Kertokaa yksinkertaistetusti, miten keittää hyvä kaurapuuro niin että ei pala pohjaan? Onko hiutaleissa eroa?
Miten keittää yksinkertainen puuro niin että tulee maukasta?
Onko väliä mitä hiutaleita valitsee?
Kommentit (49)
Itse keitän yhden annoksen näin: 2 dl vettä, 1 dl kauraryynejä + hieman suolaa. Heti kun kiehahtaa, kansi päälle ja virta pois. Jälkilämpö hoitaa asian. Jos ja kun kattilaan jää hieman puuroa, liota kylmällä vedellä, irtoaa aivan itsestään.
3-4 dl nestettä, 1 dl hiutaleita
Saa olla pitkään liedellä
Laitan teflonkattilaan sopivasti kaurahiutaleita. Päälle ripaus suolaa ja sen verran kevytmaitoa, että hiutaleet peittyy sopivasti. Sitten levy täysille ja puulastalla vedellään kattilan pohjaa pitkin niin kauan kunnes ensimmäisen kerran pulpahtaa. Sitten pois levyltä ja antaa hautua 5-10min. Ei pala pohjaan ja tulee juuri sopiva koostumus.
Vierailija kirjoitti:
Kiehautan veden, heitän sekaan hiutaleet ja suolaa ja annan pulpahtaa. Käännän ykköselle ja annan olla noin 10min. Sekoitan ehkä kerran. Ei pala ja hiutalemäärän olen oppinut säätämään ettei tule jankkia. Eloveenaa pääasiassa.
Tämä on hyvä tapa, ja oikean hiutalemäärän näkee paketin kyljestä.
Valurauta liesi
Reilu 1l emalinen muumikattila
7dl vettä
2.5dl kaurahiutaleita
Suolaa maun mukaan
Mittaa hiutaleet kylmän veden joukkoon
Lisää suola
Laita levy 6:lle
Kun alkaa kiehumaan niin heti levy nollille
Anna hautua ja laita kansi päälle kun pahin höyräkkä on ohi.
Lapa lautaselle ja lisää pinnalle vaikka omenahilloa
Vierailija kirjoitti:
Teflonkattilassa ei pala.
Ajattelin samaa, mulla on 2 teräskattilaa, ja toinen polttaa pohjaan.
Mä laitan levyn nollille, kun puuro kiehuu kunnolla. Saa sitten muhia siinä jälkilämmöillä.
Kiehauta vesi lisáá hiutaleet ja suola ja anna hautua pienellá lámmőllá, sekoita válillá avot.
Joku superosaajakokki joskus selitti iltapäivälehdessä, että ensiksikin hiutaleiden tulee antaa liota yön yli. Kokeilin tuota joskus, mutta ihan samaa siitäkin tuli.
Joissakin maissa kaurapuuro keitetään elikoille.
Oikeastikko kuinka kuumalla keität jos pohjaan palaa? Itse teen aamupuuron niin että keitän keittimellä veden, sitten vain kuuma vesi kattilaan perään suola ja hiutaleet, hellalle ja kun kuplii vähän, hellan laitan ykköselle ja lähden lenkille, ei liikaa hiutaleita
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kuinka pehmeää tai tymäkkää puuroa haluaa niin että sen mukaan.
Vesi kiehumaan kattilaan, kaurahiutaleita, lämpö pienemmälle ja saa seistä liedellä 5-15 minuuttia. Jos haluaa niin voi laittaa suolaa tai maitoa.
Hiutaleet ja vesi yhtä aikaa ja hämmentää koko ajan. Tulee hyvää ja pehmeää ja ei pala pohjaan.
Kiehauta vesi. Lieden teho nollaan. Lisää kaurahiutaleet, odota hetki että isoin kuplina loppuu ja laita kansi päälle. Valmista n. 15 Min kuluttua. Käytän tavallisia kaurahiutaleita, en pikahiutaleita.
En heti kyllä keksi, että miten veteen keitetyn puuron voisi saada palamaan pohjaan? Maitopohjaisen sen sijaan kyllä
Paras puuro tulee niin, että veden sijasta käytetään esim mehua ja sekaan voi lisätä esim pakastemarjoja twi hedelmäsosetta tai kuivahedelmiä ja sitten se puuro haudutetaan vähintään vartti mutta mieluiten puolisen tuntia. Ei tarvitse edes kiehua, haudutus riittää.
Tuorepuurot/kylmäpuurot on myös hyviä. Teet annokset vaikka juomalaseihin jääkaappiin tekeytymään jo illalla.
Voitele kattila voilla tai oliiviöljyllä, ei tartu pohjaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiehauta vesi. Lieden teho nollaan. Lisää kaurahiutaleet, odota hetki että isoin kuplina loppuu ja laita kansi päälle. Valmista n. 15 Min kuluttua. Käytän tavallisia kaurahiutaleita, en pikahiutaleita.
5 dl vettä ja 2 dl hiutaleita, puuro kahdelle. Teräskattila eikä ole koskaan palanut pohjaan yo. ohjeella.
Kuinka uusavuton on ihminen, joka ei osaa keittää puuroa? Menee usko ihmiskuntaan.
Mantelimaito ei pala pohjaan vaikkei sekoittaisikaan. Ihan ok "maitomainen" maku vaikka tavallisella maidolla tulee vielä parempi. Laitan tavallisen maidon kanssa itse levyn täysille ja sekoitan koko ajan lusikalla kaapien kattilan pohjaa; kun pulpahtaa niin laitan levyn pois päältä ja anna hautua muutaman minuutin kunnes koostumus on sopiva.
Reilusti nestettä. Puuro sakeutuu itsestään todella paljon.
Liian kuiva puuro ei ole hyvää.