Vietkö tänään läheisesi haudalle kynttilän?
Kommentit (56)
Asun yksin en omista ajokrtia en autoa naisena eläkeläisenä.Minulla on ystävä tällä itä Helsinki ,joka kuskaa minut 2 eri hautausmaalle.Maksan pensarahaa 20 e. Hänen ajalla ja päivänä. Eli perjantai aamu kello 7. Haki minut hautausmaalle.Ensin Helsinki Vantaa Honkanummi Hautausmaa ja Sietä Malmin Hautausmaalle. Koska meni töihin Itä Keskus alue.Jätti minut kyydistä pois Mylypuron tieno.Josta kävelin 30 minutin matkan kotiini ja koti olin kello 8.Aamulla.Syystä vein haudoille lyhdyt,joissa paterilla toimiva lyhtykynttilä.Sama kierros Ennen Joulua , sama aika. Koska en Joulua Helsinki.Saan olla kiitollinen vie.
Vierailija kirjoitti:
En. En ole koskaan käynyt vanhempieni haudoilla.
He eivät ole siellä vaan mun sydämessäni. Joka päivä, aina. Siihen ei mitään teennäistä höpötystä tarvita.
Kynttilät palaa tänään kuten eilen ja huomennakin.
Kylläpäs saitkin väheksyttyä ja mitätöityä kyseisen päivän. Tosissasiko sanot että höpöhöpö kun joku haluaa sen kynttilän viedä. Sinunko tapasi on se oikea ja muiden höpöä?
En, ei ole kyytiä eikä edes innosta kyselläkkään kyytiä, kaikilla on omat menonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He eivät ole siellä vaan mun sydämessäni. Joka päivä, aina. Siihen ei mitään teennäistä höpötystä tarvita.
Kylläpäs saitkin väheksyttyä ja mitätöityä kyseisen päivän. Tosissasiko sanot että höpöhöpö kun joku haluaa sen kynttilän viedä. Sinunko tapasi on se oikea ja muiden höpöä?
No tuo on mun mielipiteeni vain. Yksi päivä hirveää touhotusta ja juoksua haudalta toiselle, kymmeniä nyyhkykuvia faceen. Miksi? Kerjätäänkö sillä myötätuntoa vai hiljennetään omaa huonoa omaatuntoa?
Jokainen saa tehdä kuten haluaa mutta minulle suru ja rakkaitten muistaminen on yksityisasia ja läsnä ihan tavallisessa arjessa ohikiitävinä muistoina vaikka ruuassa mitä teen yhä äitini reseptillä.
Mitä lisäarvoa se kynttilä siellä haudalla tuo?
Ketään läheistäni ei ole haudattu tämän paikkakunnan hautausmaalle.
Veimme jo aamulla anopin haudalle.
Veisin, jos ei tarvitsisi kulkea julkisilla (sunnuntain surkeiden aikataulujen mukaan), kävellä hautausmaalle n. 20 min/ suunta ja sytyttää kynttilät sateessa. En vie tänään kynttilää haudalle, mutta kotona sytytän kynttilän ja muistan edesmenneitä.
En. Tiedän, että muut käyvät siellä tänään laittamassa kynttilän lyhtyyn palamaan.
En. Pari viikkoa sitten vein kanervat ja havut omille vanhemmilleni. Pian on miehen isän hautajaiset, silloin varmaan käydään viemässä kynttilä miehen äidin haudalle. Toivottavasti pääsevät yksimielisyyteen hautapaikasta ja kippaavat saman kiven alle, ettei tule neljättä hautausmaata jossa "pitäis" käydä.
Olen sähkökatkojen varalta ostanut tuikkuja. Jos sytytän tänä iltana tuikun niin pahoittavatko pyhät vainajat mielensä minun eleestäni?
Hautausmaa ei ole koskaan minulle pystynyt myymään itseään mitenkään houkuttelevana paikkana.
Kotona on paljon parempi olla, lapsuudenkodissa, missä kaikki muistotkin yhteisestä elämästämme ovat syntyneet.
En, ei vaan kuulu tapoihin. Minulle sillä kynttilän viemiselle ei ole mitään merkitystä. Toisaalta kaikki läheiseni, isovanhemmat, täti, äitipuoli ja sisko, on haudattu eri paikkakunnille ja lähdinkin on reilu 100 km päässä joten ei, en vielä haudoille kynttilöitä. Pyhäinpäivä ei ole minulle mikään sen erityisempi päivä muistella läheisiä kuin mikään muukaan päivä.
Vierailija kirjoitti:
Veimme jo aamulla anopin haudalle.
Milloin haette?
En vie, koska välimatkaa on satoja kilometrejä. Laitoin ennen kynttilän omalle parvekkeelle lyhtyyn, mutta lyhty varastettiin. Varkaille ei tule mieleen, että kynttilän voisi haluta polttaa kuolleiden muistoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas sentään, vie sinä se kynttilä ja anna toisen olla viemättä. Miksi pitää nostaa riita kuolleiden muistelemisestakin?
-eri
En vie haudalle, mutta sytytän muutamia kynttilöitä pihaan.
Läheiseni on haudattu muualle nykypaikkakunnastani. Vien kynttilän muualle haudattujen muistopaikalle. Siellä on sitten tuhansien kynttilöiden valomeri.