Miksi kissan voi pitää sisäkissana, mutta koiraa ei?
Jos vaikka oletettaisiin, että olisi kissan kokoinen koira, niin miksi sitä ei voi pitää vain sisäkoirana.
Moni pitää kissaa vain sisällä, koska se ei aina totu kunnolla valjaisiin ja irtokissana se on vaarassa.
Miksi katsotaan, että koira kärsisi liikaa ollessaan aina kotona ja kissa ei?
Kommentit (93)
Joskus mietin, et ottaisinko kissan tai koiran lemmikiksi? Eräs nainen suositteli labbista. Päätin, et en ota, koska kiinnyn liikaa eläimiin (ei mitään pervoa). Olin jotain 4-5v, kun tädin mies laittoi minut viemään hevosen/tamman talliin: Ohje: jos haluat se menee vasemmalle, niin vedät vasemmasta hihnasta ja oikealle, niin oikeasta. Minä vetelin ja vetelin, eihän totellut minua yhtään vaan kulki suoraan talliin :) Kerroin tuon tuolle tädin miehelle myöhemmin: no sehän kulki aina omia polkujaan, elä nyt sitä enää murehdi! :)
Suomenhevonen, jäntevä; muistan vielä nimenkin (ikää mulla jo 58).
Vierailija kirjoitti:
Otin kuukausi sitten kissan kissatalosta. Kissa on 2,5v ja ollut pelkästään sisätiloissa viiden viikon ikäisestä asti. Säikkyy kaikkia ulkoa tulevia ääniä kuten liikennettä ja koirien haukuntaa, vaikka sisällä on tosi rohkea ja utelias. Ostin valjaat, koska säälittää kissan totaalinen tietämättömyys ulkomaailmasta. En kyllä tiedä, saanko ikinä kissaa hyväksymään valjaita. Kantokopassa ollaan käyty parvekkeella ja selkeästi nauttii tuulen vireestä turkissa. Onhan se ankeaa, jos eläin ei pääse nauttimaan ulkoilusta. Jatketaan valjasharjoituksia.
Kissoille saa myös ulkoiluun tarkoitettuja, verkotettuja rattaita. Tykkäisiköhän kissasi nauttia ulkoilmasta niin, että on itse kuitenkin turvallisen tuntuisessa omassa tilassa? Tietääkseni jotkut kissat rakastavat rattaissa ulkoilua.
Lemmikin pitäminen sisätiloissa on eläinrääkkystä.
Vierailija kirjoitti:
Lemmikin pitäminen sisätiloissa on eläinrääkkystä.
Lopeta jo spämmisi kun ei sulla näköjään ole mitään muuta sanottavaa. Kuultiin jo sun mielipide.
No 30 kiloiselle koiralle laitat sitten vessannurkkaan hiekkalaatikon?
Kissan eläinoikeudet ei ole riittävän korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Otin kuukausi sitten kissan kissatalosta. Kissa on 2,5v ja ollut pelkästään sisätiloissa viiden viikon ikäisestä asti. Säikkyy kaikkia ulkoa tulevia ääniä kuten liikennettä ja koirien haukuntaa, vaikka sisällä on tosi rohkea ja utelias. Ostin valjaat, koska säälittää kissan totaalinen tietämättömyys ulkomaailmasta. En kyllä tiedä, saanko ikinä kissaa hyväksymään valjaita. Kantokopassa ollaan käyty parvekkeella ja selkeästi nauttii tuulen vireestä turkissa. Onhan se ankeaa, jos eläin ei pääse nauttimaan ulkoilusta. Jatketaan valjasharjoituksia.
Menkää rauhalliseen paikkaan luontoon. Ja mielellään tuplavaljasviritelmä ettei pääse karkuun. Varmasti oppii vähitellen.
Mun kissa pelkäsi olla ulkona ja halusi vain sisälle turvaan. Yritin kyllä tarjota ulkoliikuntaa, mutta ei.
Meidän kissa haluaa kesäisin pihalle. Viedään valjaissa, tottunut jo pienenä. Talvisin ei halua pihalle terassia pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissahan on verrattain hyvä tuholaistorjuja. Kautta aikain kissoja on pidetty pitämään ei-toivotut elukat pois navetoista ja ruokavarastoista.
Tää "ei kissoja ulos" -porukka on tätä nykyajan mielensäpahoittajasakkia jolle kaikissa on joku ongelma.
Sä voit kertoa tuon mun rescue-kissalle, jonka korvat, hännänpää ja tassut on saaneet kipeää kun ovat paleltuneet kun on ollut ulkona hylättynä pienenä. Olen tarjonnut valjasulkoilua, mutta neiti ei halua ulos valjaiden kanssa tai ilman.
No maalla ne ei ole olleet hylättynä. Ovat olleet ihan lemmikkejä ja päässeet lämpimään navettaan niin halutessaan.
Ne jotka perseilevät ja hylkäävät pieniä kissoja tietoisesti on ihan eri sakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissahan on verrattain hyvä tuholaistorjuja. Kautta aikain kissoja on pidetty pitämään ei-toivotut elukat pois navetoista ja ruokavarastoista.
Tää "ei kissoja ulos" -porukka on tätä nykyajan mielensäpahoittajasakkia jolle kaikissa on joku ongelma.
Kissojen vapaassa ulkoilussa ei ole kyse vain jostain navettokissoista. Monet omakotitaloissa ja kaupungissakin asujat antavat kissansa ulkoilla vapaasti. Siitä aiheutuu monia ongelmia. Kissa ei kuulu Suomen luontoon, ne eivät pärjää talvisin ulkona ja niitä jää paljon autojen alle, ja vapaana ulkoilijoista syntyy myös populaatioita, joissa kissat eivät pärjää. Sanot minua mielensäpahoittajaksi, vastaan että avaa silmäsi ongelmille.
Tässä oiva esimerkki siis siitä taas kuinka yleistetään asioita. Myös minun mielestä kissa ei kuulu kaupunkiin vapaana. Mutta en ole yleistämässä että kissa ei kuulu luontoon. Kissa voi kulkea vapaana niin että siitä pidetään huolta. Halutessaan pääsee sisälle ja usein siellä viihtyykin.
Kissa on vähän niinku marsu, paitsi että marsu on älykkäämpi.
Vierailija kirjoitti:
Ja kysyn tätä siksi, että haluaisin koiran, mutta en jalkavaivan takia pystyisi lenkittämään.
Toivottavasti et ikinä hankikaan koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä voit kertoa tuon mun rescue-kissalle, jonka korvat, hännänpää ja tassut on saaneet kipeää kun ovat paleltuneet kun on ollut ulkona hylättynä pienenä. Olen tarjonnut valjasulkoilua, mutta neiti ei halua ulos valjaiden kanssa tai ilman.
No maalla ne ei ole olleet hylättynä. Ovat olleet ihan lemmikkejä ja päässeet lämpimään navettaan niin halutessaan.
Ne jotka perseilevät ja hylkäävät pieniä kissoja tietoisesti on ihan eri sakkia.
Olisiko koiran ok elää koko elämänsä pihalla pyörien? Halutessaan pääsisi kuitenkin lämpimään koirankoppiin.
Pienen kissan tietoiset hylkääjät ovat vähemmistössä. Kyllä ne ovat juuri nuo kissoja ulkona pitävät, jotka mahdollistavat populaatioiden syntymisen. Niihin syntyy näitä lainaamasi viestin adoptoidun pennun kaltaisia raasuja, jotka usein paleltuvat ja kuolevat tauteihin.
Kyllä ne linnut katoaa tästä maasta sen vuoksi, että pellot salaojitetaan eikä enää ole kosteikkoja eikä sitä myöten hyönteisiä joita linnut käyttää ravinnokseen. Ei ne kissat sitä lintupopulaatiota hävitä. Meillä oli lapsuudessa hyvinkin runsas linnusto. Lintulaudalla oli jos jonkinmoista lentävää. Kissoja oli kolme ja ne katsoivat lintuja välillä lintulaudan juurella ja välillä ikkunan takaa.
Nykyisin kun käy vanhempien luona samalla paikalla, niin lintulaudalla silloin tällöin näkyy varpunen. Kissoja ei ole ollut kymmeneen vuoteen.
Eikä älykäs ole marsukaan. Marsun älykkyys on kissanomistaja luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikä älykäs ole marsukaan. Marsun älykkyys on kissanomistaja luokkaa.
Oletkos sinä päässyt edes heidän tasolleen? Viesteistäsi päätellen et.
Meillä ulkoilee pehmolelutkin päivittäin.
Hamsteriakin kannattaa ulkoiluttaa. Vaikka se ei tykkäiskään valjaista ja kylmästä, olis jatkuvasti peloissaan/varuillaan, niin se on silti eläimen oikeus!
Kissa tarvitsee liikuntaa,mutta sen ei ole pakko tapahtua ulkotiloissa.