Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mahallaan nukuttaminen

01.01.2007 |

Esikoinen nukkui yhtä huonosti joka asennossa ja nukutin häntä ohjeiden mukaan selällään. Nyt pikkukakkosella on ollut ilmavaivoja ja olen nukuttanut mahallaan kun ilmat tuntuivat tulevan parhaiten ulos niin. Nyt minua häiritsee ajatus kätkytkuolemasta, vaikka eihän se mitenkään todennäköistä ole. Mutta kuitenkin mahallaan nukuttaminen on yksi riskitekijä(muita riskitekijöitä meillä ei ole). Eilen taas yritin monta tuntia nukuttaa selälleen ja kyljelleen, mutta meni kiljumiseksi, mahalleen kun käänsin niin nukahti pian. Yölläkin hermostuu jos nostan olkapäälle syötön jälkeen että saisin röyhtäytettyä, mutta kun laitan mahalleen sänkyyn niin kiemurtelee hiukan ja röyhy tulee heti ja uni jatkuu.

Minkälaisia ajatuksia teillä on tästä mahallaan nukutuksesta, onko se niin että sitä ei suositella ja piste? Onko joku muukin huomannut masuvaivaisen lapsensa nukkuvan siten paremmin ja uskaltanut nukuttaa mahallaan? Eihän tässä tarvitse tietysti kauaa miettiä tätä, kun lapsi oppii itse kääntymään niin nukkuma-asentoon ei enään niin voisi edes vaikuttaa...Kävin vaan eilen taas lukemassa netistä kätkytkuolematietoa tippa linssissä joten asia mietityttää.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätkyt kuolemahan tapahtuu tosiaan monesti yöllä,johtuen siitä,kun vauva nukkuu silloin,eli muuten vuorokauden ajalla ei ole merkitystä.

Ja itseasiassa päivällä vahtiminenkaan ei auta paljoakaan asiaan,koska yleensä kätkyt tapauksissa vauvaa on miltei mahdotonta elvyttää.

Itse pelkään kätkyt kuolemaa,mutta onneksi on alkanut pelko helpottaa tytön iän karttuessa (nyt 7,5kk). En nukuttanut mahallaan,ennenkuin tyttö oppi itse kääntymään ja nukkumaan mahallaan. Minäkin olin niin " hullu" silloin,että kävin netistä lukemassa tarkempaa tietoa asiasta ja ahdistus kasvoi vain...

Vierailija
2/14 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vauvan kannattaa nukkuttaa siinä asennossa kuin se vauvalle on parhaaksi! Jos (lieviin) ilmavaivoihin on niin helppo keino, niin miksi ei. Meillä nukkui tyytyväisenä monta tuntia yössä putkeen 1-2 kuukauden iässä.

Ote kirjasta " Suuri vauvakirja" ; Suomessa on pitkään suositeltu vauvoille vatsallaan nukuttamista. Tähän on hyvä perustelu: mahdolliset pulautukset ja oksennukset poistuvat turvallisesti, jos vauva nukkuu vatsallaan. Terve imeväinen ei tukehdu vuodevaatteisiin nukkuessaan, vaan kääntää päänsä sivulle ja vapauttaa siten hengitystiensä. Tutkimukset ovat osoittaneet, että kätkytkuolleiden lasten hengitystiet ovat olleet tavallista pienemmät. Jos lapsella on lisäksi tuntemattomista syistä johtuvia hengityskatkoksia, nimenomaan selällään nukkumisesta tulee riski, koska hengitystiet pienenevät tässä asennossa entisestään. (s.231, Nukkumisasennot tutkittavana).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytölläni oli 3kk koliikki ja silloin kun vatsaa väänsi saattoi ainoa mahdollinen asento olla mahallaan. en kuitenkaan uskaltanut laittaa sänkyyn itsekseen mahalleen (kun myös minä kävin hakemassa kätkyt pelkoa itselleni täältä netistä) vaan nukutin vauvaa ilötaisin oman vatsani ja rintakehäni päällä.. ja samalla jos hiukan " hytkytti" niin se oli ainoa asento jossa koliikkivauva viihtyi (pahimmillaan ei toki viihtynyt siinäkään) Mutta nukutin siis itseni päällä jotta pystyin tarkkailemaan vauvaa ja myös vauva tykkäsi olla siinä enemmän. Myös yöllä saatoin ottaa tytön mahan päälle, kun ilmavaivat vaivasivat. Ja jos itse nukahdin, niin sitten säpsähtelin jakuvasti katsomaan, että hengittääkö vauva :/ Tyttö ollut aina hyvin jäntevä ja oppi jo nopeasti kääntämään päätään, joten sitä en pelännyt, että olisi jotenkin tukehtunut..

