Loma-anomus tuli koulusta bumerangina takaisin ja nyt äiti valittaa hesarissa
Uskomatonta, että ihmiset kuvittelevat, että heidän lapsensa voivat olla koulusta pois ja LOMAILLA loma-aikojen ulkopuolella. Röyhkeää, ja opettaa lapselle hällä väliä -asennetta.
Mitä mieltä?
Kommentit (238)
Oltiin aina syksyisin viikko pari etelässä lomalla, kun olin koululainen. Siitä on yli 30 vuotta ja ilmoitusasina meni. Tein läksyjä hotellissa.
Vierailija kirjoitti:
Oltiin aina syksyisin viikko pari etelässä lomalla, kun olin koululainen. Siitä on yli 30 vuotta ja ilmoitusasina meni. Tein läksyjä hotellissa.
Kyllä se loma silloinkin anottiin. Ei ollut ilmoitusasia.
Vierailija kirjoitti:
Voi hurja mikä ketju! Kateus paistaa kauas monesta kirjoituksesta. Olen itse alakoulun opettaja ja tässä mielipiteeni: koulu ei ole vankila.
Lapsen ylimääräinen lomaviikko ei haittaa koulua millään tavalla. Opettajalta menee 10min merkitä lapsen kanssa lomaviikon tehtävät. Sama kuin joku kasvatuskeskustelu joita käydään päivittäin.
Lomaviikon aikana lapsen opiskelu on vanhempien vastuulla. Sen perusteella hän ei ole oikeutettu tukiopetukseen. Tämä on syytä tehdä vanhemmille selväksi että vastuu siirtyy heille.
Loma auttaa lapsenkin jaksamista ja opiskelumotivaatiota ja yleensä on laatuaikaa vanhempien kanssa.
Tämä oli ihana viesti ja vielä opettajalta. Kiitos siitä! Ihan samaa mieltä, että kateus on valtava voima ja näkyy monessa tämän ketjun kommentissa.
Suomessa olisi moni asia paljon paremmin jos perheet viettäisivät enemmän aikaa keskenään, ihmiset saisivat vähän perspektiiviä ja laajempaa näkökulmaa maailmaan, ja jos ihmiset käyttäisivät enemmän rahaa palveluihin. Ja kas kummaa, perheen lomamatka edistää näitä kaikkia!
Lisäksi luulisi kaikkien niiden jotka valittavat että lomamatkat pitää järjestää virallisilla lomaviikoilla kuten minäkin teen ymmärtävän, että jokainen perhe joka lomailee muuhun kuln pahimpaan sesonkiaikaan myös vähentää tungosta teidän omalla lomallanne ja myös tekee teidän lomastanne sitä kautta edullisemman.
Aivan. Samaan aikaan toisaalla: 2000- luvun alussa toimin ammattiopistossa, jossa muuan opiskelija valmistui samaan aikaan kuin muutkin, yhtä hyvillä arvosanoilla kuin muutkin, vaikka poissaoloja on 60% enemmän kuin paikallaolotunteja. Ilman mitään hyväksilukuja, tutkintotodistus kouraan, vaikka oli paikalla alle kolmanneksen siitä, mitä opintoihin vaadittiin? Jos koulutus on tätä tasoa, ne loma-hakemukset kielletään vain siksi, että se kieltäjä saa ylemmyyden tunteen siitä, että voi pistää kapuloita rattaisiin. Oppimisen jne. kannalta sillä ei ole mitään merkitystä, koska oppiminen on niin vanhanaikaista, eikä oppimiseksi se läsnäolokaan ole tarpeen, kuten esimerkki toidistaa..
Vierailija kirjoitti:
Meillä lukiossa on näitä nähty. Anotaan lupaa poissaoloon ilman mitään erityisen hyvää syytä. Sitten kun ei irtoa niin mennään kahdeksi viikoksi laskettelemaan omin luvin ja jälkikäteen itketään kun kursseista ei saakaan arvosanaa vaikka säännöt ovat täysin selvät ja kaikkien tiedossa.
Mikä tässä tapauksessa ei lasketa hyväksi syyksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hurja mikä ketju! Kateus paistaa kauas monesta kirjoituksesta. Olen itse alakoulun opettaja ja tässä mielipiteeni: koulu ei ole vankila.
Lapsen ylimääräinen lomaviikko ei haittaa koulua millään tavalla. Opettajalta menee 10min merkitä lapsen kanssa lomaviikon tehtävät. Sama kuin joku kasvatuskeskustelu joita käydään päivittäin.
Lomaviikon aikana lapsen opiskelu on vanhempien vastuulla. Sen perusteella hän ei ole oikeutettu tukiopetukseen. Tämä on syytä tehdä vanhemmille selväksi että vastuu siirtyy heille.
Loma auttaa lapsenkin jaksamista ja opiskelumotivaatiota ja yleensä on laatuaikaa vanhempien kanssa.
Tämä oli ihana viesti ja vielä opettajalta. Kiitos siitä! Ihan samaa mieltä, että kateus on valtava voima ja näkyy monessa tämän ketjun kommentissa.
Suomessa olisi moni asia paljon par
Laajempaa näkökulmaa saisi, jos lapsi kävisi joskus koulua ulkomailla. Silloin tulisi esille se, että Suomessa koulu on harvinaisen löperö poissaolojen suhteen. Ei monessakaan maassa hyväksytä, että perheet lomailevat kouluaikana.
Olen yh ja ope. Mulla ei ole varaa lomailla syyslomalla, joululomalla eikä hiihtolomalla. Jos pyydän lomaa kouluvuoden aikana muina ajankohtina, se on tietenkin palkatonta, kuten muidenkin opettajien omat lomat. Lomareissuja voin tehdä siis vain kesällä. Silloin on etelässä kuuma ja pohjoisessa lumetonta. Olen lasten kanssa tästä syystä pystynyt matkustamaan vain Pohjoismaissa kesällä. Lapsia harmittaa, kun eivät ole koskaan päässeet etelään, mutta itsepähän olen ammattini valinnut. Elämä on valintoja. Joku kirjoitti open omista anotuista lomista. tiedoksi, että ne ovat aina palkattomia. Ope ei voi siirtää lomiaan ilman palkan menetystä.
Kouluihin on saatava kuri ja järjestys palautettua.
Nyt koulut ovat täyttä sirkusta.
60 ja 70 -luvuilla ei lomailu virallisten ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Eikä 80-luvulla.
Koulupakkoa ei ole, mutta jos on kotiopetuksen sijaan ilmoittanut lapsen kouluun niin sitten siellä koulussa pitäisi käydä.
Koulupakkoa ei ole, mutta jos on kotiopetuksen sijaan ilmoittanut lapsen kouluun niin sitten siellä koulussa pitäisi käydä.
Lapsi ei tarvitse lomamatkoja mihinkään, ellei ulkomailla asu lähisukulaisia. Jos on välttämätöntä lennellä ulkomaille ja tuhota maailmaa ja lapsen omaa tulevaisuutta siinä samalla, tehkää se edes koulun loma-aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä 80-luvulla.
Kyllä lomailtiin 80-luvulla. Varmaan täysin koulukohtaista miten suhtaudutaan. Vanhempain illassa jopa sanottiin jokunen vuosi sitten, että koulu kannustaa perheitä lomailemaan yhdessä. Toki suosittelevat tekemään näin koulujen loma-aikoja, mutta jos se syystä tai toisesta ei onnistu niin myöntävät kyllä lomia muinakin aikana. Lapsi vastaa itse, että hoitaa tänä aikana koulutehtävät ja vanhemmat taas siitä, että tekevät ilmoituksen hyvissä ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei tarvitse lomamatkoja mihinkään, ellei ulkomailla asu lähisukulaisia. Jos on välttämätöntä lennellä ulkomaille ja tuhota maailmaa ja lapsen omaa tulevaisuutta siinä samalla, tehkää se edes koulun loma-aikoina.
Korona-aikaan kaikki hupi-lentomatkustus loppui ja maapallon kokonaispäästöt laskivat noin 5%. Tavallisen perheen kerran viidessä vuodessa Kananrian matkalla ei ole maailman kannalta mitään merkitystä. Oikea ongelma on muualla, tehtaissa ja suuryrityksissä jotka aiheuttavat valtavat päästöt maksimoidakseen voittonsa.
Vierailija kirjoitti:
Olen yh ja ope. Mulla ei ole varaa lomailla syyslomalla, joululomalla eikä hiihtolomalla. Jos pyydän lomaa kouluvuoden aikana muina ajankohtina, se on tietenkin palkatonta, kuten muidenkin opettajien omat lomat. Lomareissuja voin tehdä siis vain kesällä. Silloin on etelässä kuuma ja pohjoisessa lumetonta. Olen lasten kanssa tästä syystä pystynyt matkustamaan vain Pohjoismaissa kesällä. Lapsia harmittaa, kun eivät ole koskaan päässeet etelään, mutta itsepähän olen ammattini valinnut. Elämä on valintoja. Joku kirjoitti open omista anotuista lomista. tiedoksi, että ne ovat aina palkattomia. Ope ei voi siirtää lomiaan ilman palkan menetystä.
Kesäkuu on oikein hyvää aikaa mennä etelä-Eurooppaan. Ei ole yleensä vielä liian kuuma eikä pahinta ruuhkaa. Pohjoinen esim. Norja on upea kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on oppivelvollisuus, ei mikään koulussakäyntipakko. Jos lapset sitoutuvat etäopiskeluun ja koulu sujuu hyvin, ilman muuta voivat lomailla koulujen loma-aikojen ulkopuolella. Eri asia on taas jos lapsi on opetuksesta muista jäljessä, tai poissaoloja on muutenkin todella paljon.
Koulu ei järjestä etäopetusta. Jos vanhemmat ei halua, että lapsi suorittaa oppivelvollisuuden koulussa, he itse järjestävät opetuksen. Jos lapsi käy koulua, poissaolot pitää anoa, ne ei ole ilmoitusasi. Anomus voidaan myös hylätä.
Sehän on ihan itsestäänselvää, että lapsi opiskelee omatoimisesti ja tekee tehtävät itsenäisesti loman aikana. Fiksua lasta ei tarvitse kädestä pitäen opettaa 24/7. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se loma silloinkin anottiin. Ei ollut ilmoitusasia.
Minunkin mielestä oli ilmoitusasia vielä parikymmentä vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos meidän työpaikassa kaikki kouluikäisten vanhemmat olisivat koulujen loma-ajat pois, niin koko yritys pitäisi laittaa ko. viikoksi kiinni. Ei kaikilla ole mahdollisuutta saada lomaa koulujen loma-aikoihin (edes kesällä). Joten jos haluat lapsesi kanssa joskus matkustaa, niin helpommin se lapsen koulu joustaa. Työpaikalta jos olet viikon pois omalla ilmoituksella, niin tulet irtisanotuksi.
Jokaisella työpaikalla saa palkatonta vapaata sen kun anoo! Ei ole irtisanomisen pelkoa.
Palkatonta vapaata saa, jos se ei aiheuta ongelmia töiden järjestämiselle. Ongelma oli edelleen se, että monesta työpaikasta ei voi olla aina silloin pois, palkallisesti tai palkatta, kun itse haluaa. Miten ajattelet esim. hoitoalalla töiden pyörivän jos hoitajat vain ottavat palkatonta vapaata silloin kun itseä huvittaa, ja työnantajan olisi se pakko hyväksyä vaikka kaikkiin työvuoroihin ei olisi silloin työntekijöitä ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä 80-luvulla.
Moneen kertaan olin kasarilla. Milloin lapissa metsästämässä milloin etelässä.
Koulu ei järjestä etäopetusta. Jos vanhemmat ei halua, että lapsi suorittaa oppivelvollisuuden koulussa, he itse järjestävät opetuksen. Jos lapsi käy koulua, poissaolot pitää anoa, ne ei ole ilmoitusasi. Anomus voidaan myös hylätä.