IS: Tori-myynnit jatkossa verohallinnon tietoon
Tästä vuodesta alkaen niin sanottujen alustaoperaattorien eli verkon kauppapaikkojen esimerkiksi on kerättävä tiedot välittämistään myynneistä
Alustaoperaattoriyritysten on kerättävä lain edellyttämät tiedot ensimmäistä kertaa nyt kuluvalta vuodelta ja ilmoitettava ne Verohallinnolle vuoden 2024 tammikuun loppuun mennessä.
Loppuupahan se sossupummien ja työttömien pimeä kauppa verkossa. Menkää töihin!
Kommentit (67)
Mielenkiintoinen se hässäkkä, mikä tulee kun torissa on ilmoitettu esine hintaan 70e ja ostaja tinki sen hintaan 65e ja teet sitten selvitystä verottajalle, mitä on myyty ja mihin hintaan.
Omien käyttötavaroiden myynti on verotonta 5000e VOITTOIHIN asti. Sen alle myynnit verottajaa ei kiinnosta.
Tämähän ei koske oman käytetyn tuotteen myymistä joten ei mitään pelkoa. Lisäksi Esim torissa ei tarvitse kertoa ovatko kaupat syntyneet vai eivät joten ei mitään vaikutusta mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppa vaan siirtyy eBayhin, joka ulkomaisena alustana ei rupea mitään Suomen viranomaisille ilmoittelemaan. Tai äkkiäkös Huuto.net siirtyy Liechtensteiniin.
Tuo koskee myös ulkomaalaisia sivustoja joista ihmiset saa tuloja. Kaikenlaiset sivustot joilla voi myydä palveluja tai tavaroita. Niillä on tästä lähtien velvollisuus tietää minkä maan kansalaisia sivustolla on ja ilmoittaa tiedot Suomen viranomaisille. Ja tietysti myös toisinpäin.
Tästä näkee tämän provoksi. Lainsäätäjä ei pysty säätämään lakia, joka velvoittaisi sen toimivallan ulkopuolella olevaa yritystä keräämään satojen miljoonien käyttäjien kansalaisuustiedot.
Se mikä lopullisesti osoittaa sinut valehtelijaksi, on tuo kansalaisuudesta puhuminen ylipäätään. Verottaja ei kaipaa mitään kansalaisuustietoja, koska ne eiv
Hohhoijaa, lue uutisista. Hae googlella alustaoperaattori ja verotus tms.
Luetun ymmärtäminen ap.lla aika hakusessa, ja on teitä muitakin. Onnea vaan elämään, miten yksikään työnantaja noin tyhmiä ihmisiä on palkannut, en voi käsittää???
Vierailija kirjoitti:
Tämähän ei koske oman käytetyn tuotteen myymistä joten ei mitään pelkoa. Lisäksi Esim torissa ei tarvitse kertoa ovatko kaupat syntyneet vai eivät joten ei mitään vaikutusta mihinkään.
Lisäks aika harva tekee voittoa kåytetyllä tavaralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön tuttavani myy lastensa vanhoja vaatteita useilla satasilla euroilla vuodessa. Ottaa kuulemma rahat käteisellä.
Viidellä tonnilla saa myydä
Älä nyt pilaa tätä, kun toisella kiiluu jo silmät, suu napsaa ja on jo luuri kädessä soittamassa poliisille. Nappasihan hän sentään suurrikollisen ihan itse teossa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön tuttavani myy lastensa vanhoja vaatteita useilla satasilla euroilla vuodessa. Ottaa kuulemma rahat käteisellä.
Jos hän saa vaatteista vähemmän kuin on itse maksanut niistä, hän ei tee yhtään voittoa eikä hänen tarvitse maksaa voitosta veroa. Ja itse asiassa oman perheen käytössä olleista tavaroista saa ihan verottajankin ohjeen mukaan tehdä voittoa 5 000 euroa vuodessa, ennen kuin pitää maksaa veroja.
ne alla rajan jääneet myynnit pitää silti ilmoittaa verottajalle, monikaan ei sitä tee
Tästä se kai johtuu
https://www.iltalehti.fi/talous/a/179b11f5-d6c3-40ee-a4bb-2d303bc03ffa
'Uuden lain mukaan niin sanotun alustaoperaattorin tulee ilmoittaa tiedot niistä yrityksistä ja yksityishenkilöistä, jotka ovat saaneet tuloja digitaalisen alustan kautta kalenterivuoden aikana tehdyistä myynneistä ja vuokrauksista.'
Vierailija kirjoitti:
Mietin ihan samaa, mistä tietää, että kaupat syntyi? Etenkin jos soitellaan ja sovitaan samalla, että otan myös sen lampun, joka oli myynnissä. Ilmoittaako Tori kaikista myynnissä olleista tuotteista ja verottaja arvioverottaa?
Torilla nyt muutenkaan ei mene tasan yhtään mitään kaupaksi. Eikä sieltä voi ostaakaan, etsin lapselle yhtä tavaraa ja oon vi**u laittanut viestejä jo viikon verran, mutta myyjät ei ole edes lukeneet.
Siis myynti-ilmoitus ja v***u viisi päivää ilman että edes lukee vastauksia.
Hermot menee oikeasti. Miten voi olla noin tampioita ihmisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hän saa vaatteista vähemmän kuin on itse maksanut niistä, hän ei tee yhtään voittoa eikä hänen tarvitse maksaa voitosta veroa. Ja itse asiassa oman perheen käytössä olleista tavaroista saa ihan verottajankin ohjeen mukaan tehdä voittoa 5 000 euroa vuodessa, ennen kuin pitää maksaa veroja.
ne alla rajan jääneet myynnit pitää silti ilmoittaa verottajalle, monikaan ei sitä tee
Ai haist nyt kukkanen. Tavara menee sitten roskiin, onko parempi niin? Ihme kyyliä taas koko palsta täynnä, tehkää itse jotain hyödyllistä niin ei vaivaa kateus niin pahasti.
Verot on maksettu käytetystä tavaroista silloin kun ne ostettiin kaupasta, voi pyhä sylvi teitä suomalaispellejäö!
Tietoja ei tarvitse antaa muun muassa "pienimuotoisesta tavaramyynnistä: jos myyjällä on ollut kalenterivuoden aikana saman alustaoperaattorin kautta yhteensä enintään 30 tavaramyyntiä ja vastikkeiden määrä on ollut yhteensä enintään 2 000 euroa".
https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/yhteystiedot-ja-asiointi/lom…
Torilla voi laittaa sen kategorisoinnin vaikka että en saa tuotetta kaupaksi.
Helppoa kuin heinänteko. Vaihtoehto muu syy on myös olemass. Tuo " en saa tuotetta kaupaksi " on kuitenkin ihan paras.
Kun torilla nyt yleensä ei saa yhtikäs mitään kaupaksi
Vierailija kirjoitti:
Omia ja perheensä käytettyjä tavaroita saa myydä kuuteen tuhanteen euroon saakka verottomana vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Torilla nyt muutenkaan ei mene tasan yhtään mitään kaupaksi. Eikä sieltä voi ostaakaan, etsin lapselle yhtä tavaraa ja oon vi**u laittanut viestejä jo viikon verran, mutta myyjät ei ole edes lukeneet.
Siis myynti-ilmoitus ja v***u viisi päivää ilman että edes lukee vastauksia.
Hermot menee oikeasti. Miten voi olla noin tampioita ihmisiä
Mikäli ulosantisi on tuota luokkaa sielläkin niin en ihmettele ettei kukaan myy.
Vierailija kirjoitti:
Torilla voi laittaa sen kategorisoinnin vaikka että en saa tuotetta kaupaksi.
Helppoa kuin heinänteko. Vaihtoehto muu syy on myös olemass. Tuo " en saa tuotetta kaupaksi " on kuitenkin ihan paras.
Kun torilla nyt yleensä ei saa yhtikäs mitään kaupaksi
On lainvastaista, verotusta saa kiertää vain laillisin keinoin ja jos kerta tavoite on välttää vero sellaisesta mikä kuuluisi ilmoittaa niin siinä ei jää paljoa selittelyvaraa, sehän ei tämmöiseen kelpaa etten tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen välillä etsinyt torista Marimekon kankaita ja joskus ihmetellyt miten joillakin yksityishenkilöillä voi olla useita kymmeniä Marimekon uusi käyttämättömiä vaatteita/tuotteita. Siis onko nämä jotain ostoholisteja jotka sitten yrittävät morkkiksessa kaupitella niitä. Hinnat ovat kuitenkin usein hieman edullisempia kuin kaupassa niin ei sillä voitollekaan jää. Ja siis ihan uusia, vasta ilmestyneitä tuotteita. Mistä nämä ihmiset repivät näitä merkkituotteita joita eivät sitten käytäkään. Onko Marimekon kivijalkaliikkeillä yksityiset yrittäjät?
Mun vanha luokkakaveri oli kirppiksellä töissä. Vuosikausia vein satoja laatikoita sinne myyntiin ja sain palkaksi saldoa kirppikselle miinus 25%. Suomeksi jos mun rompetta myytiin 100 e, sain ostaa kirppikseltä 75 e. Myytävät sain lahjoituksina ja tää mun luokkakaveri otti mulle aina, kun löysi sopivaa. Mm todella paljon Marimekkoa.
Ihmiset ostaa, eivät tykkääkään ja laittaa kiertoon. Itse sain, ainakin 3 krt ystävältäni lahjaksi kirppispäivän. Ystäväni ystävä on Helsinki opas ja puhuu mm japania. Nämä japanilaiset halusivat käydä Hietsussa ja itse myin vaihtokaupassa saamani Marimekot. Mitkä eivät menneet kaupaksi, myin torissa.
Ap on varmastikin provo, mutta itse asiassa EU on kyllä säätänyt, että kauppapaikat (kuten ebay ja Etsy) joutuvat tilittämään ALV:t EU:hun, kun myyvät EU:ssa sijaitseville ostajille. Ja että sivustojen tulee noudattaa EU:n GDPR-sääntöjä EU:ssa sijaitsevien kävijöiden kohdalla.