Kaurahiutaleiden välillä todella isoja eroja siinä minkä makuista puuroa tulee. Mitkä ovat parhaat hiutaleet?
Mistä kaurahiutaleista tulee parhaimman makuinen kaurapuuro?
Pitääkö perinteinen Elovena paikkansa vai onko kaupan oma merkki tai Myllyn paras hyvä?
Kommentit (80)
Mä tykkään pikapuurohiutaleista kaikista eniten, vaikka monet niitä arvosteleekin. Kaikki merkit käy, nyt käytän xtraa, joka maksaa noin 40 senttiä. Oon aina tykänny eniten juuri pikahiutaleista, tulee pehmeää ja maukasta. Elovena on omaan makuun liian tönkköä.
Samaa mieltä! Haudutan pikahiutaleita pitkään, jos on aikaa, ja maku ja koostumus paranevat entisestään.
Kaura on viljoista ehkä herkin. Se kitkeröityy todella nopeasti sen jälkeen, kun jyvä on murskattu tai litistetty. Pitkään kaupan hyllyllä tai kaapissa seisoneet hiutaleet ovat siis pahanmakuisia merkistä riippumatta. Syömäkelpoisia ne toki ovat paljon pidempään. En tiedä sitten, onko eri valmistajilla eroja siinä, miten pitkiä päiväyksiä laittavat pakkauksiin, mutta tätä kautta ainakin myyntimäärät varmasti vaikuttavat siihen, miten tuoretta tavaraa on hyllyssä.
Varmasti tuoreita ja hyviä hiutaleita saa tosiaan pientuottajilta, jotka yleensä tekevät omalla litistäjällä viikon myyntimäärien mukaan.
Suomalaisen ruokakaupan hyllyllä on kyllä minusta erittäin hyvät valikoimat kaurahiutaleita ja muutenkin puhtaita viljatuotteita. Jenkeissä asuessa minulla kesti viikkoja löytää erikoiskauppa, josta ylipäänsä sai näitä "steel cut" tai "rolled oats" -kaurahiutaleita. Peruskauppojen valikoimassa on vain kaikenlaisia erillispakattuja sokerilla, jauhoilla, makuaineilla, tärkkelyksellä ja ties millä pumpattuja pikapuurosekoituksia. Samoin ihan vain pelkkiä tuoreita jauhoja on vaikea löytää, koska myynnissä on vain tuhannen tuhatta pancake mixiä ja sämpylä mixiä.
Maaperästä johtuu miltä maistuu ja tuleeko kuinka sakiaa puurosta. Välillä sama määrä hiutaleita ei riitä vaan lisättävä niitä.
Normikaurahiutaleussa en huomaa eroa. Pikakaurasta tulee kuraa ja jos oikein hyvän hiutalepuuron haluan, haudutan sen hitaasti isoista hiutaleista.
En jaksa säästää tuossa kun yksi paketti on niin monta annosta.
maksaa vähemmän kuin kahvikupillinen
S-ryhmän kotimainen on aivan parasta. Kivan rouhea suutuntuma eikä sellaista limaista kuin muut monesti.
Itse pidän arvossa suuria kokojyväkaura hiutaleita, ovat hieman kalliimpia, mutta laatu on ihan toista, kun niissä surkean pienissä hiutaleissa puurossa, leivonnassa ihan jees.
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän arvossa suuria kokojyväkaura hiutaleita, ovat hieman kalliimpia, mutta laatu on ihan toista, kun niissä surkean pienissä hiutaleissa puurossa, leivonnassa ihan jees.
Linkki hiutaleisiin, ovat prismassa halvempia
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/myllyn-paras-iso-taysj-kaurahiutale…
Vierailija kirjoitti:
Maaperästä johtuu miltä maistuu ja tuleeko kuinka sakiaa puurosta. Välillä sama määrä hiutaleita ei riitä vaan lisättävä niitä.
Kunhan ei olisi se kitkeryyskin jotain samaa, kuin koiran ruuassa. Kaikki alkaa epäilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki hiutaleisiin, ovat prismassa halvempia
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/myllyn-paras-iso-taysj-kaurahiutale…
nämä on ihan todella hyviä
Hitaasti keittämällä tulee todella pehmeä puuro
Sonkajärveläisen myllyn kaurahiutaleet. Aivan eri maku kuin teollisesti tuotetuissa hiutaleissa. Ostin pussin paikallisesta kaupasta. Uskomattoman hyvää kaurapuuroa!
Vierailija kirjoitti:
Ennen tykkäsin Elovenasta, mutta sitten muuttivat tuotantoprosessia jotenkin ja alkoi maistua tosi pahalle, vaihdoin Myllyn Paras -merkkiin kunnes löysin pienen paikallisen tuottajan, joka tekee höyryttämättömiä kaurahiutaleita. Maistuu ihan oikeasti hyvälle. Hinta on kyllä kallis, mutta maku huikea.
Mekin ostetaan kaurahiutaleet lähimyllystä, keittoaika yli 30 min eli ei mitään pikapuuroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen tykkäsin Elovenasta, mutta sitten muuttivat tuotantoprosessia jotenkin ja alkoi maistua tosi pahalle, vaihdoin Myllyn Paras -merkkiin kunnes löysin pienen paikallisen tuottajan, joka tekee höyryttämättömiä kaurahiutaleita. Maistuu ihan oikeasti hyvälle. Hinta on kyllä kallis, mutta maku huikea.
Mekin ostetaan kaurahiutaleet lähimyllystä, keittoaika yli 30 min eli ei mitään pikapuuroa.
Oho
Mitä maksavat,?
Kunnarin tilan höyryttämätön kaurahiutale. Ei maistunut yhtään totutulle kaurapuurolle. Todella pahan makuista. Päätyi roskiin. Elovena taas porisee kattilassa.
Kinnarin tilan höyryttämättömät kaurahiutaleet!
Noista perusmarkettien valikoimista Fazer Alku maistuvampi kaurapuuro. Isohkoa hiutaletta ja paljon parempi maku kuin lidlin myllykivessä (hyi mitä silppua) ja elovenassa
Vierailija kirjoitti:
Kunnarin tilan höyryttämätön kaurahiutale. Ei maistunut yhtään totutulle kaurapuurolle. Todella pahan makuista. Päätyi roskiin. Elovena taas porisee kattilassa.
Minä puolestani syön vain Kinnarin tilan hiutaleita, höyryttämättöminä sopivat myös tuorepuuroon koska ovat pehmeitä. Totta kyllä, että maussa on eroa, mutta nämä ovat todella maukkaita eivätkä ole limaisia. Lisään puuroon keittovaiheessa aina myös marjoja. Noita hiutaleita keitetään minuutti ja saavat hautua ja maustua sen jälkeen, itse haudutan noin vartin, teen heti herättyäni.
Pirkka luomukaurahiutale. Erittäin hyvä laatu-hintasuhde, ja siihen voi laittaa vielä kaurarouhetta sekaan.