kantoliina asiaa!
olen saanut kaveriltani koe lainaksi hugga bub liinan (toivottavasti kirjoitin oikein), Nyt vauva on 3,5 kk vanha ja nyt olen aivan ihastunut käyttämään liinaa. Kuinka vanhalle tuosta saattaa olla käyttöä? mietin vain kun kaveri haluaa sen pian takasin, niin kandeeko tilata oma??
Kommentit (6)
Kysyisin viellä että onko tuo ehdottamasi liina vaikea sitoa? olen nyt juuri meinaan oppinut sitomaan hugan kunnolla ja se on mielestäni helppoa, niin miten on muissa liinoissa??
Muitakin kotimaisia valmistajia on, mm. pikkuruu. Ei noissa trikoisissa liinoissa kauheasti eroja ole - toisissa on tosin se kiva tasku edessä (kuten hugassa), ja toiset ovat yksinkertaisempia. Perusperiaate on kuitenkin sama.
katselinkin tuolta sivuilta, että onkin hiukan edullisempia kuin tuo hugga. Viellä että kuinkakohan vanhaksi tuota liinaa tulee käytettyä?
Meillä käytettiin juuri tuota Kaislakehdon trikoista liinaa noin 8kk ikään asti, jolloin tyttö painoi lähes 8kg. Paljon siis riippuu vauvan painosta, kuinka kauan trikoista voi käyttää ja myös siitä kuinka kauan jaksaa kantaa tuolla trikoisella, painorajoitushan on mielestäni (jos nyt muistan oikein) 15kg eli sen painavampaa ei saa trikoisella kantaa eikä kyllä yleensä jaksakaan. Yleensä vauvan ollessa siinä 7-8 kg siirrytään kudottuihin liinoihin, jotka eivät jousta niin paljon ja sopivat siis paremmin painavamman lapsen kantamiseen.
Noista kudotuista uskaltaisin itse suositella Hoppedizia, joka on mielestäni erittäin helppo sitoa päälle, ollakseen kudottu. Itse aloitin ihan noviisina ilman kenenkään opastusta tuolla liinalla ja hyvin sujui =))
Jos liinailusta pidät, niin kannattaa toki hankkia oma liina. Niitä tosiaan saa hyvin käytettynä tai sitten uuden saa usein itse myytyä eteenpäin. Luultavasti kuitenkin ehdit vielä muutaman kuukauden trikoisella kantaa ja kun sidontakokemus karttu, niin saatat halutakin ostaa kudotun, jotta voitte jatkaa liinailua.
Mukavia liinailuhetkiä!!!
maaly ja neiti I 1v3kk
itse kannoin lasta pikku-ruun trikooliinalla 1-vuotiaaksi (lapsi painoi silloin n. 10kg) asti. Nyt lapsi on kohta kahden ja puolen, mutta vieläkin on kotona silloin tällöin tuossa trikooliinassa; pidemmät matkat eivät toki noin ison kanssa liinan venymisen takia onnistu.
Olen käyttänyt myös hug-a-bub-liinaa lapsella ja mielestäni se oli aavistuksen jämäkämpi kuin pikku-ruu.
Mielestäni hyvä liinan jälkeiseen kantamiseen on kantoreppu. (ergo tai pata-pum; itselläni on tuo jälkimmäinen ja tykkään todella paljon.)
Trikoisella kantoliinalla kantaminen käy inhottavaksi, kun lapsi alkaa painaa enemmän. Mä siirryin trikoisesta kudottuu, kun vauva oli 7-kiloinen, mutta jotkut kantaa kymppikiloistakin vielä trikoisella.
Huggis on aika kallis liina, mutta kyllähän niitä liikkuu käytettynäkin (esim. babyidean kirppiksella, www.babyidea.fi). Kotimaisilla valmistajilla on lähes vastaavia trikooliinoja, jotka on paljon edullisempia uutenakin, esim. www.kaislakehto.fi.