Miten saatte työasiat pois mielestä?
Töissä pukkaa stressiä, vaikeita asioita pyörii mielessä illoin ja öin. Aamuyöstä on pahinta, kun ei saa nukuttua. Miten te muut saatte työasiat pois mielestä pyörimästä?
Kommentit (24)
En mä ainkaan saa muuten kuin vaihtamalla mahdoolisesti parempaan paikkaan.
Pyrin erittelemään kaiken niin, ettei mikään muistuttaisi työstä vapaalla. Laitan eri vaatteetkin, joilla lähden töihin. En siis käytä niitä housuja ja puseroita vapaa-aikanani, joilla menen työpaikalle. En käytä samaa reppuakaan tai puhelinta.
Jos paljon viettää kotosalla aikaa, ei juuri mitään erityistä tehden, tulee varmaan mietityksi sitä seuraavaa päivää, koska aivoilla on paljon luppoaikaa. Mutta kun lähtee kotoa pois, jotain mukavaa tekemään muualla, ei yleensä samalla tavalla kerkeä miettimään, kun on kiinnostaviakin asioita. Ostoksilla voi miettiä, että mitähän uudenlaista reseptiä sitä kokeilisi tai missähän tuota uutta puseroa käytän, jos sen ostan. Harrastuksissa keskitytään siihen harrastukseen jne.
Lenkillä tai matkalla kaupungille voi katsella luontoa tai näyteikkunoita, myös muita ihmisiä ja muistaa, että samassa veneessä ollaan.
Minäkään en ole niin hyväsieluinen, että miettisin, miten työnantajalla tai työkavereilla mene, kun itse en ole työvuorossa. Käyn töissä rahan takia ja teen voitavani, kun olen työpaikalla. Vapaasta ei makseta, joten en todellakaan vaivaudu ajattelemaan työasioita silloin.
Vasta illalla, kun on mentävä nukkumaan tai aamulla ennen lähtöä, voi alkaa ahdistaa, mutta usein ajattelen, että töissä kuluu vain tietty aika ja tuntimäärä, jonka jälkeen olen taas vapaalla. Se helpottaa. Olen myös totuttautunut heräämään aikaisin, niin että saan itselleni aikaa ennen töihin lähtöä.