Käsittämätöntä, että täällä kerrostalossa yksi mamma pukee ja riisuu lapsensa porraskäytävässä! Kiva, kun siinä kuuntelet 10 minuuttia
sitä porraskäytävässä kaikuvaa kiljumista ja rääkymistä.
Eikö joku taloyhtiön pykälä kiellä tuollaista? Porraskäytävää saa käyttää vain lyhytaikaiseen siirtymiseen ulko-oven ja asunnon oven välillä.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Yleisissä tiloissa elämöinti ja turha oleskelu ei kuulu "normaaleihin elämisen ääniin" joita pitää sietää kerrostalossa.
Meidän kerrostalossa asui naapurissa perhe jotka huusi toisilleen 5 kerroksesta 1 kerrokseen ja pelasivat SÄHLYÄ 5 kerroksen käytävällä eli minun oven takana!
Onneksi tästä wt perheestä päästiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vielä pientä. Edellisessä kämpässä naapuri käytti rappua kotinsa jatkeena, joten kakarat riehui rapussa alvariinsa. Käyttivät kierreportaikkoa jumppatelineenään, eivätkä väistäneet edes pyydettäessä, koska eivät osanneet suomea. Siinä olikin kiva koettaa päästä näistä ohi ison koiran kanssa, kun nämä päivysti leveämmällä porrasosuudella.
Toiset naapurit taas säilöivät roskiaan rapussa päiviä, en ole varma veivätkö niitä itse ollenkaan roskikseen. Siivouspäivinä nostelivat matot sun muut aina rappuun, että on kivampi luututa huoneiston lattiaa.
Sellainen satu.
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla ihan lääkärin ohje. Joidenkin iho ei kestä hikoilua, ja jotkut lapset hikoavat aivan tajuttomasti ulkovaatteissa sisällä.
Aika ongelmaiho pitää olla, jos puolen metrin siirtymä asunnon oven sisäpuolelta ulkopuolelle on kriittisen pitkä aika, eikä sen vertaa kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vielä pientä. Edellisessä kämpässä naapuri käytti rappua kotinsa jatkeena, joten kakarat riehui rapussa alvariinsa. Käyttivät kierreportaikkoa jumppatelineenään, eivätkä väistäneet edes pyydettäessä, koska eivät osanneet suomea. Siinä olikin kiva koettaa päästä näistä ohi ison koiran kanssa, kun nämä päivysti leveämmällä porrasosuudella.
Toiset naapurit taas säilöivät roskiaan rapussa päiviä, en ole varma veivätkö niitä itse ollenkaan roskikseen. Siivouspäivinä nostelivat matot sun muut aina rappuun, että on kivampi luututa huoneiston lattiaa.
Sellainen satu.
Ei ole satu, valitettavasti. Opettakaa maanmiehillenne käytöstapoja, ettei tarvitse kitistä kantaväestölle ikävästä asenteesta.
Vierailija kirjoitti:
Juu ja meillä on vielä paljon lapsiperheitä, jotka vierailee toistensa luona. Jatkuvasti joku pentu juoksee rappukäytävässä.
Tuo pitää kieltää, laita ensialkuun heippalaput ja sitten alat laittamaan teräviä nastoja jotka tarttuu lasten jalkapohjiin jos ilman kenkiä liikutaan muuta kuin suorinta tietä ulos! Meilläkin kerran kuulin, kun naapurit jäivät juttelemaan (!?) rappukäytävään. No, soitin tietty poliisit että häiriötä aiheutetaan. Kyllä älysivät hiljetä 👍
Kissoja ei ole täälläpäin enää liikkunut, kiitos rotanmyrkyn jota jouduin käyttämään. Kissojen irtipitohan on kiellettyä niinkuin koirienkin. Ja rappukäytävässä ei saa säilyttää mitään, esim ovimatot ja ovikranssit on paloturvallisuus riski, ja vienkin ne aina suoraan roskiin jos niitä ilmestyy.
"Mä haluaisin tietää taloyhtiön kannan rappukäytävän tarkoitukselliseen sotkemiseen kuralla"
Tuskinpa mikään taloyhtiö (osakkaat/asukkaat/isännöitsijä) on positiivisella mielellä tarkoitukselliseen sotkemiseen. Vaan mikäpä sitten on tarkoituksellista. Välinpitämättömiä varmaankin useimmat sotkijat toki saattaa olla.
Joskus olen itsekin kuraa kantanut omissa saappaissani peltomaisilta alueilta kotiin kerrostaloasuntoon tultuani, mutta olen pitänyt sitä sellaisena tekona, että olen siivonnut omat jälkeni porrastasanteilta.
Ikävä kyllä kaikki ei omia sotkujaan siivoile.
Meillä on taas niin, että naapurin eläkeläisemummot tulevat paskan tärkeänä kälättämään omia asioitaan rappukäytävään suurella äänellä. Olen joskus kysynyt miksi he huutavat rappukäytävässä keskellä päivää, eivätkö he voi mennä sisälle keskustelemaan, mitään vastausta en saanut. Ilmeisesti joku vanhan kansan tapa huutaa ja riekkua asioitaan kaikille kuultavaksi.
Entä kun naapuri huutoaivastaa voimakkaasti käytävässä ihan jokainen päivä, aikuinen mies. Ei ole mikään pikkuinen aivastus vaan suorastaan karjuntaa.
Itse en hätkähdä kuin sen ensimmäisen kerran, olenpahan ajatellut että vielä tuokin elää.
Vierailija kirjoitti:
pidätkö käytävän ovea auki kun noin häiritsee? Protip: suljetut ovet vaimentaa tehokkaasti ääniä.
Meillä kuuluu porraskäytävän äänet selvästi sisälle vaikka ulko-ovi ja väliovi on kiinni. Yhdet naapurit juttelee ja nauraa käytävässä melkein päivittäin, saattaa kestää jopa puoli tuntia. Tosi ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä minua itseäni yhtään haittaa. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu.
Kerrostalossa tottuu kyllä elämän ääniin. Joskus ne muksut jopa kiljuu suoraa huutoa rappukäytävässä, aamulla väsyksissä hoitopaikkaan viedessä, ja iltapäivällä kotiin tullessa saattavat olla taas väsyksissä ja nälissään ja taas väsähtäneitä. Eipä ne vanhempansakaan taida suuresti noista kiljumistilanteista nautiskella.
Itsekin olen riisuttanut kersan kuravaatteet pois jo rappukäytävässä tai ulko-ovella, jotta ei sisään ja ylempiin kerroksiin kulkiessa kantautuisi paljon hiekkaa päiväkodin pihalta. Helpottaa kyllä kerrostalon siivoojankin työtä kun ne hiekkaisimmat hommat hoidellaan yhdessä paikassa.
Tässä taannoin rattaissa lasta työpäivän jälkeen kotimatkalla päiväkodista liukastuin kuraisessa penkereessä niin, että oma sadetakkini rullautui kainaloihin ja housut rullasi vyötärölle niin, että olin yltä päältä kurassa, per
Huh, kuulostaa aivan kammottavalta tuollainen jatkuva kiljunta rappukäytävässä. Onneksi omassa taloyhtiössä osaa käyttäytyä niin lapset kuin aikuiset.
Taloyhtiöt voivat asettaa sääntöjä ja määräyksiä, jotka koskevat talon yleisten tilojen käyttöä, kuten porraskäytäviä. Nämä säännöt voivat vaihdella eri taloyhtiöiden ja asuntojen välillä, ja niiden tarkoituksena on yleensä edistää asukkaiden viihtyvyyttä ja turvallisuutta.
Jos koet, että joku rikkoo taloyhtiön sääntöjä tai käyttäytyy häiritsevästi porraskäytävässä, voit ottaa yhteyttä taloyhtiön hallitukseen tai isännöitsijään ilmoittaaksesi asiasta. He voivat ryhtyä toimenpiteisiin ja muistuttaa asukkaita sääntöjen noudattamisesta.
On tärkeää, että taloyhtiön asukkaat noudattavat yleisiä sääntöjä ja pitävät huolta siitä, että asuminen on miellyttävää kaikille. Jotkut taloyhtiöt voivat kieltää esimerkiksi lasten leikkimisen porraskäytävissä tai muita häiritseviä toimia.
Muista kuitenkin pyrkiä ratkaisemaan tällaiset asiat asiallisesti ja kunnioittavasti ilman väkivaltaisia konfrontaatioita. Yleensä ensimmäinen askel on ottaa yhteyttä taloyhtiön hallitukseen tai isännöitsijään, jotka voivat auttaa käsittelemään tilannetta.
Kerran päivittelin naapurille kuinka kotiin kantautuu hiekkaa. Siis ihan omissa kengissä. Hän sitten näytti kuinka nostaa lapsensa isoon kestokassiin sisällä ja siihen riisuu lapsen haalarin. Siinä se taapero kiltisti seisoi eteisessä Ikean-kassissa. Oli hauska näky. Voin kyllä veikata ettei lapsi aina ole yhtä yhteistyökykyinen mutta sellaistahan se välillä on. Enemmän minua haittasi entinen naapuri joka viikonloppuöisin huudatti kännipäissään musiikkia kuin lasten äänet.
tästä ei ole kyllä kokemusta mutta joku vanhempi rääkkää lastaan kulkemaan portaita hissin sijaan melko yläkerroksiin. Se huuton määrä kaikumassa rappukäytävässä ja lapsi vielä mielenosoituksellisesti hakkaa kaiteita, jolloin ne "helisee". Tätä joka ikinen päivä. Ehkä haluavat vain varmistaa, että muutkin tietävät heidän asuvan täällä :D
Vierailija kirjoitti:
Isännöitsijälle tällaisista ilmoitus, jotta opetetaan talon säännöille ja tavoille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isännöitsijälle tällaisista ilmoitus, jotta opetetaan talon säännöille ja tavoille!
olen eri, mutta tässä on äkkiä se ärräkortti esillä ja täytyy ymmärtää.
Olen kyllä itsekin saattanut rappukäytävässä kälättää muiden eläkeläismummojen kanssa kovaan ääneen.
Sori siitä!
Monille meistä eläkeikäisistä se ainoa päivittäinen kohtaaminen jonkun toisen elävän ihmisen kanssa saattaa tapahtua kerrostalon rappukäytävässä vaikkapa roskapussia viedessä.
Siinä saattaa kulua tovi jos toinenkin, kun pääsee hetkeksi taivastelemaan maailman menoa. Rapussa saattaa äänet kaikua ja kuulua.
En aio tapojani muuttaa vaan kälätän kyllä kotirapussani entiseen totuttuun tapaani jos ilahdun toisen talon asukkaan kohtaamisesta.
Ymmärrän toki, mutta näissäkin tapauksissa isännöitsijä vastannee siitä kuinka sanoma toimitetaan asianosaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ps. muuttaisin mielelläni omakotitaloon vuokralle jos a) se olisi yhtä halpaa b) se ei velvoita ylimääräisiin huolto töihin.
Osta oma omakotitalo niin se on halpaa elää eikä velvoita kovin paljoon.