Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Määrätäänkö nykyään angiinaan antibiootteja?

Vierailija
03.11.2023 |

Mites on?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni määrätään, mikäli kyseessä on varsinainen angiina, mikä on bakteerin aiheuttama sairaus.

(On myös olemassa viruksen aiheuttama nielutulehdus, minkä oireet muistuttavat angiinaa, mutta tähän antibiootit eivät tehoa, joten ei niitä myöskään siihen määrätä

Vierailija
2/12 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni määrätään jos on otettu nieluviljely ja todettu siinä angiina (eli streptokokki). Sitä en tiedä, milloin nieluviljely otetaan, tuskin ihan jokaiselta kurkkukipuiselta. Suurin osa nielutulehduksista on virusten aiheuttamia eikä angiinaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitamatta jättäminen aiheuttaa munuaisiin vaurioita. 

Vierailija
4/12 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tulla kurkkupaise. Ja olisiko myös yleisinfektio mahdollinen?

Angiina voi kuitenkin parantua ilman antibioottia. Se kuitenkin määrätään, jos nieluviljelyssä todetaan. Tyttärellä juuri oli. Kymmenen vuorokautta penisilliiniä.

Vierailija
5/12 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä.

Vierailija
6/12 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vain määrätään. Mulla on muuten kokemusta, mitä tapahtuu, jos streptokokkia ei hoideta. Mulla oli teininä epätyypillinen streptokokki. Mulla ei ollut lainkaan kurkkukipua, vaan ainoastaan kuumetta ja ihan helvetin kipeä maha ja alaselkä. Ramppasin lääkärissä monta kertaa, tulehdusarvot vaan nousi. Sitten lääkäri keksi tehdä nieluviljelyn, ja streptokokkihan se oli. Siinä vaiheessa mulle oli kuitenkin ehtinyt puhjeta kyhmyruusu. Jouduin heikon yleisvoinnin vuoksi moneksi päiväksi sairaalaan parantelemaan tautia, ja antibiootit toki sain, kun viljelyn tulos tuli.

Vierailija
7/12 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Angiina voi olla myös pepussa. Peppuangiina. Lapsellani oli joskus. Antibiootilla hoidettiin.

Vierailija
8/12 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vierailija
9/12 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni määrätään jos on otettu nieluviljely ja todettu siinä angiina (eli streptokokki). Sitä en tiedä, milloin nieluviljely otetaan, tuskin ihan jokaiselta kurkkukipuiselta. Suurin osa nielutulehduksista on virusten aiheuttamia eikä angiinaa.

Varmaan otetaan, jos on vahvat peitteet. Mulla leikattu risat jatkuvien angiinoitten vuoksi vuonna 79, mutta kertaakaan ei mitään viljelyjä otettu. Kurkkukivut kyllä loppuivat siihen. Varmaan eka kerta oli kurkku kipeä nyt kesäkuussa, kun oli korona.

Vierailija
10/12 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitamatta jättäminen aiheuttaa munuaisiin vaurioita. 

Myös sydämeen, ehkä niveliinkin. Joka tapauksessa hoitamaton angiina eli streptokokkitulehdus on vaarallinen ja hoidettava antibiootilla. Eikä nielupaise ole mitenkään kiva, vaikka siitä ilman suurempia vaurioita selviäisi.

Vierailija
11/12 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kohta sekin tauti on resistentti. Huoh!

Vierailija
12/12 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vain määrätään. Mulla on muuten kokemusta, mitä tapahtuu, jos streptokokkia ei hoideta. Mulla oli teininä epätyypillinen streptokokki. Mulla ei ollut lainkaan kurkkukipua, vaan ainoastaan kuumetta ja ihan helvetin kipeä maha ja alaselkä. Ramppasin lääkärissä monta kertaa, tulehdusarvot vaan nousi. Sitten lääkäri keksi tehdä nieluviljelyn, ja streptokokkihan se oli. Siinä vaiheessa mulle oli kuitenkin ehtinyt puhjeta kyhmyruusu. Jouduin heikon yleisvoinnin vuoksi moneksi päiväksi sairaalaan parantelemaan tautia, ja antibiootit toki sain, kun viljelyn tulos tuli.

Veikkaan että olet moniongelmainen ihan muutenkin ja takuulla ne turvonneet nilkatkin löytyy😆🤣