Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3,5 vuotiaan pukeminen itse

16.09.2007 |

Miten teillä muilla sujuu n. 3,5 vuotiaiden itse pukeminen? Mitä voi mielestänne vaatia tämän ikäiseltä? Meidän tyttö ei pue mitään vapaaehtoisesti, kun oikein keksin jotain temppuja ja jujuja, saattaa laittaa sukkahousut ja paidan päälle, osaa kyllä homman. Yleensä saa suunnattoman raivarin joka kerta kun ehdotan pukemista, ei auta ollaanko lähdössä kivaan vai tylsempään paikkaan, aina sama juttu. Sama sekä sisä että ulkovaatteiden kanssa. Hänellä ei edes ole ollut vaihetta että haluaisi itse pukea, kuten olen huomannut.

Olen yrittänyt lähes kaikkea, laulun kanssa, tarra-palkinto systeemiä, unohdettu välillä koko pukemisen harjoittelu, viimeisimpänä olen yrittänyt vaatia että tyttö pukee edes jotain itse, mutta yleensä hermoni eivät riitä siihen hommaan. Aina ei jaksaisi keksiä jotain hauskaa tai jahdata ympäri taloa, varsinkaan kun on vauvakin puettavana. ELi mitä ihmettä teen?

Entä miten sujuu teillä muilla hampaidenpesu? Meillä sekin on yhä kauhea taistelutanner että saadaan hampaat pestyä, vaikka on ollut rutiinina jo kolme vuotta. Tyttö on temperamenttinen, mutta täytyyhän jotain keinoja löytyä!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka oletamme että koska lapsi osaa, hänen pitäisi myös haluta pukea itse. Lapsi taas saattaa ihmetellä että miksi äiti pukee vauvan eikä häntä eli kokee vauvan saavan erityiskohtelua, riippumatta siitä mikä taitotaso on. Ja tottakai asiaan liittyy varmaan uhmaa noin yleisellä tasolla. Neuvoni on että pue lastasi jonkin aikaa, 3,5 v. on todella pieni vielä, meillä puetaan vielä 5-vuotiasta, samalla kuin 2-v. pikkusisko pukee välillä vieressä itse. Meillä mitkään muut keinot kuin auttaminen eivät auttaneet (kerran poika innostui " vaateradasta" , seuraavana päivänä tämä keino ei enää tepsinyt). Nykyään poika välillä yllättää pukemalla itse, välillä sitten taas jompikumpi vanhemmista pukee lähes kaiken.

Tuohon pakoon juoksemiseen: onko niin että puet vauvan ja itsesi viimeisinä ja vanhempi lapsi odottaa sillä välin? Voisitko laittaa jonkun kasetin/levyn soimaan niin ettei karkaisi enää puettuna vaan jäisi kuuntelemaan? Vai jahtaatko lasta kun vauva ja sinä itse jo pukeissa? Olisi varmaan vähemmän hikistä aloittaa vanhemmasta.

Toivottavasti neuvoista on jotain hyötyä. Jaksamista, tuo vaihe on rasittava.

Vierailija
2/6 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdynpä edelliseen.3,5vuotias on vielä pieni. Meilläkin periaatteessa poika osaa pukea itse, mutta ei suinkaan tee sitä reippaasti ja omatoimisesti. En jaksa käyttää aaamusta siihen aikaa, että vaadin, komennan, maanittelen yms vaan puen hänet itse. Usein hän laittaa sitten esim. sukat tai paidan itse. Meillä myös vauva, joten ehkä toista vauvattaa myös. Uskon, että ajallaan kyllä ovat itsenäisiä. Tuskin enää kouluikäistä tarvitsee pukea...:) Mutta siis minä en jaksa vääntää kättä asiasta, mikä ei ole ns pakko. Uhmaikäisen kanssa saa muutenkin " kinastella" aika monesta asiasta. Ja ehkä ole outo, mutta en edes pidä itse pukemista kamalan tärkeänä tässä vaiheessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se sujuu hyvin. Poika harjaa itse, minkä harjaa ja minä viimeistelen. Monet ei ehkä enää jälkiharjaa lasten harjaamisen jälkeen, mutta itse niin pidän tärkeänä, että hampaat on puhtaat. No, silloin 2vuotiaana, kun hampaiden pesu takkusi, meillä auttoi: " minkäs värinen peikko tuolla menee, vihreä, punainen yms" ja poika kun oli kyseessä " tuolla menee bussi, tuolla menee mersu" eli ajettiin harjalla takaa näitä peikkoja tai autoja.Jos ymmärrät. Sähköhammasharja, josta tulee musiikkia voi myös toimia jollain. Me ei kyllä sitä paljon käytetä, kun menee paremmin tavallisella harjalla. Yksi hyvä vinkki: hanki Sanna hammaslääkärissä-kirja. Toimii hyvänä kannustimena, miten käy, jos ei harjaa. Meillä hurjassa suosiossa!

