Kuinka kukaan jaksaa tehdä pelkkää henkilökohtaisen avustajan työtä
Pääosin huono palkka, lyhyet työajat, usein kodinaskareita tms, ei mitään kehittävää, ei etenemismahdollisuuksia, ei työkavereita.
Ymmärrän osittaisena jonkin jakson elämässä, mutta vuodesta toiseen???
Kommentit (44)
Sehän riippuu täysin avustettavasta. Jos mukava tyyppi ja synkkaa niin miksipä ei jaksaisi?
Ei sitten ole ikinä tullut mieleesi, että on olemassa ihmisiä, jotka eivät ole millään tavalla urakeskeisiä ihmisiä? Heitä ei millään tavalla kiinnosta mikään uralla eteneminen. Ja kuka sen edes määrittelee mitä se uralla eteneminen on? Ja ei työkavereita, joku voisi sanoa, että se on suorastaan siunaus.
Joku voi kokea, että saa avustajan työstä henkisesti paljonkin, vaikka se avustettavasta riippuen, hyvin raskastakin mahdollisesti on. Avustaminen kehittää empatiakykyä ja avaa silmiä erilaisuudelle. Suosittelen ap sinulle vahvasti.
"Pääosin huono palkka, lyhyet työajat, usein kodinaskareita tms, ei mitään kehittävää, ei etenemismahdollisuuksia, ei työkavereita."
Riippuu työpaikasta. Meillä yllä olevista väitteistä paikkansa pitää ainoastaan "ei etenemismahdollisuuksia". Muut väitteet eivät pidä paikkaansa. Esim. palkkaus on lähihoitajan tuntipalkka.
Helposti. Työ ei juurikaan edes tunnut työltä. Palkka on päälle 12€ tunti, mikä on minusta oikein passeli summa kevyestä "kaverina" toimimisesta.
Miksi ei jaksaisi? Ennemmin minä teen kevyen kotisiivouksen kerran viikossa kuin siivoan 30-40 tuntia viikossa.
t. entinen siivoojaa, nykyinen avustaja
Missä muussa työssä muka saa rahaa siitä että voi käydä bilettämässä laivalla hyvässä seurassa? Kuppiakin sai siis ottaa kuhan vaan pysty jotenkin jeesaamaan väsyneen yöllä hytin sänkyyn. Ihan hyvä sivuduuni.
Työtehtäväni tällä viikolla:
Kaupssa käyminen, hammashoitolassa käyminen, lautapelin pelaaminen, jääkiekko pelissä käyminen, pullan leipomisessa avustaminen (esim. taikinan vaivaaminen), pölyjen pyyhkiminen ja vaatekaapin läpikäyminen. Lisäksi pienet avustamiset pukeutumisessa, kuten takin vetoketjun laittaminen kiiinni tms.
Kaikki tehtävät luonnollisesti avustettavan kanssa. En nyt ihan keksi mikä tuossa olisi ollut sellaista, mitä ei millään jaksa 12,50€/tunti+lisät palkalla.
Käyn joka toinen sunnuntai avustajakeikalla. Suurin osa 6 tunnin työvuorosta menee istuessa sohvalla asiakkaan juttuja kuunnellen. Raskainta mitä olen tehnyt on tiskaaminen. Palkka sunnuntailta muutaman sentin päälle 25€/tunti. Kelpaa minulle.
Ei ole aina herkkua. Riippuu ihan asiakkaasta minkä sattuu saamaan. Mulla on yks ystävä, jolla käy avustajia enkä todellakaan haluais olla itse hänen avustajansa. Pilkun tarkka nillittäjä, joka haukkuu selän takana useimmat avustajansa etteivät osaa mitään. Kun eivät osaa kokata ja leipoa ja hän joutuu niitä opettamaan. Tietäisittepä avustajat mitä teistä saatetaan puhua selän takana. Nimiä ei tietenkään kerrota.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aina herkkua. Riippuu ihan asiakkaasta minkä sattuu saamaan. Mulla on yks ystävä, jolla käy avustajia enkä todellakaan haluais olla itse hänen avustajansa. Pilkun tarkka nillittäjä, joka haukkuu selän takana useimmat avustajansa etteivät osaa mitään. Kun eivät osaa kokata ja leipoa ja hän joutuu niitä opettamaan. Tietäisittepä avustajat mitä teistä saatetaan puhua selän takana. Nimiä ei tietenkään kerrota.
Mitä se minun elämääni liikuttaa, mitä selän takana puhutaan? En ole töissä hankkimassa ystäviä, vaan tekemässä töitä. Niin kauan kuin asiat hoituvat työvuorojen aikana asiallisesti, olen tyytyväinen. Se, mitä avustaja tekee tai jättää tekemättä minun työvuorojeni ulkopuolella, ei liikuta minua pätkääkään. Suurimmalla osalla työpaikoista tapahtuu seläntakana jauhamista, joten siinä nyt ei ole mitään ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Aika tyhmää ja turhaa olisi välittää sellaisesta mitä takanapäin puhutaan. Niin kauan, kun ollaan asiallisia kasvotusten eikä haukuta päin naamaa, niin kaikki on hyvin. Ja jos ei olla, niin aina saa uuden avustettavan, kyllä niitä riittää tässä maassa. Antakoon leukojen louskua niin paljon kuin sielu sietää, kun en ole kuulemassa, jos siitä iloa saa. Ei kiinnosta, eikä haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tietäisitpä vaan, mitä sinustakin työpaikallasi puhutaan, kun et ole paikalla :D Vai luulitko, että paskanjauhanta seläntakana on vain vammaisten oikeus?
Vierailija kirjoitti:
Surkea palkka
Yllättävän hyvä, kun ottaa huomioon, ettei työhön vaadita minkäänlaista koulutusta. Aika harvalla alalla saa yli 12€ tunti perustason hommista ilman koulutusta.
Jaksaa, kun valitsee paikan, jossa on itselle sopivia hommia. Itse en jaksaisi sellaista paikkaa, jossa pitää auttaa ihan kaikessa pyllyn pyyhkimisestä syöttämiseen jne. Siksi olen avustajana henkilöllä, joka osaa tehdä perusjutu ilman apua, mutta tarvitsee minua esimerkiksi lukemiseen, tiukkojen pakkausten avaamiseen, korkealta asioiden ottamiseen yms.
Ensi vuonna hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat ja ensimmäinen sairaspäivä muuttuu palkattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat ja ensimmäinen sairaspäivä muuttuu palkattomaksi.
Ja miten tämä liittyy ketjun aiheeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni lopettaa avustajan työt.
2 lapsen osa-aikatyötä tekevältä yh-vanhemmalta leikataan 500 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni lopettaa avustajan työt.
2 lapsen osa-aikatyötä tekevältä yh-vanhemmalta leikataan 500 euroa kuukaudessa.
Älä jauha paskaa. Mitään leikkauksia ei ole vielä varmuudella päätetty. On vasta ESITYKSIÄ.
Eippä todellakaan ole kiinnostusta kyseiseen ammattiin. Mieluummin olen työtön ja makaan kotona,