Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kattokaa tätä mun mahaa ja sanokaa miten ihmeessä se voi turvota tätä tahtia!

31.12.2006 |

http://www.aijaa.com/viewer.php?id=200473

Yllä olevassa linkissä siis pari päivää sitten otettu kuva masusta ja minusta se on viikkoihin nähden aika valtava... Viikkoja tänään 11+0. Kävi jo mielessä että entäs jos raskaus onkin jo pidemmällä, mulla kun oli lokakuussa menkat viikon myöhässä ja testasin haalean plussan ja pari päivää testauksesta tuli kivulias ja runsas vuoto, jonka tulkitsin keskenmenoksi. Km:n jälkeen heti seuraavasta kierrosta plussasin, joten olenkin tässä miettinyt että voisiko olla mahdollista että sikiöitä olisi ollut kaksi ja toinen olisi tullut lokakuussa pois ja toinen jäänyt kasvamaan? Jos näin niin viikkoja olisi jo 16! Monet ovat minua myös " pelotelleet" että odottaisin kaksosia, kun maha on pullahtanut näin aikaisin esiin. Olin ennen raskautta normaali painoinen ja olen yhä samanpainoinen kuin ennen odotusta, masusta huolimatta. Mammahousuja minun piti alkaa käyttämään jo rv8, ei toivoakaan että omat housut menisivät jalkaan! Onko kukaan muu vastaavassa tilanteessa? Vatsanympärys on raskausaikana kasvanut jo 14cm! Paino minulla siis ei ole vielä noussut, eli jostain sitä on pitänyt pois lähteä kun masuun sitä on pakosti tullut lisää. Np-ultra on vasta tammikuun puolessa välissä, joten sinne asti täytyy jännittää tätä tilannetta... Joka tapauksessa siellä masussa ainakin joku on, kun neuvolassa kuului (ainakin yhdet) sydänäänet. Ihmetyttää vaan kovasti ja mietityttää että jos maha kasvaa tällä tahdilla niin minkäköhän lainen valas sitä ollaan sitten kesällä... Olis kiva kuulla kommentteja. Vaikka ultrassahan viikot selviää sikiön koon perusteella ja nähdään samalla että onko siellä yksi vai useampi! :)

T:Titi-uu rv11+0

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti tiedosta!

Lähettävä lääkäri kyllä tiesi, että raskautta suunnitellaan, mutta en ollut vielä silloin raskaana.

Lähettivät esitietolomakkeita, joissa kysyttiin asiaa, joten oletan, että asiaan puututaan sitten, kun kuvaus tehdään.

Osaatko kertoa minkä takia kuvauksia pyritään välttämään ekan kolmanneksen aikana? Johtuuko se normaalistikin suurentuneesta keskenmenoriskistä? Rupesi itseäni kiinnostamaan.

Terkuin, PiiKala

Vierailija
22/55 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

piikala:

Lähettivät esitietolomakkeita, joissa kysyttiin asiaa, joten oletan, että asiaan puututaan sitten, kun kuvaus tehdään.

Soita ihmeessä aikaisemmin. jos kuvausta ei tehdä, saavat jonkun toisen tilallesi, eikä aika mene hukkaan.

Osaatko kertoa minkä takia kuvauksia pyritään välttämään ekan kolmanneksen aikana? Johtuuko se normaalistikin suurentuneesta keskenmenoriskistä? Rupesi itseäni kiinnostamaan.

En ole se, jolta kysyit, mutta magneettien kanssa teen töitä. Näissä raskausajan tutkimuksissa ja lääkityksissä on kaikissa sama juttu: ei tehdä jos ei ole pakko. Magneetti ei tuota säteilyä eikä sen ole todettu vaikuttavat mitenkään esim. eläinten sikiöiden kehitykseen. Mutta koska ymmärrettävästi ihmisen raskauksia ei ole tutkittu kokeissa, ei voida 100% varmaksi sanoa, ettei mitään riskiä ole. Sama on monissa lääkkeissä, ei suositella raskauden aikana ihan vain siksi, ettei tiedetä. Niistä lääkkeistä, joiden TIEDETÄÄN olevan vaarallisia sikiölle, varoitetaan kissan kokoisin kirjaimin ohjelapuissa.

