Testailusta
Pari tapausta tuosta testailusta tuli mieleeni, jotka itselleni on tapahtunut seurustelun alkuvaiheessa, tapaillessa, tutustusmisvaiheessa, Exän kanssa oli tavattu muutamia kertoja, ja hän kertoi, että oli nuorempana kokenut lievää väkivaltaa parisuhteessaan, ja oli lopettanut tämän suhteen melko pian. Keskusteltiin asiasta, ja kerroin, etten ole väkivaltainen. Olimme ravintolassa, ja jossain vaiheessa hän alkoi ärsyttämään minua verbaalisesti melko rankasti. No ärsyynnyin, ja annoin verbaalisesti takaisin, ehkä sorruin verbaalisesti hienoiseen ylilyöntiinkin. Jälkeenpäin hän sanoi testanneensa minua, miten reagoin, ja sanoi yllättyneensä, etten sortunut lyömään. OK, jotenkin ymmärsin tämän testailun, kun oli aiemmin kokenut väkivaltaa, ja halusi tietää miten reagoin. Tiedä sitten oliko kovin järkevä tapa.
Toinen testi liittyi kahvimaitoon. Asuimme samassa talossa, ja olimme nähneet ja jutelleetkin muutamia kertoja pihalla, ja pyysin hänet kahville luokseni. Hän tuli, ja ilmoitti heti ettei juo kahvia ollenkaan mustana, vaan käyttää aina maitoa tai kermaa kahvissaan. Kumpaakaan ei sillä kertaa löytynyt jääkaapista, enkä kaupastakaan viitsinyt lähteä hakemaan. Ehdotin parikin kertaa, että joisi mustana. Hän kuitenkin sanoi, että käy lainaamassa yläkerran vanhemmalta rouvalta, joka oli yhteinen tuttumme. No hain, mutta hän sekosi täysin konsepteissaan, ja unohti koko kahvin, varmaan jännitys laukesi. Mutta mitähän tällä sitten testattiin? Hän nimittäin myöhemmin tunnusti testanneensa, kun asiasta kysyin. Mutta syytä ei tämä nainen ei minulle kertonut. Testasiko hän kuinka pehmeä tassukka olen, kun suostun muitta mutkitta hänen pyyntöönsä verhottuun vaatimukseensa? Hänelle oli ehkä tärkeää saada itselleen nöyrä tahdoton apuri, ja niin, että saisi itse pitää kaikki langat käsissään. Tämäpä ei minulle käynyt, vaan jossain vaiheessa ilmoitin, että tämä oli tässä. Yritti muutamia kertoja monilla eri verukkeilla, että olisin tullut takaisin. Lopetti, kun ilmoitin, etten missään nimessä tule. - Toisaalta jälkeenpäin olisi pitänyt olla alkumetreillä jämäkämpi ja ilmoittaa, että nyt en hae maitoa, vaan juo kahvinsa mustana- ehkä tästä olisi tullut täydet pisteet jämäkkyydestä.
Ei tuollaista sekopäätä jaksa kukaan, move on ja unohda.