Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle. Runsaasti kannabista käyttäneet, nuoret muistuttavat lastentarhalaisia kognitiivisilta taidoiltaan ja toimintakyvyltään.

Vierailija
06.11.2023 |

25-vuotiaan Heikki Hirvosen elämä lähti alamäkeen kannabiksen polttamisesta. Huumekuntoutuskoti Villa Hockeyn vastaava ohjaaja Jani Heino kertoo, miten hoitoon tulevat, runsaasti kannabista käyttäneet, nuoret muistuttavat lastentarhalaisia kognitiivisilta taidoiltaan ja toimintakyvyltään.

"Kannabis tyhmentää, vaikka on ruma sanoa niin", Jani sanoo.

Psykiatri Jussi Niemi-Pynttäri nostaa esille tutkimusalueensa: kannabiksen aiheuttamat päihdepsykoosit, jotka lisäävät riskiä sairastua skitsofreniaan.

Nuorten harmittomana "luonnontuotteena" pitämä aine on Inhimillisen tekijän keskustelijoiden mielestä mainettaan huomattavasti vaarallisempi.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/11/27/inhimillinen-tekija-nuori-kann…

Kommentit (1104)

Vierailija
581/1104 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lista narsistin käytösmalleista:

Mahtailevuus

Huomiohakuisuus

Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä

Väkivaltainen

Empatian puute

Lapsellisuus

Suuruuskuvitelmat

Manipuloivuus

Epärehellisyys

Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä

Impulsiivisuus

Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)

Hovin kokoaminen

Mustamaalaaminen

Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat

Mitätöinti

Stalkkeroiminen

Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen

Valehteleminen

Mustasukkaisuus

Harha-ajatukset

Kuvittelu lain yläpuolella olemisesta

.

Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.

Vierailija
582/1104 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Runsaasti kannabista käyttäneet muistuttavat lastentarhalaisia kognitiivisilta taidoiltaan ja toimintakyvyltään.

Kullin käyryys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/1104 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Runsaasti alkoholia käyttäneet muistuttavat lastentarhalaisia kognitiivisilta taidoiltaan ja toimintakyvyltään.

Miten tämä liittyy kannabiksenhaukkumisketjuun?

Vierailija
584/1104 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Runsaasti alkoholia käyttäneet muistuttavat lastentarhalaisia kognitiivisilta taidoiltaan ja toimintakyvyltään.

Miten tämä liittyy kannabiksenhaukkumisketjuun?

Alkoholi voimakkaana solumyrkkyhuumeena tuhoaa aivoja, kannabis ei tuhoa.

Vierailija
585/1104 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabis on myrkkyä eikä se miksikään muutu vaikka kuinka jankkaatte

Vierailija
586/1104 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Saitte tänään käsityksen Raakkunan faijasta, Joka on aina mua sortanut, mun teini iästä asti. Kun ei edes hyvästä yrityksestäni huolimatta, voinut ÄIJÄ koskaan olla asiallinen ja mukava. Vaan koitti mun omia ajatuksia muuttaa omiensa kaltaiseksi, ja valtaansa aina mun yli pommittaa. Sitä on kestänyt pojat kuulkaa näihin päiviin asti, vaikka ikää on mulla about 50v. Ja lopulta se tais tajuta, minkälainen HÖLMÖ se on asenteessaan ollutkaan. Kun ainoaa Esikois poikaa on ainoastaan valtansa alle sovittaa. Vai voinko iloita tästäkään. Sillä vähän käy sääliks jo äijää, vaikka vieläkin se nyrkit pystyssä mun edessä heristelee, ja olis tosi tyytyväinen jos poliisit sai syyn mut pidättää. SAASTA!"

- Kirjoittaja on Irti Huumeista ry:n perustajan poika

Vierailija
587/1104 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannabis ei ole myrkyllistä millään tavalla.

Vierailija
588/1104 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kannabista syytetään muiden aineiden ja niiden sekakäytön haitoista. Menee naurettavaksi.