Neuvolassa otin asian puheeksi ja minun neuvolantätini oli ehdottoman jyrkkä siinä, että missään tapauksessa eikä missään tilanteessa saa nukuttaa vauvaa mahalleen.. (!) Ja kärsin siinä jo pienoisia omantunnon tuskia, että omien unieni tähden sitten kuitenkin silloin tällöin otin vauvan mahalleen mahani päälle .. ja sitten entistä useammin heräsin tarkastelemaan vauvaa.. (joka kyllä itsekseenkin heräili vähintään parin tunnin välein syömään tai ilmavaivoihin tms..) Oli kyllä hyvä lukea, että kaikissa neuvoloissa ei olla niin jyrkkiä. Ja Oma äitinikin tosiaan sanoi, että meillä kaikki lapset ollaan nukuttu vatsallmme ihan kaksiviikkoisista lähtien. Mutta itse sitä ei haluaisi ottaa mitään riskejä jos kyseessä on oma kallisarvoinen lapsi!!

Noh, nyt vauvalla koliikit jo onneksi takana ja itsekseen saattaa kääntyä mahalleenkin nukkumaan.. joten ei sitä tarvitse sitten niin miettiä. Mutta kai sellainen tapa ja traumat jäi kun niin paljon tota kätkyt kuolemaa pohtinut, että kyllä mä pieni hysteerikko herään edelleen monta kertaa yössä katsomaan, että onko vauvalla kaikki kunnossa.. mutta mitä sitä peloilleen mahtaa??

Vierailija
4/14 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaisen kommentin tulin vain kirjoittamaan, että...

kaverillani on kolme lasta ja he kaikki ovat tykänneet nukkua aina mahallaan, ihan pienestä vauvasta asti ja näin ovat sitten nukkuneet. Kauhea huuto, jos laitettu selälleen, vaikkapa vaipan vaihdon ajaksi edes.

Vierailija
5/14 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotuksesta johtuva hengityksen lamaantuminen!Lukekaa Viera Sceibnerin kirja Rokotukset!Minun tytöt ovat nukkuneet hyvin synnäriltä asti masullaan,mutteivät ole saaneet rokotuksiakaan.

Vierailija
6/14 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt toki osaa kääntyä miten tahtoo.

jo laitoksella oma-hoitaja laittoi neidin mahalleen nukkumaan.

helpottaa masukipuja ja pierut tulee helpommin pois!

meppe ja neiti kohta 8kk

Vierailija
7/14 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen jälkeen on kuopus masullaan nukkunut. Esikkoa en uskaltanut nukuttaa masullaan yhtään eikä sitten kovin hyvin nukuttukaan.

Vierailija
8/14 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

et kätkytkuolema on neurologinen vaiva, tulee jos on tullakseen, meill ä poika kohta 2kk, nukkuu myöskin mielellään mahallaan, äidin kainalossa. näin nukkuneet kolme muutakin lasta..

Vierailija
9/14 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kääntämään yöllä meitin 3 kk:n ikäistä tyttöä masulleen. Tyttö on alkanut nimittäin heräämään klo 24-02 ja tajusin että silloin ei ole vielä nälkä, vaan neiti herää piereskelemään! Olen alkanut siihen aikaan kääntämään tyttöä masulleen ja näin ollen ilmat tulee pihalle hyvin ja neiti nukkuu vielä 2-5 tuntia kunnes herää syömään ekan kerran! Lopun yön nukkuu selällään/kyljellään. Täytyy kyllä myöntää, että herään muutaman kerran kuuntelemaan hengittääkö neiti, mutta onneksi hän osaa hyvin kääntää pään sivulle... Päivälläkin viihtyy hyvin masullaam ja ilmat pääsee pois...

Meillä on keskiviikkona neuvola ja ajattelin kysyä onko tämä masullaan nukuttaminen nyt niin tuhoon tuomittua! Kätkytkuolemasta en edes uskalla käydä lukemassa täällä netissä...

MiaMik ja tyttö huomenna 3kk

Vierailija
10/14 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat mun lapset olen nukuttanut mahallaan 2-viikkoisesta. Kätkytkuoleman yhteys mahallaan nukkumiseen on vähän niin ja näin...

Vierailija
11/14 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin laittaa vauvan vatsalleen, kun hän oppi kääntämään itse päätään puolelta toiselle.

Jos nukutan selälleen tai kyljelleen, huitoo ja säpsähtelee unissaan ja herää paljon useammin. Meillä nukutaan perhepedissä nyt melkein 3kk vauvan kanssa, mutta päikkäreitä nukutaan omassa sängyssä myös mahallaan. Yritän huolehtia, että lakana ja tyynyliina on mahdollisimman sileitä - ettei mikään ryppy tulisi nenän eteen - enä käytä muovifroteeta lakanan alla pään kohdalla. Ja laitan tietty peiton niin, että se peittää niskan, muttei päätä eikä ole kasvojen edessä.

Kaikki 70-luvulla syntyneet suomalaiset (mukaanlukien minä itse ja useimmat tuttuni) on ainakin nukutettu mahallaan, kun se oli silloinen suositus. Siksi en osaa suhtautua vakavasti kätkytkuolemariskin lisääntymiseen.

Vierailija
12/14 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin nukuttaa meidän neitiä mahallaan vissiin joskus kuukauden ikäisenä. Muissa asennoissa viuhtoi käsillään eikä osannut rauhoittua unille. Yöunet pitenivät heti, 4 tunnin pätkistä lähemmäs kuutta tuntia. Nyt reilun 2 kk iässä neiti nukkuu parhaimmillaan 9 tuntia putkeen heräämättä välillä. Osasyy on taatusti mahallaan nukkuminen. Mahakivut ovat olleet aika lieviä.

Itse sain neuvolasta siunauksen asialle, terkka sanoi että riski on tosi pieni ja antoi ymmärtää, että kätkytkuolema " tulee jos on tullakseen" eikä siihen asento vaikuta. Terkan mielestä vauva kokee olonsa turvalliseksi mahallaan nukkuessa.

Sen verran puutun Ketsupin kirjoitukseen, itse olen syntynyt 70-luvulla ja äitini oli aivan kauhuissaan kun kerroin nukuttavani vauvaa mahallaan. Hänen mukaansa niin saa tehdä vasta kun vauva on isompi ja osaa paremmin kannatella päätään. Eli ainakin minut on nukutettu kyljellään. Mutta äkkiähän vauvan niska vahvistuu ja meillä ainakin pää kääntyi jo pienenä aika jäntevästi.

Vierailija
13/14 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin juuri, että mahalleen vauva on sikeämmässä unessa ja saattaa siksi " unohtaa" hengittää. Kun on selällään tai kyljellään, niin heräilee enemmän ja siksi kätkytkuoleman riski on pienempi. Olikohan tuo nyt vauva-lehdessä muistaakseni.

Päivällä jos käy katsomassa nukkuvaa vauvaa säännöllisesti, niin ei varmasti ole mitään haittaa. Yöllä ehkä kannattaisi nukuttaa selälleen, koska itsekin on unessa ja kätkytkuolemat tapahtuvat yleensä yöllä.

Tytteli-83

Vierailija
14/14 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ei ole väliä, osaako vauva kääntää tai kannatella päätään. Kätkytkuolmeman riski on mahallaan nukkuessa, mutta ei siis ole suoranaista tukehtumista esim. tyynyyn tai patjaan.

Lisää tietoa

http://www.kapy.fi/tukipaketit/tuki_katkytkuolema.html