Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaala pakottaa alatiesynnytykseen, vuosi sitten repesin synnytyksessä pahasti

01.01.2007 |

Kävin perjantaina synnytystapa-arviossa ja olen nyt ihan paniikissa.

Helsingin Naistenklinikka pakottaa minut synnyttämään alakautta, vaikka vuosi sitten sain synnytyksessä kolmannen asteen repeämän ja silloin synnytyslääkärini sanoi, että jos hankin lisää lapsia, tulee automaattisesti sektio. Alatiesynnytys ei kuulemma ole mahdollinen.

Tässä uskossa uskaltauduin tulemaan uudestaan näin nopeasti raskaaksi ja olin jo valmistautunut sektioon. Nyt tuntuu, että synnytystapa-arvioni teki lääkäri, joka ei joko ollut perehtynyt tapaukseeni tarpeeksi tai joka oli epäpätevä. En ole saanut nukutuksi perjantain jälkeen kunnolla.

Viimeksi peräsuolen sulkijalihaksen repeämä korjattiin kirurgisesti synnytyksen jälkeen leikkaussalissa. Olen toipunut kohtalaisen hyvin, mutta pieniä vaivoja on, esimerkiksi peräsuolta särkee ajoittain nyt raskauden edetessä ja välilihassa tuntuu painetta koko ajan. Lääkäri sanoi, että koska olen näin hyvin toipunut, ei ole mitään lääketieteellistä syytä sektioon. Noh, olenhan nyt siinä mielessä toipunut, ettei minun tarvitse kroonikkovaippoja käyttää ulosteenkarkailun vuoksi, niin kuin näissä tapauksissa usein joutuu, mutta kaikenlaisia muita vaivoja ja pieniä kremppoja kyllä asiasta edelleen on.

Pelkään, että jos joudun synnyttämään tosiaan alakautta, repeämä uusii eikä sitä voida enää korjata yhtä hyvin. Silloin menetän täysin elämänhaluni, koska viime synnytyksen jälkeen ensimmäiset kuukaudet olivat jo yhtä h..ttiä asia takia. En päässyt liikkeelle kuin joskus yli kaksi kuukautta synnytyksen jälkeen eikä maito koskaan noussut ym.

Sektion kuukauden toipumisaika tuntuu käsittämättömän lyhyeltä omaan alatiesynnytykseeni nähden.

Ymmärsin niin, ettei minulla ole vaihtoehtoja, jos aion synnyttää Helsingin Naistenklinikssa. En oikein tiedä, mitä tekisin, kun minulla ei ole voimia eikä halua ruvetaan riitelemään asiantuntijoiden kanssa. Haluaisin luottaa heihin, mutten oikein voi, kun synnytyslääkärini oli niin jyrkästi eri mieltä vuosi sitten.

Mitä tekisitte tilanteessani? Onko jollakulla ehkä kokemuksia uudesta synnytyksestä repeämän jälkeen?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

3. asteelle. Ja silloin puhuttiin myös sektiosta, jos lisälapsia tuleepi. No, olen synnyttänyt sen jälkeen kahdesti, alateitse. Ja todella hyvin on mennyt, molemmista ihan muutama tikki. Itse olen tyytyväinen tuohon alatie synnytyksiin, niistä kun olen toipunut heti ja olisin voinut kotiin vaikka lähteä suoraan salista.

Saitko koko arviota nyt tuloss olevasta pikkuisesta? Meillä oli esikko vaan 3380g(pipo34cm) ja silti repesin pahasti. Seuraavat on ollu 3140g (pipo 35cm) ja 3610g (pipo 36).

Vierailija
2/8 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otapa yhteyttä Tammisaareen, siellä ei varmasti pakoteta mihinkään. Lääkärit erittäin ammattitaitoisia, henkilökunta empaattista, sympaattista ja AMMATTITAITOISTA.

Onpa todella väärin tehty NKL:lla lietsota paniikkia kun pitäisi rauhoittaa. Soita neuvolaan ja kerro, että haluat vaihtaa synnäriä ja haluat pelkokeskusteluun VÄLITTÖMÄSTI. Laittavat sitten pikana lähetteen Tammisaaren sairaalaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis itsekin pahasti revenneenä en voi muuta kuin kauhistella, miten tunteetonta kohtelua olet saanut. Älä ota mitään riskiä uudesta repeämisesta. Ota yhteys pelkopolille, tai vaihda sairaalaa, kyllä varmasti tapauksessasi löytyy mahdollisuudet sektioon. Ehkä kyseessä oli vain yksittäisen lääkärin mielipide, jolla hän halusi hiljentää sinut ja pakottaa alatiesynnytykseen. Hänelläkin on esimies ja sinulla on oikeus saada toinen mielipide. Toivottavasti saat tältä palstalta apua, joltakulta joka on törmännyt samaan. Olen ymmärtänyt niin, että pelkopolin kautta käyneitä yritetään käännyttää, mutta periaatteessa kukaan ei voi pakottaa alatiesynnytyksenn, jos äiti pysyy päätöksessään. Pistä tarvittaessa mies tai ystävä soittelemaan puolestasi, jos itsellä ei ole voimia.

