Te joilla on hyvin puheliaita pikkulapsia
Pyydättekö/käskettekö lastanne välillä olemaan hiljaa? Mikä on oikea ja toimiva tapa kasvattaa erityisen puheliasta lasta? Minulla on yksi lapsi, nyt 3-vuotias, eikä meillä ole yhtäkään hiljaista hetkeä kun hän on hereillä. En halua lytätä häntä, mutta se ei vaan toimi että yksi ihminen pitää tauotonta älämölöä. Ei sen juttuihin jaksa enää keskittyä, kun toivoo vaan että olisi joskus edes minuutin hiljaa. Olen onnellinen lapsestani, mutta uupunut meteliin. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Milloin lastenkasvatuksesta on tullut näin vaikeaa?
Onhan se niille vaikeaa jotka eivät keskity lapsiinsa eivätkä ymmärrä elämästä tai osaa itsekään elää normaalia tervettä elämää. Itserakkaus sulkee lapsiakin pois. On todella haitallista jos ei osaa vastata lapsen kysymyksiin koskaan mitenkään tai osaa kertoa mistään mitään, silloin lapsi hakee turvaa sulkeutumalla. Lapselle tulee tuoda turvaa jos hän tarvitsee sitä. Katsokaa niitä lapsia ja nähkää miten he voivat.
Jos tarvitset itse taukoa puheensorinasta, jotta voisit paremmin, tottakai sille lapselle voi sanoa, että äiti/isä tarvitsee nyt vähän aikaa hiljaisuutta. Ei se ole mitään huonoa kasvatusta ettei jaksa ääntä koko ajan tai että sanoo lapselle pari kertaa päivässä että nyt äiti laittaa ruokaa/lukee/ompelee/istuu hiljaisuudessa hetken. Kyllä sen vanhemman hyvinvoinnilla on iso merkitys ja omista tarpeistaan on tärkeä pitää kiinni. Ei lapsi siitä rikki mene kun sanotaan että olepa hetki hiljaa :)
Jos on ryhmässä arka ja rajoittunut niin jossainhan se puhe on purettava. Hyväksi lapsesi sellaisena kuin hän on. Mä olin myös lapsiryhmässä ihan hiljaa.
Jos ei lapsena nyt laiteta rajoja niin tämä sitten aikuisenakin pälättää taukoamatta muista piittamatta. Tiedän tällaisia ja he ovat todella rasittavia ihmisiä. Joskus tekisi mieli sanoa että turpa nyt kiinni, en jaksa kuunnella.
Lapset kasvavat sekä kehittyvät mutta ihmettelen tätä elämää, ei ole hyvä jos on puhelias? Ei ole hyvä jos ei puhu paljoa? Miten te oikein ymmärrätte lapsianne ylipäätään ja kasvua sekä kehitystä? Oli sellainen ja tuli tuollaiseksi.. Kasvua voi tapahtua myös epäedulliseen suuntaan joko hetkeksi tai pidemmäksi, joskus jopa pysyvästi.