahtuu allaskaappiin kaikki muu paitsi paperi (se on eteisessä). Roskisvaunu on kaksikerroksinen, jossa neljä astiaa ja lisäksi allaskaappiin on erikseen laitettu hyllyjä/astioita lopuille.
Mulla on keittiössä kolme jäteastiaa. Niihin menee biojäte, sekajäte ja muovijäte. Lisäksi mulla on tällainen 3 astian systeemi, johon mulla menee pahvit, keräyspaperi ja samaan astiaan metalli ja muovi. Paristot kerään vielä erikseen samoin kuin panttipullot.
https://www.bauhaus.fi/lajitteluastia-smartstore-collect-76-l-valkoinen…