Vierailija
4/8 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemusta kyllä siitä kuinka lääkärit eivät osaa hommaansa. Onneksi meillä päättyi kaikki kuitenkin kaikinpuolin hyvin yllätyksistä huolimatta. Meillä siis yksi lapsi, alle vuoden ikäinen.

Sanoisin, että älä luota tämän lääkärin lausuntoon. Yritä jaksaa pitää puolesi. En voi uskoa, että ketään voi pakottaa synnyttämään alakautta tuollaisen vaikean edellisen synnytyksen jälkeen. Älä ihmeessä suostu!

Hae vaikka lausunto yksityiseltä.

Minä ainakin aion mahdollista uutta raskautta seurata myös yksityisellä.

Vierailija
5/8 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se sektio/ sektiosta toipuminen paha juttu ollut. Itse ainakin toivuin yllättävän nopeasti. :) Ja tyytyväinen olen, kun sektiolla saatiin TERVE ja ELÄVÄ vauva.:)

Vierailija
6/8 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä Nkl:n toimistolta/vaihteesta lista Nkl:n synnytyslääkäreistä, joilla on yksityisvastaanotto ja mene erikoismaksuluokan potilaana leikattavaksi. Varmasti löytyy joku lääkäri, jolla on vielä inhimillisyyttä ja empatiakykyä jäljellä.

Alatiesynnytykseen ei voida pakottaa. Tästä on olemassa jokin lakipykäläkin, josta joku tännekin palstalle on joskus kirjoittanut.

Eikös olekin erikoista, että naiset eivät voi automaattisesti ostaa leikkaavan synnytyslääkärin palveluja, mutta miehillä pitäisi mukamas olla oikeus ostaa seksiä.. hmm.

Vierailija
7/8 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tuossa aiemmin olikin, niin eihän sinua pakottaa voida.

Itse tiedän hyvin tunteen, kävin samoissa merkeissä pelkopolilla rv26 ja itkin jo viikon sitä ennen kun olin paniikissa jos en saa sektiota. Olin valmistellut kauhean palopuheen asiasta mutta lääkäri vaan totesi ettei sillä paranemisella ole oikeastaan asiaan lääketieteen merkitystä (kivulla yms) mutta jos repeämä uusiutuu, hermoituksen korjaus on sitten tosi vaikea juttu. Sain siis sektion sovittua sillä ekalla käynnillä (TYKS). Ja minulla 3. asteen repeämä 11/2003 ja tosi hidas ja kivulias paraneminen, ensimmäiset 3kk luulin että en palaudu enää koskaan (tai, no siltä tuntui vielä 9kk jälkeen mutta pahimmat oli ne 3kk).

Minä olin valmistautunut taistelemaan vaikka 10 lääkärin kautta tai viime kädessä menemään yksityispotilaana - joten tsemppiä vaan, kyllä sinäkin sen sektion saat jos jaksat vaan aloittaa ja mennä uudelleen sinne polille.

Vaikkakaan en kuvittele että se olotila sektion jälkeen mikään autuus olisi, niin toista tuollaista kokemusta en ole valmis kokemaan. Meillä tosin painoarvio on >> 4kg joten sekin ehkä vaikutti sektiopäätöksen " helppouteen" . Esikoinen (tyttö) painoi 4030g ja pipo 37,5cm, nyt poika tulossa.

Vierailija
8/8 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy tulla kommentoimaan heti, että asiassa pääsin tänään jo eteenpäin. Olin yhteydessä Naistenklinikkaan uudestaan tänään, ja sieltä ystävällinen toinen lääkäri soittikin minulle ja sanoi, ettei minua tietenkään pakoteta synnyttämään alakautta. He vielä miettivät siellä, kumpi synnytystapa olisi parempi, mutta olen ns. rajatapaus eli ei voi ihan yksiselitteisesti sanoa, että jompikumpi olisi suositeltava. Synnytystapa-arvion tehnyt lääkäri oli todennut oman kantansa, mutta tämä joka soitti, miettii vielä omaansa.

Kumpaankin synnytystapaan siis suostutaan, ja ymmärsin, että minä viime kädessä voin asian päättää.

Nyt harmittaa, että menin tällä palstalla arvostelemaan Naistenklinikkaa nimeltä, kun kuitenkin sieltä näyttää saavan ainakin vaadittaessa ystävällistä palvelua. Katsotaan, mihin tulokseen toinen lääkäri tulee!

Kiitos kaikille kannustuksesta!