Kuvittelenko vain, vai onko elokuvateatterien ohjelmisto nykyään aina samankaltaista?
Olen tämä vuoden puolella innostunut taas käymään silloin tällöin elokuvissa - siitä huolimatta, että se on nykyään turkasen kallista - mutta tuntuu että viikosta toiseen leffateatterissa on hyvin samankaltainen kattaus, joka sisältää:
- liudan lastenelokuvia
- kotimaisia elokuvia joista suurin osa perustuu johonkin tosielämän tapahtumiin tai henkilöihin
- aina jokin noin kuusikymppisistä kertova lämminhenkinen komedia (yleensä brittiläinen)
- pari kauhuelokuvaa illan näytöksissä
Kuvastaako tämä kattaus vain meidän kaupungin leffateatterin päällikön omaa makua, vai tätäkö elokuvatarjonta nykyään on? Ennen korona-aikoja kävin todella paljon elokuvissa, ja mielestäni silloin oli paljon enemmän kaikenlaista tarjontaa, eikä ollut vaikeuksia löytää vaikka joka viikko jokin itseäni kiinnostava elokuva (jos olisi ollut rahaa käydä joka viikko). Nykyään löydän jotain kiinnostavaa katsottavaa ehkä parin kuukauden välein, jos hyvin käy.
Etenkin lastenelokuvien ja kotimaisten elokuvien osuus kaikesta elokuvatarjonnasta tuntuu suorastaan räjähtäneen.
Huom: en ole pääkaupunkiseudulla, siellä varmaan tarjontaa riittääkin.
Kommentit (26)
Miksi joku innostuu leffassa käymisestä? Valtavan kallista ja tarjonta juuri tuota.
Osta isompi telkkari kotiin!
Olen ns kulttuuri-ihminen enkä ole käynyt elokuvissa 15 vuoteen.
Hollywoodissahan on ollut pitkään käsikirjoittajien lakko ja jatkuu vaan. Amerikkailisia elokuvia ei vaan tule tällä hetkellä, ei vielä aikoihin. Joten on vaan kotimaisia elokuvia ja joktain lastenelokuvia. Eli tää yksipuolisuus ei johdu pelkästään elokuvateattereista.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo kuvitelmaa, juuri tuolta se tarjonta näyttää. Lisäisin listaan vielä ne marvelit ym älyvapaat actionit.
Sama tilanne Helsingissä. Finnkino ja Bio Rex käytännössä yhtä ketjua, joten kummallakin sama ohjelmisto. Pienemmätkin ns. korttelikinot näyttää samat leffat, mitä isot ketjut.
Mulla vaihtunut leffat vähitellen muuhun kulttuuriin. Ei vaan löydy enää mitään katsottavaa, eikä myöskään huvita käyttää rahaa näytökseen, jossa sen harvinaisen hyvän elokuvan pilaa se poppareilla ja karkeilla 2h putkeen onanoivien joukko.
Höh, ikävä kuulla että Helsingissä sama ongelma.
Supersankarileffat ja älyvapaa action eivät ole minua koskaan kiinnostaneet, mutta minusta niidenkin osuus tarjonnasta on romahtanut. Siinä missä ennen illan näytöksissä oli actionia ja trillereitä ja silloin tällöin kauhua, tuntuu että nyt se on päinvastoin.
Keski-ikäisen mielestä miljoona jatko-osaa, liikaa supersankarileffoja, actionia roppakaupalla, pari romanttista/traagista ja pari taideleffaa.
Eli harvoin mitään mulle. Murrosikäiset tärkein kohdeyleisö
Helsingissä on ainakin monipuolista, kun vaan etsii. Laidasta laitaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku innostuu leffassa käymisestä? Valtavan kallista ja tarjonta juuri tuota.
Osta isompi telkkari kotiin!
Minulla on ihan sopiva telkkari, ja katson kyllä elokuvia suoratoistonakin. Mutta olen aina nauttinut nimenomaan elokuvateatterissa käymisestä. Ei se ole kotona ollenkaan sama.
Vierailija kirjoitti:
Hollywoodissahan on ollut pitkään käsikirjoittajien lakko ja jatkuu vaan. Amerikkailisia elokuvia ei vaan tule tällä hetkellä, ei vielä aikoihin. Joten on vaan kotimaisia elokuvia ja joktain lastenelokuvia. Eli tää yksipuolisuus ei johdu pelkästään elokuvateattereista.
Mutta lakko alkoi nyt kesällä, ja elokuvien tuotanto on hidasta. Nämä nyt ilmestyvät elokuvat on kirjoitettu jo vuosia sitten. Toki lakon ansiosta tarjonta varmasti pienenee entisestään tulevina vuosina.
Ehkä korona tuhosi elokuvateollisuuden kaikkialla paitsi Suomessa...
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäisen mielestä miljoona jatko-osaa, liikaa supersankarileffoja, actionia roppakaupalla, pari romanttista/traagista ja pari taideleffaa.
Eli harvoin mitään mulle. Murrosikäiset tärkein kohdeyleisö
Jatko-osia tosiaan piisaa, mutta minua kiinnostaa kyllä taideleffat, eikä tässä kaupungissa näytetä niitä käytännössä enää ollenkaan.
Romanttiset komediat tuntuvat siirtyneen suoraan suoratoistopalveluihin. Ilmeisesti fantasiaakin tehdään enää vain sarjoina samoihin palveluihin.
Kaikki elokuvateatterissa näytettävät ulkomaiset leffat, jotka sivuavat mitenkään ihmissuhteita, tuntuvat keskittyvän nykyään vanhempiin ihmisiin, joten sillä tavalla kai yritetään ottaa eläkeläiset huomioon.
En tajua miksi lastenelokuvissa on noin älyttömästi näytöksiä, etenkin keskellä viikkoa.
Justiin katsoin talvisota leffan. Ihan käsittämättömän hyvä sotaleffa.
Vierailija kirjoitti:
Justiin katsoin talvisota leffan. Ihan käsittämättömän hyvä sotaleffa.
Kun näkee yhden hyvän niin rima on korkealla ja alkaa tulla pettymyksiä.
Tuota se on. On tähän sekaan kuitenkin tänä vuonna tullut yllättävän monta katsottavaa elokuvaa vaikka elämäkertoja niistäkin puolet.
Minusta taas on monipuolisempaa kuin vaikka ysärillä, silloin ei muuta ollut kuin jenkkileffoja.
Tunnistan kyllä ap:n luettelemat leffatyypit, mutta itse oon nähnyt myös seuraavia :
-dokumentit
-klassikkoviikot
-muut kuin englanninkieliset eurooppalaiset elokuvat
Yhtenä kertana oli jopa tuotannon edustaja kertomassa elokuvasta ja vastaamassa kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas on monipuolisempaa kuin vaikka ysärillä, silloin ei muuta ollut kuin jenkkileffoja.
Tunnistan kyllä ap:n luettelemat leffatyypit, mutta itse oon nähnyt myös seuraavia :
-dokumentit
-klassikkoviikot
Yhtenä kertana oli jopa tuotannon edustaja kertomassa elokuvasta ja vastaamassa kysymyksiin.
Jos saan udella, missä asut? Omassa kotikaupungissani ei ole tuollaista tarjontaa ollenkaan.
Hyvän elokuvan yksi tunnusmerkki on ehdottomasti että se on tehty hyvän käsikirjoituksen pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta lakko alkoi nyt kesällä, ja elokuvien tuotanto on hidasta. Nämä nyt ilmestyvät elokuvat on kirjoitettu jo vuosia sitten. Toki lakon ansiosta tarjonta varmasti pienenee entisestään tulevina vuosina.
Ehkä korona tuhosi elokuvateollisuuden kaikkialla paitsi Suomessa...
Kyllä Purra ja kumppanit saa sen tuhottua täälläkin. Kulttuuri on luksuspalvelu!
(Tosin minusta valtaosa kotimaisista elokuvista on jo valmiiksi todella epäkiinnostavia.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-dokumentit
-klassikkoviikot
Jos saan udella, missä asut? Omassa kotikaupungissani ei ole tuollaista tarjontaa ollenkaan.
Pieni itäsuomalainen kaupunki.
Elokuvissa käyvät vain lapsiperheet (muilla ei ole rahaa, ainoastaan lapsiperheillä) ja persut (siksi vain kotimaista).
Ei oo kuvitelmaa, juuri tuolta se tarjonta näyttää. Lisäisin listaan vielä ne marvelit ym älyvapaat actionit.
Sama tilanne Helsingissä. Finnkino ja Bio Rex käytännössä yhtä ketjua, joten kummallakin sama ohjelmisto. Pienemmätkin ns. korttelikinot näyttää samat leffat, mitä isot ketjut.
Mulla vaihtunut leffat vähitellen muuhun kulttuuriin. Ei vaan löydy enää mitään katsottavaa, eikä myöskään huvita käyttää rahaa näytökseen, jossa sen harvinaisen hyvän elokuvan pilaa se poppareilla ja karkeilla 2h putkeen onanoivien joukko.