Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muut vastasyntyneiden äidit selviätte/selvisitte yöt?

Vierailija
07.11.2023 |

Meidän yöt on ihan kauheita. Vauva herää noin tunnin välein itkemään tai syömään ja itse en pysty nukkumaan ees noita tunnin pätkiä koska olen jatkuvassa hälytystilassa ja havahdun vauvan pieneenkin inahdukseen. Toiseen huoneeseen jos menen nukkumaan niin heräilen kuitenkin pakkautuneiden rintojen takia eli imettää täytyy joka tapauksessa 2-3 kertaa yössä.

Miehellä menee öisin hermo saman tien jos vauva ei heti nukahda ja enemmän stressaan miesvauvasta kuin omasta väsymyksestäni joten miehestäkään ei ole öisin apua.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kanssa oli pakko lähteä öisin ajelemaan autolla. Vaikka oli talvipakkaset. Koliikki-itku tekee hulluksi. Sen kuunteleminen illat ja yöt läpeensä yhdistettynä kuukausien univajeeseen on jotain järkyttävää.

mikään työ ei ole niin raskasta kuin pienen vauvan hoitaminen. Se on 24/7 työtä eikä siihen saa sairauslomaa jos oot itse kipeä ja univajeessa. Tsemppiä!

Vierailija
42/79 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain synnärillä vanhan kätilön neuvon: "Älä pidä lasta nälässä. Jos vauva herää tunnin välein syömään, maitoa ei ole tullut tarpeeksi. Korvike käyttöön." Näin tein. Lapsi alkoi nukkumaan n. 4 tunnin pätkiä. Kuukauden ikäisenä jo 6 tuntia.

Meillä taas korvikevauva heräsi joka ikinen yö tunnin välein yli vuoden ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä selvisi kun ei ollut muuta mahdollisuutta. 

Vierailija
44/79 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies oli ekat 2vk kotona ja vuoroteltiin öisin. Mä imetin pari kertaa yössä ja isä omana valvontayönään syötti sitten loput pullosta. Kun mies meni takaisin töihin niin mä hoidin alkuyön ja mies hyppäsi puikkoihin 4-5 maissa niin ehdin nukkua muutaman tunnin ennen kuin mies lähti töihin. Viikonloppuisin mies hoiti alkuyön ja mä sain sitten nukuttua 6h putkeen. Välillä piti valvoa vauvan kanssa kolmeen asti yöllä ja pomppia jumppapallolla vauva sylissä. Välillä piti ajaa autolla lenkki, että sai vauvan nukkumaan. Vuorottelemalla selvisimme järjissä.

Vierailija
45/79 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin vauva heräsi tunnin välein ekat kolme kuukautta. Sanoin miehelle että koska hän ei suostu osallistumaan yöheräämisiin niin minä en tee päivisin muuta kuin lepään ja imetän. Ja mies hoitakoon yksin ruokakaupat, pyykit, tiskit, ruoanlaitot ym. Näin sittem tehtiin.

Ihan samoin meillä. Onneksi olimme asuneet yhdessä Jo 3 vuotta ennen vauvan tuloa, ja olin opettanut miehen tekemään noita töitä. Vauva oli poika, nyt jo taapero, enkä aio hemmotella häntä sellaiseksi prinssiksi, jollainen mieheni oli kun tutustuttiin. 

Vierailija
46/79 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 lasta 5 vuodessa. Väsymys siis tuttua, mutta pois en vaihtaisi.

Tässä meillä toimia juttuja öitä helpottamaan.

Perhepeti/sivuvaunu sänky, vauva kun inahtaa niin tissi suuhun ja oman mahan päällä räyhtäys jos tarvitsee, lapset niin erilaisia -> ei sängystä nousemista. 

Korvatulppien kanssa olen nukkunut kun herään ihan joka inahdukseen enkä saa unta. Pahimpaan unettomuus kierteeseen on myös imetykseen sopivat unilääkkeet olemassa.

Koliikkivauvaa hytkytin sylissä jumppapallon päällä, vähän auttoi mutta huusihan tuo ekat 4kk lähes teki mitä tahansa.

Olen tyynyillä tukenut itseni istualteen nukkumaan niin ettei vauva pääse sylistä putoamaan.

Vierailija
47/79 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyskytys käy yli maan... 

Vierailija
48/79 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa vauvan huutaa vaan, jos mikään ei siihen auta/tehoa. Ei vauva jaksa huutaa 24/7 putkeen. 

