Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kattokaa tätä mun mahaa ja sanokaa miten ihmeessä se voi turvota tätä tahtia!

31.12.2006 |

http://www.aijaa.com/viewer.php?id=200473

Yllä olevassa linkissä siis pari päivää sitten otettu kuva masusta ja minusta se on viikkoihin nähden aika valtava... Viikkoja tänään 11+0. Kävi jo mielessä että entäs jos raskaus onkin jo pidemmällä, mulla kun oli lokakuussa menkat viikon myöhässä ja testasin haalean plussan ja pari päivää testauksesta tuli kivulias ja runsas vuoto, jonka tulkitsin keskenmenoksi. Km:n jälkeen heti seuraavasta kierrosta plussasin, joten olenkin tässä miettinyt että voisiko olla mahdollista että sikiöitä olisi ollut kaksi ja toinen olisi tullut lokakuussa pois ja toinen jäänyt kasvamaan? Jos näin niin viikkoja olisi jo 16! Monet ovat minua myös " pelotelleet" että odottaisin kaksosia, kun maha on pullahtanut näin aikaisin esiin. Olin ennen raskautta normaali painoinen ja olen yhä samanpainoinen kuin ennen odotusta, masusta huolimatta. Mammahousuja minun piti alkaa käyttämään jo rv8, ei toivoakaan että omat housut menisivät jalkaan! Onko kukaan muu vastaavassa tilanteessa? Vatsanympärys on raskausaikana kasvanut jo 14cm! Paino minulla siis ei ole vielä noussut, eli jostain sitä on pitänyt pois lähteä kun masuun sitä on pakosti tullut lisää. Np-ultra on vasta tammikuun puolessa välissä, joten sinne asti täytyy jännittää tätä tilannetta... Joka tapauksessa siellä masussa ainakin joku on, kun neuvolassa kuului (ainakin yhdet) sydänäänet. Ihmetyttää vaan kovasti ja mietityttää että jos maha kasvaa tällä tahdilla niin minkäköhän lainen valas sitä ollaan sitten kesällä... Olis kiva kuulla kommentteja. Vaikka ultrassahan viikot selviää sikiön koon perusteella ja nähdään samalla että onko siellä yksi vai useampi! :)

T:Titi-uu rv11+0

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan tuo syytä tarkistaa tuo raskausviikkojen määrä juuri seulontojen ym kannalta. Voihan se olla että viikot ihan kohdallaankin, toisillahan maha vaan pullahtaa esiin melkein samantien, mutta...

Voihan se olla että raskaus on alkanut jo edellisestä kierrosta, toisillahan tulee raskausaikanakin kuukautiset tai muuta vuotoa. Esim itselläni oli alkuraskaudesta tosi tosi runsasta vuotoa ja silloin itkin jo itkut keskenmenosta, yllätys oli kuitenkin suuri kun sikiö olikin ultratessa elossa :) Myöhemmässä ultrassa selvisi että istukan kehittyessä jokin verisuoni oli revennyt joka vuoti runsaasti.

Ja tietysti kaksostenkin mahdollisuus on.

Toisaalta sydänäänetkin on sinulla kuulunut aika varhain joten sekin voisi kertoa siitä ettäolisi jo pidemmällä. Toki joillakin kuuluu jo noilla viikoilla muutenkin...

Mutta jokatapauksessa ottaisin kyllä yhteyttä neuvolaan jos itsekin epäilet että raskaus on saattanut alkaa jo aiemmin. Ettei mene kaikki seulat ohi :)

Onnea raskauteen,söpö masu :))

Vierailija
42/55 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo mun mielestä mitään " luonnotonta" ole välttämättä. Mulla nuita kokoja ollut tuossa vaiheessa tokassa ja kolmannessa raskaudessa. Ekassa paikat pysyi kurissa hieman pidempään...

Olen alipainoinen ja lyhytselkäinen, joten kaikki ylimääräinen pömpöttää heti edessä. Ryhtikin on yliojentunut, mikä korostaa mahaa.

Kohdun korkeutta kyllä voi kokeilla itsekin, mutta mulla " vauvamahassa" on alussa ollut kyllä varmasti muutakin turvotusta... Jos neuvolassa yhtään ovat kokeilleet, kuukauden eron huomaisi kyllä selvästi.

Ihana masu sulla kyllä! Anna sen pömpöttää rauhassa, ylpeyden aihe;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä maha pömpähtää vasta rv 17 tai jotain :-) Ummetukseen ja turvotukseen saa käyttää näitä levolaceja yms. Muista myös juoda riittävästi (vettä!)

Mun käsittääkseni maha on alussa ihan saman kokoinen oli sikiöitä yksi tai kaksi. Pianhan sulla on np-ulta? Jossa selviää, mitä kohtuun kuuluu.

Vierailija
44/55 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

onnea hirmusesti hyvistä ultrauutisista:) toivottavasti kaikki menee hyvin!