Vierailija
4/6 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pukenut itse niin kauan kuin jaksan muistaa, vaikka toki välillä on huonompia hetkiä, jolloin haluaa olla " vauva" . Jossain vaiheessa meinasi tulla raivareita, kun sukat ja paidan pääaukko eivät onnistuneet, ne olivat meillä ne viimeinen etappi. Nykyään laitan aamuksi valmiiksi arkisin vaatteet ja poika herättyään käy pissalla ja menee pukemaan. Muodostunut rutiini. Pojalla on myös hirmuinen kilpailuvietti, joten hän haluaa pukea ennen isää/äitiä. Vapaapäivinä annan pojan käyttää aamuun enemmän aikaa, joten hän saa itse valita omasta kaapistaan vaatteet mitkä laitetaan. Vielä ei ole tullut vastaan niin karmivaa yhdistelmää, että käskisin vaihtaa. Joskus tulee jotain hieman mahdotonta kuten syksyllä tuli vielä shortsit, jotka oli jääneet kaappiin, mutta kun selitin, että on liian kylmä lyhyille housuille, niin kävi vaihtamassa jne.

Oletko kehunut tyttöä tarpeeksi? Tyyliin " oletpa iso tyttö ja noin hienosti sait sukkikset jalkaan ihan oikeinpäin" kun hän jotain tekee itse ja saa päälle? Meillä tuo on toimiva. Tai sitten toisinpäinkin eli " ai sä olet vielä niin pieni, ettet onnistu, anna kun äiti auttaa pientä vauvelia" (ei alentuvasti, vaan sillai leperrellen). Meillä kun halutaan olla niin iso poika.

Tosin teillä ongelma voi johtua vauvastakin. Eli kun puet vauvan niin tyttö mieltää jäävänsä jostain läheisyydestä paitsi?

Hammaspesu on meilläkin taistelutanner. " Äiti mä en jaksa, mua nukuttaa" vaikka olis just riehunut villinä. " En jaksa seistä ja pitää suuta auki" . Meillä on annettu välillä pestä itse osittain, äiti tai isä tarkastaa näkyykö hammaspeikkoja. Välillä olen kyllästynyt tappeluun ja sanonut, että " sitten hammaspeikot vie sulta yöllä hampaan jos et pese" jne. (meillä poika ei ole kovin pelästyvää sorttia, joten uhkailu ei vie yöunia).

Yksi mikä meillä tehoaa mihin tahansa kiukutteluun on se kun alan laskea tosi auktoriteettisellä äänellä " YKSI....KAKSI...." Ykkösellä poika huutaa, että " äiti älä laske" ja kakkosella tekee kiltisti sen mitä pitää. Ja mä parka en edes tiedä mikä on kolmosen jälkeen se paha-paha mitä tapahtuu =) En ole koskaan päässyt sinne asti. Ja poika on tosi villi ja tempperamenttinen kyllä. No yhden kerran olen joutunut itseasiassa bussissa kaappaamaan kainaloon ja kantamaan ulos, kun poika oli päättänyt, että pysäkki on väärä, eikä tässä pidä jäädä (hoidon pysäkki ja mulla kiire töihin, muuten olis voinut vaikka ajaa seuraavalle pysäkille ja poika olis saanut kävellä pidemmän matkan).

Vierailija
5/6 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nyt 4 v tyttö on kyllä pukenut noin 2-vuotiaasta asti itse hoidossa ollessaan, mutta kotona kyllä edelleen usein autan pukemisessa. Nykyään tosin yhä useammin tyttö haluaakin pukea itse myös kotona. Minusta on pääasia, että osaa tarvittaessa pukea ja voin sitten kotona antaa lapselle vähän ylimääräistä " hoitoa" , jos tuntee sitä tarvitsevansa.

Vierailija
6/6 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa pukea ja tarvittaessa pukee kahdessa minuutissa sekä ulko- että sisävaatteet, mutta normaali käytännössä äiti pyytää robotin lailla neljätuhatta kertaa kauniisti ja vähemmän, kunnes lopulta sanon: en jaksa enää pyytää, nyt puen sinut, tartun pakoon juoksevaan lapseen joka ei kuitenkaan yleensä siihen pukemiseenkaan suostu vaan sitten kuitenkin pukee salamavauhtia itse ja hyvin...

Meillä " helpottaa" nyt kylmien säiden aikaan hoitoonlähtöaamuina se, että tyttö on atoopikko ja hänet on pakko rasvata (koko kädet ja jalat ylhäältä alas). Silloin mun on siis pakko vetää samantien typylle toisella kädellä sukkikset ja paita ikään kuin huomaamatta päälle, ettei esim sohva, jolla istumme voitelemassa, rasvaannu. Silloin tästä ei tule valtataistelua ja loput housut yms typy sitten pukee tavallaan huomaamatta siihen päälle.

Mutta todellakin: vaikka oltais miten kivaan paikkaan l' ähdössä, se ei vitkastelua karsi. Jos ei ole pakkolähtöjä, vaan menemme aivan vaan omalle pihalle vapaapäivänä vaikkapa haravoimaan, silloin annan tytölle vaattet ja menen puettuani itse ulos aloittamaan:tulkoon kun on tarpeekseen vitkastellut. Yleensä tulee sekunnissa ulos.