Vierailija
49/79 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi. Onneks ei enää tarvi

Vierailija
50/79 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä selvisin niin että laitoin vauvalle tissin suuhun ja jatkoin unia. Sit kun heräsin siirsin vauvan omaan sänkyyn, joka oli meidän sängyssä kiinni ns sivuvaununa. Sit ku vauva taas heräs, laitoin toisen tissin suuhun ja jatkoin unia. Vaippa vaihdettiin aamulla. En sytyttänyt valoja ollenkaan yöllä enkä palvellut vauvaa muuten kuin antamalla tissiä

Vieläkö 5 kertaa toistat sanaa tissi?? Onko sulla fiksaatio omaan tisseihin? Tämä ei ole oikea aloitus sen ilmaisemiseen. 

Vierailija
51/79 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä selvisin niin että laitoin vauvalle tissin suuhun ja jatkoin unia. Sit kun heräsin siirsin vauvan omaan sänkyyn, joka oli meidän sängyssä kiinni ns sivuvaununa. Sit ku vauva taas heräs, laitoin toisen tissin suuhun ja jatkoin unia. Vaippa vaihdettiin aamulla. En sytyttänyt valoja ollenkaan yöllä enkä palvellut vauvaa muuten kuin antamalla tissiä

Vieläkö 5 kertaa toistat sanaa tissi?? Onko sulla fiksaatio omaan tisseihin? Tämä ei ole oikea aloitus sen ilmaisemiseen. 

Näyttäisi olevan fiksaatio omiin tisseihin kun pitää sitä sanaa toistella. Ellei oo se sama ap, joka on aloittanut näitä ihme vauva aiheisia aloituksia viime aikoina. 

Vierailija
52/79 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
53/79 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

XD

Vierailija
54/79 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
55/79 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies valvoi pahimman yövalvojan kanssa. Kun oli isyysloma ja pitkä kesäloma siihen perään, niin oli aikaa autella. Herätteli minut imettämään. Tuolla keskimmäisellä oli hieman omalaatuinen vuorokausirytmi ensi alkuun, joten hän vietti alkuun paljon aikaa isänsä olkapäällä. Minä taas oli aika heikossa kunnossa kauan tuon synnytyksen verenhukan vuoksi.

Vierailija
56/79 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Vauva-aika on lyhyt. Eikä kannata ajatella niin, että tuon takia lapsiluku jää yhteen, koska vauvat on erilaisia. Jotkut nukkuu pitempiä pätkiä ja toiset lyhyempiä. Joillakin on auttanut, kun on sopinut vuoroyöt, ja kumpi valvoo, ja toinen saa nukkua, nyt alussa kun maitoa tulee paljon, sitä voi pumpata pulloon, niin että mies voi syöttää. 

Vaikka hyvä kai sitä minun on neuvoa, toisen käden tietoa. Itselläni on kaksi lasta, molemmat olivat hyviä yönukkujia, nukkuivat heti syntymästä saakka yli 6 tunnin yöunia ja parin viikon kuluttua jo 8 tuntisia. Mutta päivällä kyllä olivatkin sitten virkeitä ja pitivät äidin kiireisenä!

Paljon voimia sinulle!

Vierailija
57/79 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun yritin nukuttaa suositusten mukaisesti omassa sängyssä, ja vauva nukkui max. 45 min pätkiä. Sitten turhauduin ja otin viereen nukkumaan, nyt molemmat nukutaan hyvin. 

Vierailija
58/79 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parittelu 

Vierailija
59/79 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva nukkui (ja nukkuu edelleen 6 kk iässä) jo heti sairaalassa mun vieressä. Yösyötlt helppoa, kun ei tarvi nousta sängystä. Mies osallistunut alusta asti, joka on ollut suuri apu ja helposti. Vauva alkoi nukkumaan täysiä öitä 3 kk iässä.

Vierailija
60/79 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä AP. Ekat viikot on raskaita. Mulla ei maito noussut kunnolla missään vaiheessa ja lopetin imetysyritykset kun vauva oli 6 viikon ikäinen. Korvike oli mun mielenterveyden pelastus. Vauva alkoi heti nukkua 3h pätkiä yöllä ja mies hoiti joka toisen syötön eli sain itse nukuttua aina noin kuusi tuntia putkeen. Jotkut suhtautuu imetykseen sairaalla intohimolla, mutta minä suosittelen kaikkia kokeilemaan korviketta öitä helpottamaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän