Miksi verotiedot ovat Suomessa julkisia, kun ne eivät ole julkisia missään muualla, eivät samaan tapaan edes Pohjoismaissa
Todella outoa. Suomi oikeassa ja muut väärässä.
Tulisi olla yksityisasia
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hvettiä mun rahaasiat kuuluu muille kuin pankille ja verottajalle?
Verottajallehan ne kuuluukin, ja iltalehden toimittaja kysyy ne verottajalta. Verottajalla viranomaisena on velvollisuus antaa julkiset asiakirjat toimittajalle.
Miksi juuri Hölmölä on ainoita maita maailmassa, missä näin on? Tulot ovat länsimaissa yleisesti yksityisasia eikä ne kuulu muille saati ole julkisia.
Vastasin kysymykseen. En sanonut, että näin pitäisi olla. Mielestäni näin ei pitäisi olla.
Ne ruokkivat kateuspopulismia, mistä taas hyötyvät vasemmistopuolueet. Toverit jeesaa toveria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verottajallehan ne kuuluukin, ja iltalehden toimittaja kysyy ne verottajalta. Verottajalla viranomaisena on velvollisuus antaa julkiset asiakirjat toimittajalle.
Miksi juuri Hölmölä on ainoita maita maailmassa, missä näin on? Tulot ovat länsimaissa yleisesti yksityisasia eikä ne kuulu muille saati ole julkisia.
Varallisuuden julkisuus on yksi tärkeä syy siihen, miksi Suomessa on vahva luottamus yhteiskuntaan. Rikkaiden ei tarvitse piileskellä kaltereiden ja vartiointifirmojen takana, kun kansa kokee heidät osaksi kansaa. Avoimuus luo luottamusta.
Ei tulisi kuuloonkaan täällä Keski-Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Niillä paljastetaan myös korruptiota. Suomi kuuluu vähiten korruptoituneisiin maihin.
Miten tämä käytännössä toteutuu? Ajatteletko jonkun ottavan vastaan lahjuksia, mutta rehellisenä ihmisenä maksavan niistä verot?
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen tulisi olla yksityisasia?
Koska mitä helvettiä kenenkään talousasiat kuuluvat niistä kiinnostuneille lurkeille? Vieläpä ilman että saa itse edes tietoonsa kuka on lurkkinut.
Itesäni hämmentää, että näin GDPR aikana media saa kerätä tuollaisen henkilörekisterin kaikista yli 100 000 euroa tienanneista, syntymävuoden ja asuinpaikan kanssa! Ja julkaista kaikelle kansalle. Sen ymmärtäisin, että jos joku haluaa toisen verotiedot selvittää, niin silloin henkilö voisi mennä Verotoimistoon sitä kysymään, mutta nykyisin useampi media tekee oman rekisterin ja julkaiseen sen kaikkien pällisteltäväksi.
GDPR laki mm. sanoo, että ihmisellä on oikeus pyytää omien tietojen poistamista rekisteristä. Mutta eipä onnistu iltapäivälehtien järjestelmästä.
Eniten tämä taitaa pelottaa yrittäjiä, joilla on kalliit talot ja autot, mutta kummallisen pienet tulot.
Saattaa joku kiinnostua...Ja hyvä niin. Ilmaiseksi ruokaani syövät loiset kiikkiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varallisuuden julkisuus on yksi tärkeä syy siihen, miksi Suomessa on vahva luottamus yhteiskuntaan. Rikkaiden ei tarvitse piileskellä kaltereiden ja vartiointifirmojen takana, kun kansa kokee heidät osaksi kansaa. Avoimuus luo luottamusta.
Hyvä yritys. Pikemminkin rosvot tietävät paremmin keitä kannattaa kiristää ja ryöstellä kun sen tiedon voi hankkia anonyymisti ja helposti.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä etttei kuulu.
Kun tossa iltasanomissa on toi taulukko paljonko jää kätee palkkaa, niin miehen pelikaveri jalkapallojoukkueesta soitti ja nauroi miehelle ja sanoi, että eikö ota päähän, kun sun veroprosentti on 34%. Mies oli sanonu sille ei ole 34%, niin se tyyppi oli sanonut, että iltasanomissa on toi taulukko, että 10tuhatta euroa tienaavat on 34%. Mies oli ollut, että aha ja siihenkö oli laskettu nyt sitte kaikki jutut mukaan siiihen uutiseen ja mikä sun pointtis on soitella tollasta asiaa ylipäätään. Mikä juttu tämä on ja onko tämä vitsi. Oli sanonut, että kunhan soittelin ja naureskelen. Mies sanoi sille, että sulla ei taida olla elämässä sisältöä ja laitto luurin kiinni.
Mua oikein alko ottaa päähän, kun mies soitti töistä ja kertoi tän asian. Samalla sanoi, etttä se jätkä saa mennä futistreeneihin dösällä tästä eteenpäin ellei muuta kyytiä ole, koska hän ei hae häntä enää. Meni maku koko tyyppiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi kuuloonkaan täällä Keski-Euroopassa.
