Minkä pituinen työmatka on vielä kohtuullinen?
Kommentit (45)
Ehkä joku yli 45 minuuttia suunta rupeaa jo vähän mietityttämään.
Tällä hetkellä n. puoli tuntia suunta, ja se on itse asiassa parempi kuin edellinen 5 minuuttia. Ehtii orientoitua työntekoon menomatkalla ja tulomatkalla ehtii jättää asiat työpaikalle.
Isäpuolella oli joskus 66km työmatka yhteen suuntaan. Tunnin työmatka yhteen suuntaan oli vielä kohtuullista. Työmatka oli 100% oman kunnan sisällä. Lähimpään naapurikuntaan olisi ollut hieman lyhyempi matka jonne monet kulkee täältä töihin myös.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä n. puoli tuntia suunta, ja se on itse asiassa parempi kuin edellinen 5 minuuttia. Ehtii orientoitua työntekoon menomatkalla ja tulomatkalla ehtii jättää asiat työpaikalle.
Teen etätöitä ja kun laitan läppärin kiinni, niin siihen loppuu työasioiden miettiminen. Olen tyytyväinen, kun pystyn nopeasti kaitkaisemaan ajatukset.
Itsellä yhteen suuntaan se 45min. On ollut myös välillä toiseen toimipisteeseen 25min, mutta se tuntuu jopa liian lyhyeltä. Tuo 90 minuuttia päivässä on mun omaa aikaa musiikkia kuunnellen. Ja koska asun maaseudulla, olen tottunut sieltä 18-vuotiaasta ajamaan autolla pitkiäkin matkoja. En siis pistä pahakseni, vaikka normaalisti käynkin töissä tuolla pidemmällä, enkä lähimmällä toimipisteellä.
Vierailija kirjoitti:
Kohtuullinen työmatka on sitä, ettei tarvitse autoa kulkemisiin. Kaikista huonoin yhtälö on se, että työpaikka on sen verran kaukana, että tarvitsee auton työssä käymiseen ja palkka just sen verran huono, että auto vie tilit.
Kun pitäisi tehdä jokin kodin hankinta, niin ei onnistu, koska autoon menee ja rahat lähtee tililtä nopeemmin kuin Ellun kanat pihasta.
Persut lupasivat pudottaa bensan hinnan euroon, että myös maalla voisi käydä töissä kannattavasti. Kai he puheensa pitävät?
Oma työmatka 73km yhteen suuntaan, aikaa kuluu kesäkelillä 55min talvella vähän enemmän.
Julkkareilla menisi 2.5h/ suuntaa.
Työni on niin paljon parempi omalla duunipaikalla kuon sama duuni lähellä kotia. Siksi ei tulisi mieleenikään mennä muualla töihin. Ja puolisoni on töissä siellä missä asumme, joten toisen meidän olisi kumminkin liikuttava. Minulla lyhemmät päivät ja joustavampi työ, siksi näin.
Eli suhteellista mikä on pitkä matka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuullinen työmatka on sitä, ettei tarvitse autoa kulkemisiin. Kaikista huonoin yhtälö on se, että työpaikka on sen verran kaukana, että tarvitsee auton työssä käymiseen ja palkka just sen verran huono, että auto vie tilit.
Kun pitäisi tehdä jokin kodin hankinta, niin ei onnistu, koska autoon menee ja rahat lähtee tililtä nopeemmin kuin Ellun kanat pihasta.
Persut lupasivat pudottaa bensan hinnan euroon, että myös maalla voisi käydä töissä kannattavasti. Kai he puheensa pitävät?
Matkakulujen omavastuuta nostetaan verotuksessa ja bensan/dieselin hinta ei laske. Kaikki, mitä persut ovat ennen vaaleja puhuneet, on valetta ja paskaa. Valehtelijoiden puolue nro 1.
Riippuu, millä kulkee. Jalan ja pyörällä mahdollisimman lyhyt on paras. Neljä kilsaa suuntaansa jalan tai pyörällä on jo selvä pidennys ja lisärasite työpäivään. Varsinkin huonoilla keleillä, kuten talvisin. Silloin kuluu jopa 1,5 -2 tuntia lisää aikaa päivässä työmatkojen takia.
Puoli tuntia. Kesällä työkaverin autolla, talvella kävellen.
Te-asiantuntijat vastaa, 400km suuntaansa on oikein hyvä työmatka. Osa-aikatyössä provisiopalkalla.
Itku ja Parku ja Pyllyn Mylväys
Näitä kirjoituksia lukiessa tulee kyllä väkisinkin sellaiselle mielelle, että kyllä ovat työssäkäyvällä (keski)luokalla asiat olleet aivan liian kauan aivan liian hyvin, ja että meillä on näköjään nykyään sellainen aikuisväestö - jopa ikäväestö - joka on syntymästään asti rypenyt omaa sosiaalista lokeroansa korkeammassa elintasossa, on tottunut vain vaatimaan, ja on tottunut pitämään yltäkylläisyyksiä itselleen kuuluvina kyseenalaistamattomina ihmisoikeuksina.
Eikä teille kannata sanoa: "Laskeutukaa maanpinnalle", kun ettehän te kuitenkaan vapaaehtoisesti niin tee eikä teille tule todellisuudentajua muiden kehotuksesta.
Noita ylläolevia lukiessa tulee yhä vakuuttuneemmaksi, että kyllä tulevat suureksi siunaukseksi ne tälläkin palstalla paljon noidutut ja kaameina uhkakuvina maalaillut irtisanomissuojan heikennykset - "pärstäkertoimen" mukaan osoitettavat potkut - kun tuossa tapauksessa se "pärstäkerroin" määritellään ihan pätevästä syystä, ja samoin, tarpeeseen tulevat myös kaikenlaiset työttömyysturvaehtojen kiristykset ja ns. "työssäkäyntialueen" suurennokset.
Näistä yllä kirjoittaneista kaikkein urhoollisinkin työn sankari oli jaksanut 1,5 tuntia päivässä yhteensä tekevää työmatkaa, eli kaiketi n. 45 minuuttia yhteen suuntaan, huikeat puolitoista vuotta, ja sitten iski kyllästys, motivaatio-ongelma ja r-r-ressi; ja kaikki muut olivat vieläkin löperömpiä nahjuksia.
Jos ihmisen "raja" on puolen tunnin työmatkassa yhteen suuntaan, eli kaikkiaan tunti työpäivässä, niin ei siinä silloin ole kysymyksessä mikään muu kuin "oleskeluyhteiskunnan" ylipaisuneitten mukavuuspalvelujen ja löllöilyetuisuuksien takaamasta nirsoilusta sekä työn vieroksunnasta.
Tervetuloa vaan oikeistolaisten pikapotkumenettelyt, työn vastaanottamisvelvollisuus entistä oleellisesti kauempaa, matalammat palkat, ulkomainen halpatyövoima korvaamaan suomalaiset "etätyöläiset" ynnä muut velttoilevat työallergikot, yleinen palkkojen laskupaine työvoiman vapaan liikkuvuuden seurauksena ynnä monet muut menettelyt, niin ettei muutaman vuoden kuluttua enää tarvitsisi lukea tuollaista tekstiä kuin tuossa edellä.
Karenssia... karenssia...
Täällä haja-asutusalueella n. 100 km yhteen suuntaan on se raja, jota ei ajeta enää päivittäin vaan hankitaan työasunto. Riippuu siitä, millaiset työvuorot ovat, autosta ja siitä, millaista tietä ajetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen etätöitä ja kun laitan läppärin kiinni, niin siihen loppuu työasioiden miettiminen. Olen tyytyväinen, kun pystyn nopeasti kaitkaisemaan ajatukset.
Miksi miinus tästä? Olen raha-asioiden kanssa tekemisissä ja työ voi olla stressaavaa, mutta vanhemmiten olen päättänyt, että työt ei seuraa vapaa-aikaan, kun en asioille voi mitään tehdä silloin.
Minulle olisi tiedossa kiva työpaikka ja matkaa 75 km suuntaansa. Tämän takia pitäisi ostaa auto. Ei kiitos.
Tuo TE-toimiston juttu kun vielä on lähes totta. On vaadittu ajamaan n. 2 tuntia suunta! Osa-aikatöihin! Ne sanat mitä sanoin, ei sovellu tänne kirjoitettavaksi! Eivät ole sen jälkeen vaivanneet. No, nyt olen töissä. N. 20 min. Suunta.
Vierailija kirjoitti:
Minulle olisi tiedossa kiva työpaikka ja matkaa 75 km suuntaansa. Tämän takia pitäisi ostaa auto. Ei kiitos.
Mä otin kivan työpaikan suunnilleen tuon matkan päästä. Ja muutin lähemmäs 😃
Vierailija kirjoitti:
Ajallisesti 30min suuntaansa, kuitenkin kyseessä oma vapaa-aika mitä käyttää korporaation hyväksi.
Jos joutuisi kulkemaan julkisilla, niin pääkaupunkiseudun sisälläkään ei pitkälle pääse puolessa tunnissa.
Kannattaa ajan lisäksi miettiä, kuinka paljon on valmis laittamaan rahaa, jotta saa tehdä työtä.
Jos Persujen/Riikka Purran ehdotus menee läpi, työmatkojen enimmäismäärä on 7000€/v ja omavastuu 900€ eli työmatkoja voi vähentää verotuksessa 6100€ eli n. 500€, ja sekin vähennetään työtulosta, josta maksetaan verot, eikä matkavähennystä voi vähentää suoraan verosta.
Jos pitkä työmatka ja pienipalkkainen työ, voi jäädä maksajaksi tai ainakin se on pois palkasta.
30 minuuttia on maksimi ainakin mulle