Jos tilanne on niin vakava, että kuvaamatta jättäminen aiheuttaa isoja ongelmia tai vaurioita, sitten kuvataan. Kuvataanhan röntgenilläkin, jos on pakko, vaikka se tiedetään aiheuttavat ionisoivaa säteilyä ja lisäävän esim. epämuodostumien riskiä (siis RISKIÄ, ei sekään yleensä mitään aiheuta).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika muhkea vatsa! Mutta mullakin on kyllä selvästi jostain rv 10:stä eteenpäin ollut kunnon kumpu, joka saattaa olla iltaisin todella turvoksissa. Olen itse päätellyt että tämä johtuu ensinnäkin syömisestä kun mulla kertyy todella paljon ilmaa mahaan nykyään, ja toisekseen siitä, että teen istumatyötä jolloin nesteet eivät tuossa keskivartalolla oikein liiku. Joinain päivinä maha on melkein tuollainen kuin ap:llä ja mulla on viikkoja nyt 13+5.

Se vaan mietityttää, että jos on jo nyt iso maha, niin millainen se onkaan lopussa. Ja miten paljon tulee raskausarpia! IIK!

Vierailija
24/55 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa raskausarpien suhteen on sama kuin monen muunkin

asian suhteen, että niitä tulee, jos on tullakseen.

RouvaH:

Se vaan mietityttää, että jos on jo nyt iso maha, niin millainen se onkaan lopussa. Ja miten paljon tulee raskausarpia! IIK!

Vierailija
25/55 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asukas masussa näkyi ja vastaa viikkoja. Itkuhan siellä ultrassa pääsi! Asukki piti kunnon shown, potkutteli jaloillaan ja aukoi suutaan koko ajan! Oli niiin ihanaa nähdä oma kulta!

Pää-perämittä 6,8cm

Niskapoimu 1,2mm eli normaali

Lapsiveden määrä normaali

Sydämensyke +

Liikkeet ++

Joten mahan kasvulle ei nyt sit mitään erityistä selitystä löydy. En ehdi nyt enempää kertomaan kun pitää töihin lähtee, mutta eikös tässä tullut nyt se oleellisin!

T:Titi-uu rv12+4

Vierailija
26/55 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivullisena olen täällä kuikuillut kirjoituksianne, ja halusin vain sanoa, ONNEKSI OLKOON, hyvistä ultra kuulumisista ! Nyt vain nauttimaan tuosta ihanasta vauva-masusta .. Kaikkea hyvää odotukseen.

t. emmi rv-29+

Vierailija
27/55 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut iloisista ultrakuulumisista =)

Lueskelin juttua jo aiemmin ja näytin kuvaasi myös miehelleni. Veikkasi sinun synnyttävän ihan kohta =D. Mut ei miehet aina ymmärrä ihan oikein näitä raskausajan juttuja (eikä kyl naisetkaan mut kuitenkin...)

[color=blue] Iloista ja mukavaa odotusta koko perheelle! [/color]

ki-ra rv21

Vierailija
28/55 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että kaikki on kunnossa.

Isosta mahasta kannattaa olla ylpeä. Mikäs sen mukavampaa,

kun vauvakin voi hienosti.

Onnea vatsan kasvatukseen! :)

Sinilintu, rv 11 (tai jotain...)

Titi-uu84:

Yksi asukas masussa näkyi ja vastaa viikkoja. Itkuhan siellä ultrassa pääsi! Asukki piti kunnon shown, potkutteli jaloillaan ja aukoi suutaan koko ajan! Oli niiin ihanaa nähdä oma kulta!

Vierailija
29/55 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla hyviä uutisia, Titi-uu! Vaikka olisko ne kaksosetkaan niin huono uutinen olleet?? ;-)

Ihanaa, että kaikki kunnossa. Tässä se taas nähdään et masut kasvaa niin kovin yksilöllisesti. Ole vain ylpeä masustasi!

piikala: moomax antoi aika kattavan vastauksen, en osaa paljon lisätä. Olisi viisainta tosiaan ottaa yhteyttä etukäteen, uskaltaisin olla aika varma, että sinulle ei sitä kuvausta tehdä. Noihin magneettikuvauksiin on piiitkät jonot ja jos laite joutuu olemaan tyhjänpanttina sen ajan joka oli varattu sulle, se tulee kalliiksi. Jos siis tilanne on se ettei selässäsi ole mitään todella akuuttia, mikä on pakko kuvata just nyt.. mitä moomaxkin sanoi, katsotaan ikäänkuin onko kuvaaminen vai kuvaamatta jättäminen suurempi riski. Vaikeasti selitettyä, mutta lääkäri ei ole kuvauksessa paikalla ja hoitajille on annettu ohjeet ettei raskauden ekalla kolmanneksella kuvata. joten otappa yhteys läkäriisi tai sitten sinne minne olet kuvaukseen menossa.

Vierailija
30/55 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin voihan olla että kohtusi on eteenpäin kallistunut. Mullakin alkoin noilla viikoilla selvästi näkymään maha. Ottaisin sinuna kuitenkin yhteyttä neuvolaan ja pyytäisin lähetettä ultraan, jotta tarkistavat viikot. Onhan se fiksua ajatellen tulevia seulontojakin, ettet sitten olekin pidemmällä ja seulonnat ei ole luotettavia.

t. Niinu + pallero 27+0

Vierailija
31/55 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellähän ne aina ekoilla kerroilla painelee ja sanoo " vastaa viikkoja" tms. Luulis että olis sanonu jotain jos tuntu suuremmalta.

Minulla masu pullahtanu kaikista kolmesta jo aikasiin. Np-ultrassa ollu jo kunnon kumpu:)

Vierailija
32/55 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuni tosiaan on lääkärin mukaan eteenpäin kallistunut. Otin tämän asian kyllä neuvolakäynnillä puheeksi rv9+3 mutta neuvolatäti tuumasi että turvotusta vaan on. Eikä ruennut kuuntelemaan että olisiko mahassa kuulunut useammat sydänäänet, sanoi että ultrassahan se selviää jos siellä useampi on. Muuten oli kyllä tosi mukava neuvolatäti, ei mitään valittamista. Ultra on kiinni 2.1 asti ja minun pitää itse varata sinne aika heti kun se avautuu. Ja siis oletettavasti saan ajan tammikuun puoleen väliin kun neuvolassa sanottiin että np-ultraan pitäisi mennä rv14 mennessä. Voinhan tietysti yrittää saada ajan aikaisemmin, mutta sehän on ihan siitä kiinni miten heillä on aikoja antaa...

Vierailija
33/55 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös pullahtanut vatsa esiin melko ajoissa, nyt rv14 ja risat eikä se ainakaan pienempi ole kuin sinulla. Tosin odotan toista ja tiedän, että kohtu on eteenpäin kallellaan. Olen aina ollut pömppövatsainen. Ed. vastaajaa komppaisin siinä, että kannattaisi neuvolasta tarkistuttaa kuitenkin viikot, kun seulojen ym. tekeminen on aika tarkkaa. Loppukaneetiksi toteaisin, että vatsasi on aivan ihana!