Vierailija
589/1104 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän ihan jokainen, jolla on kannabiksen polttaja lähipiirissään, voi havaita nämä samat asiat. Olen ravintola-alalla ja omistajan poika on säälistä siellä töissä kans. Erittäin mukava ja rento hän on, ei hermostu mistään, mutta jos hänelle esimerkiksi sanoo, että kävisitkö plokkaamassa nuo pöydät ja vie tiskiin, niin usein saa itse ne mennä hakemaan. Kerran hänen tehtävänään oli tsekata jokaisessa pöydässä olevat suolat ja pippurit, pitääkö lisätä. Hän kulutti tähän kolme tuntia. Ylipäätään liikkeet on aina HITAITA. Ihan jos vaikka lasin ottaa niin hiiiitaaassstiiii se tapahtuu. Ja jos hän on sit tiskissä, niin homma ei etene, kun siinä ei ole mitään järjestelmällisyyttä, astiat kasaantuu, puhtaat sekoittuu likaisiin, pesee jonkin satsin kahteen kertaan jne. 

Kerran hän oma-aloitteisesti päätti kunnostaa yhden esineen. Hän suunnitteli ja suunnitteli, teki ja nysväsi ja kesken jäi. 

Ainoa mitä oikeastaan osaa tehdä, on laskea kaljaa hanasta. Mutta rahastamisessakin voi mennä jotain pieleen, jos asiakas maksaa käteisellä. Hän on siis jostain 15v pössytellyt säännölisesti ja nyt on lähes 15v vanhempi. 

Hitaus näkyy ihan hänen kanssaan jutellessaankin. Puhuu hitaasti, sanojen väleihin voi tulla taukoa ja erittäin paljon on sitä, että hakee ihan arkipäiväisiä sanoja. Jos en tietäisi, että oli lahjakas yläasteella ja pääsi lukionkin loppuun, niin pitäisin häntä lievästi kehitysvammaisena tai ns. apukoululaisena.

Vierailija
590/1104 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Runsaasti kannabista käyttäneet muistuttavat lastentarhalaisia kognitiivisilta taidoiltaan ja toimintakyvyltään.

tämmöiset väitteet ovat aika syrjiviä ja pyrkivät alentamaan ihmisryhmää.

Pitäisi tieteellisesti tutkia, eikä levitellä näitä vihaa ja ivaa lisäävä ajatuskuvioita. Yleltä tosi huono otsikko ja kertoo lähinnä sen miten ylemmyyden tuntoisesti tietty väki sortaa kannabiksen käyttäjiä.

Ja myös sen miten he itse näkevät lapset alempiarvoisina älyllisesti ja muutoinkin...

Lapsen tasolla kongnitiivisesti jne. Selvä pyrkimys alentaa ihmisryhmä ja muistuttaa tosiaan apardheidiä tyyliltään.

Vierailija
591/1104 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP: Kokeile tehdä yläasteen tehtäviä 2 promillen humalassa.  

Vierailija
592/1104 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannabis ei ole myrkyllistä millään tavalla, mutta alkoholi on voimakkain myrkkyhuume ja tuhoaa eniten aivoja. Erityisen haitallista se on nuorten kehittyville aivoille.

Vierailija
593/1104 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän ihan jokainen, jolla on kannabiksen polttaja lähipiirissään, voi havaita nämä samat asiat. Olen ravintola-alalla ja omistajan poika on säälistä siellä töissä kans. Erittäin mukava ja rento hän on, ei hermostu mistään, mutta jos hänelle esimerkiksi sanoo, että kävisitkö plokkaamassa nuo pöydät ja vie tiskiin, niin usein saa itse ne mennä hakemaan. Kerran hänen tehtävänään oli tsekata jokaisessa pöydässä olevat suolat ja pippurit, pitääkö lisätä. Hän kulutti tähän kolme tuntia. Ylipäätään liikkeet on aina HITAITA. Ihan jos vaikka lasin ottaa niin hiiiitaaassstiiii se tapahtuu. Ja jos hän on sit tiskissä, niin homma ei etene, kun siinä ei ole mitään järjestelmällisyyttä, astiat kasaantuu, puhtaat sekoittuu likaisiin, pesee jonkin satsin kahteen kertaan jne. 