Minulla oli täällä Suomessa pomo sieltä päin, oli kohtalaisen tuohtunut kun oma nimi ja palkkatieto oli päätynyt paikallislehden sivulle.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa puolestaan osoitetiedot löytyvät ihan julkisilla nettihauilla. Niistä saa myös tiedot iästä ja syntymäpäivästä ja automerkistä ja asunnon pinta-alasta ja mahdollisesta asuinkumppanista samoin kuin alueen keskimääräiset varallisuustiedot.
Englannissa myös saa edellisen väestönlaskun osoitteen netistä hakemalla.
Pitäisi tasapuolisesti julkaista myös kaikki yhteiskunnan tukia nostaneet, summien, paikkakuntien ja syntymävuosien kanssa. Nekin on viranomaispäätöksiä! Se olisi avoimuutta, minne yhteisiärahoja käytetään. Paljon tärkeämpi asia avoimuuden kannalta kuin se, että miten joku jossain yksityisessä firmassa töitä tehnyt on tienannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole minkäänlaista luottamusta yhteiskuntaan eikä iltapaskojen verolööpit sitä mihinkään muuta. Lähinnä v**uttaa jonkun yliviikarien ja muiden julkisen sektorin syöttöporsaiden palkkataso.
Vierailija kirjoitti:
Eniten tämä taitaa pelottaa yrittäjiä, joilla on kalliit talot ja autot, mutta kummallisen pienet tulot.
Saattaa joku kiinnostua...Ja hyvä niin. Ilmaiseksi ruokaani syövät loiset kiikkiin!
Yrittäjänä komppaan kyllä tätä. Tietenkin ihminen voi aina voittaa lotossa, mutta jos vuodesta toiseen auto vaihtuu uuteen joka vuosi, ihminen asuu palatsissa ja pyörittää isoa bisnestä, mutta verotustietojen mukaan ei ansaitse juuri mitään, siinä saattaa naapuri kiusallaan käräyttää henkilön verottajalle.
Vierailija kirjoitti:
Itesäni hämmentää, että näin GDPR aikana media saa kerätä tuollaisen henkilörekisterin kaikista yli 100 000 euroa tienanneista, syntymävuoden ja asuinpaikan kanssa! Ja julkaista kaikelle kansalle. Sen ymmärtäisin, että jos joku haluaa toisen verotiedot selvittää, niin silloin henkilö voisi mennä Verotoimistoon sitä kysymään, mutta nykyisin useampi media tekee oman rekisterin ja julkaiseen sen kaikkien pällisteltäväksi.
GDPR laki mm. sanoo, että ihmisellä on oikeus pyytää omien tietojen poistamista rekisteristä. Mutta eipä onnistu iltapäivälehtien järjestelmästä.
Kyllä itse asiassa onnistuu. Verottaja poistaa lehdistölle lähettämästään tiedotteesta tuhansien ihmisten tiedot vuosittain heidän pyynnöstään, ja tämä käytäntö alkoi nimen omaan sopeutumisena GDPR-säännökseen.
Lisäksi olen toki kanssasi samaa mieltä siitä, että näiden tietojen ei pitäisi lähtökohtaisestikaan olla julkisia. Korjasin vain asiavirheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen haittaa tästä julkisuudesta on?
Joka vuosi sama vikinä.
Mitä ihmeen haittaa on siitä jos sinun kuvasi laitetaan lööppiin ja hehkutetaan miten tienasit 35000€ viime vuonna? Tai tuntuisiko se miellyttävältä?
Olisi minulle ihan samantekevä asia.En tosin ymmärrä ketä kiinnostaisi jonkun taviksen tavistulot tavishommasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä yritys. Pikemminkin rosvot tietävät paremmi
Jos nyt kuitenkin palaat maan pinnalle harhoistasi niin voit todeta, että todellisuudessa näin ei käy. Vai onko sinun miljönäärikavereistasi monikin kidnapattu ja ryöstetty? Itse tiedän monta miljönääriä, eikä heistä yhtäkään ole kidnapattu eikä ryöstetty, enkä ole mediastakaan tällaista lukenut. Paitsi tietenkin se yksi Herlin-tapaus. Herlinit tosin tiedetään rikkaiksi ihan ilman mitään verokoneitakin. Ehkä laitat linkin näihin verotietojen julkaisemisesta johtuviin rikostapauksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itse asiassa onnistuu. Verottaja poistaa lehdistölle lähettämästään tiedotteesta tuhansien ihmisten tiedot vuosittain heidän pyynnöstään, ja tämä käytäntö alkoi nimen omaan sopeutumisena GDPR-säännökseen.
Lisäksi olen toki kanssasi samaa mieltä siitä, että näiden tie
Ei poista enää. Vuoden 2022 listoista ei voinut poistaa. Ja ennen tätä mediahan teki sen, että se kysyi, ketkä ovat vaatineet poistoa. Ja sen jälkeen erikseen kysyivät verottajalta kyseisten henkilöiden tulotiedot ja julkisti ne. Ja rakensivat oman häpeälistansa vielä, että nämä oli ne henkilöt, jotka yrittivät pimittää omat tulotietonsa.
Mitä ihmeen haittaa on siitä jos sinun kuvasi laitetaan lööppiin ja hehkutetaan miten tienasit 35000€ viime vuonna? Tai tuntuisiko se miellyttävältä?