Vierailija
34/55 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytin ton kuvan miehelle ja se veikkas sun viikoiksi 30 =D Toihan on melkein jo yhtä iso kun mulla! Mulla alko näkyyn vasta lähemmäs rv30, mutta hiemanko kiinnostaa jos sulla oiskin kaksoset tahi jotain! =) Mieti miten ihanaa! (?!) =) Oon ekan kans samaa mieltä, että kärtä nyt heti jotain lähetettä ultraan tai edes mittausta/painelua/JOTAIN, että jotain selviäis? Multa ei tosiaan mitään apua ns. heru, mutta makee massu on kyllä! =)

t. poppis ja räpsy rv36+4

p.s. tuut sit HETI kertoon uutisia tonne meidän pinoon! =)

Vierailija
35/55 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen kummemmin neuvolassa tunnustellut mahaa, tökkäsi vaan sen anturin oikealle alavatsalle ja heti alkoi sydänäänet kuulumaan ja neuvolatäti sitten tuumasi että siellä se on.

Vierailija
36/55 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vain mieleeni, että tunnetko kohdun itse käsin, kun käyt selällesi makaamaan? Minulla nimittäin myös eteenpäin kallistunut kohtu ja nyt menossa rv 13+2 ja tunnen kohdun selvästi itsekin. Muistelen, että yhden sikiön raskaudessa n. rv 16 kohdun pohja olisi jossain navan ja häpyluun puolessa välissä. Mutta minulla kyllä joka raskaudessa on ollut siinä kohtaa jo vähän korkeammallakin (nyt siis 5. raskaus menossa). Eli jos kohtu ei ole vielä hirvittävän korkealla, voi raskaus olla ihan " ajallaan" menossa.

Terkuin Misti

Vierailija
37/55 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on juuri nytten tuollainen masu, kun olen rv 18+5. Olen suunnilleen samankokoinen kuin sinä noin mitä tuosta kuvasta muuten erottaa. Minun masussa on yksi epeli vain..:)

Kävi kyllä mielessä, että taidat olla joko pitemmällä kuin arvelet, tai sitten siellä on kaksi. Mutta mitäpä se haittaisi? :) En usko että siellä mitään vialla kuitenkaan on.

Hieno masu kyllä on.

Tulipa muuten mieleen, että musta on niin kiva aina katella noita masukuvia, ois kiva kun pystyis enemmänki kattelemaan tommottia!

sämpylä

Vierailija
38/55 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko luokkaa täällä, tosin 3:s raskaus jo menossa..

Itsellä ainakin selälleen mennes maha katoo liki kokonaan kuten aina mahalla tapana kun menee selälleen, pienetä. Seisoilleen maha pullottaa juuri noin ja sukulaiset vertaakin aina minun mahaan sukulais tytön mahaan jolla joku viikko ennen meitä la, mutta eivät ajattele sitä lainkaan että hänellä esikkos ja meillä miljoonas, hihii ja paikat valmiiksi " käytetyt" ;)

Itsellä on ollut aina jättimaha, käsittääkseni? Viimeisillä mittauksilla esikosta oli 39 ja kuopuksesta 41 kohdunpohjan korkeus et ei mitään pieniä kumpuja, vaikka lapset olleetkin vaan nippanappa 3kg syntyessä. Itse silti odotaes pitkä ja hoika, jos voi hoikaksi sanoa mahan kans, hihiii.

Mut ihana vaan katsoa noita masukuvia, joten masu ylpeänä vaan esiin ja nauttimaan siitä täysillä :O)

RV: 12+6 ja -02 P & -03 T

Vierailija
39/55 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. että on sulla aivan ihana vauvamasu! ! Mulla raskaus viikolla 35 ja masu on sinun masuasi pienempi. :( Ehkäpä siellä onkin kaksoset, kuka tietää. Kyllähän ne viimeistään ultrassa kertovat onko siellä kaksi yhden sijasta ja vastaako viikkoja ;) Nauti vain odotuksesta ja anna mahan näkyä! :)

H 34+4

Vierailija
40/55 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kateeksi käy kun itselläni ei näy yhtään mitään vaikka kolmas tulossa rv10+1. Eikun näyttelemään masua kylille, on sen verran komea:) Tulethan sitten kertomaan mitä ulrassa näkyi! Itse veikkaan, että olet joko pidemmällä tai useampi vauva masussa;)

Ihanaa odotusta!