Kerran hän oma-aloitteisesti päätti kunnostaa yhden esineen. Hän suunnitteli ja suunnitteli, teki ja nysväsi ja kesken jäi. 

Ainoa mitä

Hieno valistussatu syntyi tällä kertaa. Sulla menee varmaan paljon aikaa pelkän paskan suoltamiseen.

Vierailija
594/1104 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitaus näkyy ihan hänen kanssaan jutellessaankin. Puhuu hitaasti, sanojen väleihin voi tulla taukoa ja erittäin paljon on sitä, että hakee ihan arkipäiväisiä sanoja. Jos en tietäisi, että oli lahjakas yläasteella ja pääsi lukionkin loppuun, niin pitäisin häntä lievästi kehitysvammaisena tai ns. apukoululaisena.

Tunnen tällä kuvailulla paljon alkoholisteja ja ihan mt-ongelmaisia, jotka hakee sanoja samalla tavoin ja on hitaita.

Ei voi olla niin että nämä tuntemani käyttäisivät kannabista, koska en ole koskaan nähnyt tai kuullut heidän käyttävän.

Vierailija
595/1104 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Kaakaon ja tumman suklaan on todettu laskevan verenpainetta sekä terveillä että korkeasta verenpaineesta kärsivillä ihmisillä.

Mutta kannabis on edelleenkin monipuolisin lääkekasvi.

Miten se ei sitten tunnu vaikuttavan sinuun mitenkään positiivisesti?

Koska en käytä kannabista lääkekäyttäjän määriä ja päivittäin, vaan paljon vähemmän.

Hyvä että kuitenkin ymmärrät että kannabis ei vaikuta sinuun positiivisesti.

Vierailija
596/1104 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tämmöiset väitteet ovat aika syrjiviä ja pyrkivät alentamaan ihmisryhmää.

Pitäisi tieteellisesti tutkia, eikä levitellä näitä vihaa ja ivaa lisäävä ajatuskuvioita. Yleltä tosi huono otsikko ja kertoo lähinnä sen miten ylemmyyden tuntoisesti tietty väki sortaa kannabiksen käyttäjiä.

Ja myös sen miten he itse näkevät lapset alempiarvoisina älyllisesti ja muutoinkin...

Lapsen tasolla kongnitiivisesti jne. Selvä pyrkimys alentaa ihmisryhmä ja muistuttaa tosiaan apardheidiä tyyliltään.

Vastauksesi osoittaa väitteen pitävän paikkansa sinunkin osaltasi.

Vierailija
597/1104 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Kaakaon ja tumman suklaan on todettu laskevan verenpainetta sekä terveillä että korkeasta verenpaineesta kärsivillä ihmisillä.

Koska en käytä kannabista lääkekäyttäjän määriä ja päivittäin, vaan paljon vähemmän.

Missä olen niin väittänyt?

Vierailija
598/1104 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ihan tavallinen putkimies, joka käytti aiemmin runsaasti alkoholia ja poltin tupakkaa pari askia päivässä yli 20 vuoden ajan. Pääsin kummastakin laillisesta tappohuumeesta eroon ja nyt käytän satunnaisesti kannabista ja voin psyykkisesti ja fyysisesti paljon paremmin.

Vierailija
599/1104 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoista satuilua taas kerran.

Vierailija
600/1104 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas kannabista syytetään muiden aineiden ja niiden sekakäytön haitoista. Menee naurettavaksi.

Niinhän se on mutta eihän meidän poliitikotkaan osaa erottaa kannabista muista huumeista. Kun ensimmäinen kannabista koskeva aloite eteni eduskuntaan niin lisäsivät siihen kaikki huumeet mukaan. Aloite muuttui siitä oikeastaan kokonaan mutta ei ne muuten osanneet käsitellä sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi