Miksi verotiedot ovat Suomessa julkisia, kun ne eivät ole julkisia missään muualla, eivät samaan tapaan edes Pohjoismaissa
Todella outoa. Suomi oikeassa ja muut väärässä.
Tulisi olla yksityisasia
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itesäni hämmentää, että näin GDPR aikana media saa kerätä tuollaisen henkilörekisterin kaikista yli 100 000 euroa tienanneista, syntymävuoden ja asuinpaikan kanssa! Ja julkaista kaikelle kansalle. Sen ymmärtäisin, että jos joku haluaa toisen verotiedot selvittää, niin silloin henkilö voisi mennä Verotoimistoon sitä kysymään, mutta nykyisin useampi media tekee oman rekisterin ja julkaiseen sen kaikkien pällisteltäväksi.
GDPR laki mm. sanoo, että ihmisellä on oikeus pyytää omien tietojen poistamista rekisteristä. Mutta eipä onnistu iltapäivälehtien järjestelmästä.
Kyllä itse asiassa onnistuu. Verottaja poistaa lehdistölle lähettämästään tiedotteesta tuhansien ihmisten tiedot vuosittain heidän pyynnöstään, ja tämä käytäntö alkoi nimen omaan sopeutumisena GDPR-säännökseen.
Lisäksi olen toki kanssasi samaa mieltä siitä, että näiden tie
Verottaja nimenomaan poistaa ne ainoastaan siitä tiedotteesta. Lehdistö voi kuitenkin yhä soittaa erikseen verottajalle ja pyytää näiden kyseisten ihmisten tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hvettiä mun rahaasiat kuuluu muille kuin pankille ja verottajalle?
Verottajallehan ne kuuluukin, ja iltalehden toimittaja kysyy ne verottajalta. Verottajalla viranomaisena on velvollisuus antaa julkiset asiakirjat toimittajalle.
Miksi juuri Hölmölä on ainoita maita maailmassa, missä näin on? Tulot ovat länsimaissa yleisesti yksityisasia eikä ne kuulu muille saati ole julkisia.
Varallisuuden julkisuus on yksi tärkeä syy siihen, miksi Suomessa on vahva luottamus yhteiskuntaan. Rikkaiden ei tarvitse piileskellä kaltereiden ja vartiointifirmojen takana, kun kansa kokee heidät osaksi kansaa. Avoimuus luo luottamusta.
Ei minulla ole minkäänlaista luottamusta yhteisku
Ja jos nämä tiedot olisivat salaisia, lisäisikö vai vähentäisikö se sinun luottamustasi? Itse uskon, että porsaiden verotietojen salaaminen ainoastaan lisäisi epäilyksiä ja heikentäisi ilmapiiriä entisestään.
Julkisia, jotta voimme halveksia sukulaisten matalaa palkkatasoa. Julkisia, jotta voimme kadehtia, maailman katein kansa kun ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa puolestaan osoitetiedot löytyvät ihan julkisilla nettihauilla. Niistä saa myös tiedot iästä ja syntymäpäivästä ja automerkistä ja asunnon pinta-alasta ja mahdollisesta asuinkumppanista samoin kuin alueen keskimääräiset varallisuustiedot.
Tämä. Ja jopa tyyppi 4 rappua toinen ovi vasemmalta ! Pelottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa puolestaan osoitetiedot löytyvät ihan julkisilla nettihauilla. Niistä saa myös tiedot iästä ja syntymäpäivästä ja automerkistä ja asunnon pinta-alasta ja mahdollisesta asuinkumppanista samoin kuin alueen keskimääräiset varallisuustiedot.
Huh, ei niin hyvä juttu jossain ruotsissa, jossa voit joutua jonkin vakavan (jengi)rikoksen silminnäkijäksi ja todistajaksi.
Miki tienas vajaat 80 miltsiä . Oikein kun kituuttaa niin muutaman vuoden pärjäilee .
jos olis noin paljon rahaa niin olis jo mahdollista löytää nainen elämään .
Minusta on ihan hyvä että julkaistaan. Minun ei tarvitse ostaa hienoa autoa, tms näyttää varakkuuttani. Kateelliset katsoo tilastoista, ja esson baarisa juttu leviää. Tietävät minun olevan huomaamaton varakas.
Vuosituhannen vaihteessa Salossa räjäyteltiin ensimmäisten Nokia-optiomiljonäärien postilaatikoita, kun verotiedot olivat tulleet. Johtajien koteihin asennettiin hälytysjärjestelmiä, ne eivät muuten olleet vielä yleisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuetkin pitäisi olla julkisia. Nähtäisiin, miksi monet haluaa vain maata kotona. Siinä useat lopettaisi työnteon.
Ja harkinnanvaraiset tuet julki myös.
Vierailija kirjoitti:
Niillä paljastetaan myös korruptiota. Suomi kuuluu vähiten korruptoituneisiin maihin.
Justiinsa. Suomessa on vain hyvävelijärjestelmä. Nätimpi nimi kuin korruptio kumminkin tuo hyvävelijärjestelmä vaikka ihan samasta asiasta eli korruptiosta on kyse.
Ei ole oikein että kenenkään tuloja pääsee näkemään, edes näin köyhänkään.
Kiusaavat mielellään kun pääsevät näkemään kuinka huonosti tienaan.
Ihan sama onko köyhä tai rikas
Liian helppoa pilata toisten elämä
Tiedolla mikä ei muille kuulu.
Koska tässä maassa on sairas suhtautuminen veroihin.
Seuraavaksi vasemmisto varmaan julkistaa kaikkien terveystiedot. Lääkärien eli virkamiesten tekemiä päätöksiähän ne ovat täynnä. Saavat lehdet revitellä.
För att finnarna är världens skattekåtaste folk med världens högsta skatter. Ni begriper inte själva hur perverst hela nationen beter sig i deras ögon som inte bor i Finland. Kan skatteveckan vara världens mest avskyvärda rit?
Norjassakin ovat ihan julkista tietoa. Norjassa asuville. Monta kertaa olen katsonut eräänkin bloggarin verotietoja ...
Vierailija kirjoitti:
För att finnarna är världens skattekåtaste folk med världens högsta skatter. Ni begriper inte själva hur perverst hela nationen beter sig i deras ögon som inte bor i Finland. Kan skatteveckan vara världens mest avskyvärda rit?
No ei minua kiinnosta toisten varallisuus eikä tulot. Lisäksi pimitän tulojani verottajalta ja hyödynnän keksittyjä vähennyksiä, ja varmaan moni muukin tekee niin, joten verotilastot eivät tosiaankaan kerro totuutta siitä, kuinka varakkaita tai köyhiä ihmiset oikeasti ovat.
Hyvä että IS HS ja muut julkaisee nuo verohaku koneet. Kiitos ! Mielenkiintoista dataa!
Näkee heti, ketkä haalivat rahaa itselleen. Kulutus ja tulot ovat suoraan verrannollisia ilmaston tuhoamiseen.
Näin saadaan jyvät akanoista seulottua.
Jos joku rikas yrittää väittää olevansa "ilmastoihminrn" niin nauran räkäistä naurua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen tulisi olla yksityisasia?
Turvallisuusriski. Jos vaikka onnistuisi elämään niin, ettei kukaan epäilisi varakkaaksi, niin sitten tämä jokavuotinen asialla mässäily ja vapaa pääsy toisten verotietoihin mahdollistaa sen, että kohta on rosvot ja rikolliset oven takana, kesämökkiä tyhjentämässä ja ryöstämässä juoksulenkillä, netistä puhumattakaan.
Terveystiedot myös sellaisiksi, että jokainen utelias voi ne kurkkia, niin kauan kuin verovaroin maksetaan.
Pitäisi julkaista samalla myös rikkaiden autojen lukumäärä, asuntojen lukumäärä, onko mökkiä, lämmitettävien neliöiden määrä per henkilö, muiden moottoriajoneuvojen määrä, elektronisten laitteiden ja kotitalouslaitteiden määrä, kenkien lukumäärä, vuoden lentojen määrä ja yhteispituus. Lemmikkien (hevoset ja muut) määrä, veneiden määrä. Ja laskea heille CO2 pitoisuus. Ja määrätä ilmastovero, perusteena ylisuuri kulutus.