Vierailija
45/55 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan rakenteesta ja geeneistä kiinni. Just katsoin omia masukuvia niin samaa luokkaa oli noilla viikoilla minun masu. Ja älyttömän iso on tällä hetkellä! Puolen välin jälkeen rupes ihmiset kyselemään että " millon syntyy" ja " ei varmaan enää pitkään laskettuunaikaan" .... Nauti nyt vielä kun maha on nätti ja ei vielä paina!

Minttuli 35+4

Vierailija
46/55 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Kuullostaapa tutlta... Mulla myös " räjähdysmäinen" masun kasvu ja kaksosethan siellä on! Selvisi eka ultrassa, mutta itsellä oli alusta asti " kutina" kaksosista... Kuten kerroit, raskautesi voi olla myös pitemmällä. Kolmanena vaihtoehtona mieleen tulee myös se, että jos olet uudelleensynnyttäjä ja edellisestä raskaudesta on vain vähän aikaa, niin silloin vatsanpeitteet ym. antavat helpommin periksi ja masu kasvaa herkemmin.

Mamma ja tuplat rv 14

Vierailija
47/55 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan tuo iso ja ihana. :) mulla ihan sama juttu, alkoi jo aikaisessa vaiheessa näkymään vaikka yksi siellä vaan on. että kyllä se tietääkseni ihan normaalia on, riippuu varmaan aika pitkälti ruumiinrakenteesta.

niinkuin joku jo mainitsi, nyt vaan kylälle esittelemään hienoa mahaa. :)

Vierailija
48/55 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[b]Misti[/b]: En ole mikään asiantuntija nyt tuossa kohdun tunnustelemisessa, ensimmäistä kun odotan... Mutta kun olen vatsaa tunustellut niin luulisin kyllä tuntevani kohdun vatsanpeitteiden läpi. Vaikea kyllä ensikertalaisena arvuutella missä kohdunpohja on... Sikiön liikkeethän ei mitenkään voi vielä tuntua, mutta joka ilta lähes samaan aikaan aina samaan kohtaan kohtua vihloo ja tuntuu muljahtelua, mitä lie tuntemuksia sitten ovatkaan, mutta vitsailen aina ääneen että nyt se juniori taas aloitti mylläämisen :)

[b]sämpyläinen[/b]: Joo eipä se tietty mitään haittais vaikka siellä kaksi kerralla oliskin, tietty riskialttiimpi raskaus sitten ja varmasti itse vauva-aika tulis olemaan rankempaa kahden kanssa, mutta jos luoja minulle kaksi kerralla suo niin tottahan toki otan ilon mielelläni typlana vastaan! Aina vaan olis helpompaa ¿harjoitella¿ alkuun yhdellä vauvalla :) Eikä sekään tietty toisaalta haittaa vaikka pitemmälläkin olisin!

[b]liskolisbet[/b]: No tottahan toki olen ylpeä masustani enkä tosiaankaan sitä yritä piilotella! Päin vastoin, haluan sitä kaikille ¿esitellä¿, että minulla on pieni ylpeyden aihe sisällä kasvamassa! Ja kyllähän tämä minunkin masu pienenee selälle mennessä.

[b]Lumituuli[/b]: Tottahan toki tulen ilmoittelemaan sitten ultran jälkeen mikä on tilanne! Jänskättää...

[b]Ida-Antonia[/b]: Kiitos vastauksestasi ja näkökannastasi, mutta kuten jo tuossa aiemmin mainitsin niin neuvolaan minun on ihan turha soitella kun ultraan on varattava aika itse. Ja se ultran ajankohta nyt sitten riippuu ihan siitä milloin heillä on vapaita aikoja antaa...

[b]OnnellinenMamma[/b]: No meidän suvun naisilla on kyllä usealla ollut ainakin loppuraskaudessa ihan järkyn isoja mahoja, vaikka ennen odotusta olisi ollut ali-/normaalipainoinen. Mut en muista miten alkuraskaudesta... Joka tapauksessa, minäkin ilmeisesti saan varautua siihen että ISO maha tulee! Jee! Haluaa kunnon kummun!

[b]minra[/b]: Joo ensimmäinen tulossa. Voi joo olla suurimalta osalta turvotusta, mutta ei mua turvota läheskään niin paljon kuin ihan alussa. Ja vettä menee kyllä vähintään toista litraa päivässä, niin kova jano on koko ajan! Ja np-ultra on heti kun saan ajan ja ajan pystyn varaamaan aikaisintaan 3.1 koska ultra on kiinni 2.1 asti...

Kiitos vastauksistanne myös [b]Senniina, poppiupau, Henna_., minttuli81, väsyttää[/b] ja [b]odess_a[/b]!

T:Titi-uu rv11+1

Vierailija
49/55 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vielä suurempi masukumpu. Kolmas tulossa ja pienellä erolla toiseen, joten kenties sekin vaikuttaa. Lisäksi vatsa ei ehtinyt kiinteytyä, kun en saanut jumpattuakaan. Mutta silti kahteen edelliseen raskauteen verrattuna mahdoton kasvuvauhti. Ensi viikolla selviää, mitä masussa on ja onko mielestäni aivan selvä raskausviikon laskenta varmasti oikein. Kaikki veikkaavat monisikiöraskautta kyllä, näytän kuudennella - seitsemännellä kuulla menevältä. Muutenkin erilainen raskaus kuin aiemmat, monella tavalla. Jännää... Kiitos kuvasta, haluaisin kovasti laittaa omani, kenties myöhemmin, nyt paapimaan :)

Vierailija
50/55 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla nyt rv10+6 ja yhtä iso masu, tosin 3.raskaus jo menossa.

Vierailija
51/55 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppausta Titi-uulle!

Itselläni ei pitäisi olla viikoja kuin vasta kuin huomenna

rv 10, ja maha on iso! Siirryin odotusajan housuihin jo

pari viikkoa sitten.

Kun kävin terveydenhoitajalla rv 8+jotain, niin hän ei edes

kokeillut mahaa, eikä muutenkaan kommentoinut, vaikka

sanoin, että painoakin on tullut jo 3 kg:a raskauden aikana.

Ja minusta se on siis paljon, kun esikoisen raskaudessa

tuli vain yht. 12 kg ja toisen lapsen kanssa yht. 10 kg.

Sydänääniä ei kuulemma olisi kuullut kuitenkaan, joten

niitä ei kuunneltu neuvolassa. Olen siis tuskaisen epätietoinen,

että missä mennään.

Itse epäilen vahvasti, että olen pidämmällä tässä raskaudessa

- tai sitten meille tulee kaksoset. Hui! Miehenikin on katsellut

mahan kasvua jo jonkin aikaa vähän huolestuneena...

Meillä on siis jo kaksi lasta, ja tämä kolmas oli pitkään

harkinnassa, että saatetaanko hänet alkuun vai ei.

Toivottavasti minulla olisi vain viikkoja kasassa enemmän

kuin luulisi. Eka ultra on vasta 2,5 viikon päästä, joten

siihen asti pitäisi odottaa. Hermostuttaa.

Yksityiselle pääsisi tietysti aikaisemmin, mutta ei ole

oikein rahaa laittaa siihen. Sitä paitsi olen voinut

ihan hyvin, ei ole ollut vuotoja, eikä kipuja, vain vähän

kuvotusta ja paljon väsymystä. Ihan normaali raskaus

noin muuten, paitsi että maha kasvaa kova vauhtia.

Vierailija
52/55 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin edellisistä raskauksista on aikaa!

Vierailija
53/55 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Onhan tuo iso.:) Minulla myös ekassa raskaudessa maha turposi jo ekoilla viikoilla ihan valtavasti ja iihan vieraatkin hmiset arvasivat raskauden jo viikolla 10! Mammahousut oli otettava käyttään muistaakseni jo viikolla 15, joten kyllä niitä ehti käyttää kyllästymiseen asti. Tuo alun isomahaisuus oli kuitenkin vain turvotusta, ja oikea vauvamaha alkoi tulla sitten vähän myöhemmin. Ja se oli kyllä sitten lopulta ihan tajuttoman iso. Kaikki veikkasivat kaksosia, mutta yksi sieltä kuitenkin vain tuli.:)

Tokassa raskaudessa oli mahaa entuudestaan jo sen verran ja ylimääräisiä kilojakin (kuten myös nyt tässä kolmannessa), että alkuturvotusta ei ole yhtä helppo huomata.

t. Sparven, the sinivalas

Vierailija
54/55 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on nyt rv 10+3 ja masu suurinpiirtein samanlainen kuin sinulla. Ja ultrassa se selvisikin, että tuplathan siellä on tulossa.

Hyvä olisi jos pääsisit ultraan mahdollisimman pian. Tarkentuis la ja selviäis montako kaveria siellä mahassa kasvaa. Ei menis sitten nuo seulonnat ohi jos raskaus on jo pidemmällä ja toisaalta jos on monisikiöraskaus niin seuraavat sitä enemmän, ainakin täällä Keski-Suomessa.

Itselläni tosin jo kolmas raskaus, mutta edelliset ei ole näkyneet näin aikaisin. Jo viikolla 8 pari tuttua tuli kysymään, että saako onnitella ja silloin minulla oli sentään löysät vaatteet päällä.

Muutenkin minulla on ollut voimakkaammat raskausoireet kuin edellisissä raskauksissa. Väsymys on mahdoton ja huono olo koko ajan.

Nuksuli ja masuasukit 10+3

Vierailija
55/55 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain nyt tänään sitten varattua sinne np-ultraan sen ajan ja aika on ensi viikon torstaina 11.1. Elikkäs palailen sitten kertomaan kuulumisia!

[b]ailuk[/b] ja [b]Sinilintu[/b] tulkaahan sitten kertomaan mitä teidän masuista löytyi ultrissa, kunhan se aika koittaa! :)

Kiitos vastauksista myös [b]rosel[/b], [b]sparven[/b] ja [b]Nuksuli[/b]!

T:Titi-uu rv11+4