Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintö

Vierailija
07.11.2023 |

Sisareni kuoli vuonna 2006, hänellä oli neljä alaikäistä lasta. Nyt lapset täysi-ikäisiä ja haluaisi tietää perintöosuuttu jota isältään ei saa tietoon. Mistä asiaa voisi lähteä selvittämään?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, ohjaan sisareni lapset ottamaan yhteyttä verotoimistoon. Kiitos hyvistä neuvoista. Ap

Ei tarvitse varsinaisesti ottaa yhteyttä verotoimistoon. Verottajan sivuilla (vero.fi) on lomake, jolla perukirjan voi tilata. Kuka tahansa ei voi tilausta tehdä, mutta kuolinpesän osakkaalta se onnistuu.

Vierailija
22/39 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset olisivat perineet yli jonkun rajan olisi maistraatti ( mikä lie digi nykyisin)   vaatinut vuosittain selvityksen lasten varojen käytöstä.  Eli heillä olisi isän lisäksi  viranomainen valvomassa varoja.  

Jos ei omaisuutta ole jäänyt ja isä heidät  huoltanut aikuiseksi ei muuta kuin oottamaan isän kuolemaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunto on vielä olemassa, siinä toki uusi puoliso lapsineen. Mutta eikö se ole rikos jos käyttää lasten perimät rahat omiin tarpeisiin tai ei ole osoittaa mihin ne on käyttänyt? Ap

Juu, rikos on. Alaikäisillä perijöillä sitä paitsi pitäisi kai olla edunvalvoja, joka ei saa olla oma vanhempi.

Alaikäisen lapsen edunvalvoja on yleensä oma vanhempi. Mutta ositusta ja perinnönjakoa varten pitää silloin määrätä edunvalvojan sijainen, jos oma vanhempi on saman kuolinpesän osakas.

Jos omaisuutta on on lasten huoltajan vuosittain tehtävä ilmoitus maistraattiin ( nyt digivirasto)  alaikäisten varoista virkaholhoojalle.

Vierailija
24/39 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunto on vielä olemassa, siinä toki uusi puoliso lapsineen. Mutta eikö se ole rikos jos käyttää lasten perimät rahat omiin tarpeisiin tai ei ole osoittaa mihin ne on käyttänyt? Ap

Ensimmäisenä kannattaa etsiä perukirja, mahdolliset jakokirjat ja testamentti ja lukea ne tarkasti. Ne vaikuttavat olennaisesti asiaan. Pariskunnalla on saattanut olla keskinäinen testamentti, esimerkiksi omistusoikeudella tai hallintaoikeudella. Mahdollinen testamentti on kenties hyväksytty, tai sitten joku on vaatinut lakiosaansa. Leski on saattanut vedota erinäisiin oikeuksiinsa, tai olla vetoamatta. Kaikki tämän kaltainen vaikuttaa siihen mitä kenellekin kuuluu tai on kuulunut.

Vierailija
25/39 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sitä perintöä edes jaettu vai onko se vielä kuolinpesässä?

Vaikka alaikäisille ei perintöä jaeta vaan se on pesässä,  perukirjassa näkyy mikä heidän osuutensa on .   Esim asuntoa ei jälkeenjäänyt voisi myydä jos alaikäiset osaomistajia ilman virallista edunvalvojaa ja haettua myyntilupaa.

Huoltaja joutuu alaikäisten varoista ja omaisuudesta tekemään vuosittain ilmoituksen virkaholhoojalle.

Vierailija
26/39 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoltaja joutuu alaikäisten varoista ja omaisuudesta tekemään vuosittain ilmoituksen virkaholhoojalle.

Ei virkaholhoojalle, vaan DVV:lle. Virkaholhooja (yleinen edunvalvoja) on eri asia.

Vierailija
27/39 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei virkaholhoojalle, vaan DVV:lle. Virkaholhooja (yleinen edunvalvoja) on eri asia.

Maistraatissa ainakin nämä virkaholhoojat tarkistivat nämä vuosi-ilmoitukset eli  "holhousosasto."   Olin siis edunvalvoja.   Virkanimikkeistä voidaan tietysti saivarrella.

Se oli maistraatti varmaan vielä 2006.  

Vierailija
28/39 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maistraatissa ainakin nämä virkaholhoojat tarkistivat nämä vuosi-ilmoitukset eli  "holhousosasto."   Olin siis edunvalvoja.   Virkanimikkeistä voidaan tietysti saivarrella.

Saattaa olla, että virkailijan nimike oli ennen jotain muuta. Minä olen ollut edunvalvoja vuodesta 2010, eikä tänä aikana vuositiliä tarkistaneen henkilön titteli ole ollut virkaholhooja.

Vierailija
29/39 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli aikaisemmin maistraatti ja nyt on muutaman vuoden ollut DVV. Viralliset edunvalvojat ovat kaupungin tai kunnan palveluksessa. Virkaholhoojia ei enää ole eikä enää puhuta holhoustoimesta, vaan nyt on edunvalvonta.

Taisi juuri olla lehtijuttu vanhemmasta, joka oli kavaltanut lapsensa edunvalvojana lapsen perintörahat. Lapsen toinen vanhempi oli kuollut. Tuomio tuli kavaltajalle.

Vierailija
30/39 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun on noin kauan tapahtuneesta, niin löytyykö noin vanhoja tietoja verottajan sivuilta vai pitääkö olla yhteydessä verottajaan.

t.sivullinen

Käsittääkseni perukirja ei ole koskaan siellä verottajan sivulla vaan pitää pyytää erikseen.

Vierailija
31/39 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat olleet alaikäisiä äidin kuollessa? Kuka on toiminut heidän eduvalvojana?

Vierailija
32/39 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, rikos on. Alaikäisillä perijöillä sitä paitsi pitäisi kai olla edunvalvoja, joka ei saa olla oma vanhempi.

Kyllä saa olla vanhempi edunvalvojana. Vuosittain on tehtävä selvitys miten on hallinnut lasten omaisuutta. 

Vierailija
33/39 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat olleet alaikäisiä äidin kuollessa? Kuka on toiminut heidän eduvalvojana?

Todennäköisesti lasten eloonjäänyt vanhempi eli isä. Tämä on yleisin käytäntö silloin, kun lapsen toinen vanhempi kuolee. Ulkopuolinen edunvalvojan sijainen tarvitaan vain niihin tilanteisiin, joissa isän ja lasten edut ovat keskenään ristiriidassa, esim. ositus ja perinnönjako.

Vierailija
34/39 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään perunkirjoitustilanteessa on oltava muu edunvalvoja kuin henkilö joka itsekin on kuolinpesän osakas.

Vierailija
35/39 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole näyttänyt lapsilleen perunkirjaa. Ap

On siinäki "isä"!

Vierailija
36/39 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa olla huoltaja edunvalvojana.

Vierailija
37/39 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekö muita joille todennäköisesti perinnöstä ei ole mitään hyötyä? Vanhempani tekivät minut nuorena, joten todennäköisesti olen itsekin jo hyvin vanha vanhempien poismennessä ja perinnöksi todennäköisesti ei jää kuin asuntovelkaa, jota en varmasti kykene maksamaan elinaikanani pois, koska olen itse menestynyt erittäin heikosti elämässä. Jälkikasvuja ei ole, joten kyllä tulee jäämään velat yhteiskunnan käsiin, kiitos liian vaativan yhteiskunnan, jossa yhtään heikompi-onnisten ei ole mitään mahdollista menestyä.

Vierailija
38/39 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liekö muita joille todennäköisesti perinnöstä ei ole mitään hyötyä? Vanhempani tekivät minut nuorena, joten todennäköisesti olen itsekin jo hyvin vanha vanhempien poismennessä ja perinnöksi todennäköisesti ei jää kuin asuntovelkaa, jota en varmasti kykene maksamaan elinaikanani pois, koska olen itse menestynyt erittäin heikosti elämässä. Jälkikasvuja ei ole, joten kyllä tulee jäämään velat yhteiskunnan käsiin, kiitos liian vaativan yhteiskunnan, jossa yhtään heikompi-onnisten ei ole mitään mahdollista menestyä.

Onhan näitä paljonkin. Välillä myös ne lapsettomat lapset kuolevat ennen vanhempiaan. 

Vierailija
39/39 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa olla huoltaja edunvalvojana.

Niin saakin ja lisäksi pitää olla kaksi uskottua miestä tai naista. Näin oli ainakin minun kohdalla vuonna 1972, kun olin alaikäinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän