Miksi omakotitalo usein myydään eron myötä?
Onko sellaisia keskituloisesti tai hitusen yli tienaavia niin vähän, ettei yhden ihmisen talous kestä omakotitaloa?
Jos esimerkiksi tienaa noin 4 tonnia kuussa, niin kyllä sillä jo jonkinlaista lyhennystä pystyy maksamaan.
Toki jos lapsia on, niin miehellä tulee elatusmaksut kuvioihin.
Itse tienaan tuon noin 4000e/k ja olen ostamassa arviolta 120k-130k euron omakotitaloa. Tarvitsen tilaa harrastuksille ja omassa, puulämmitteisessä saunassakin olisi kiva käydä silloin kun haluaa.
Kommentit (34)
Kyllä semmoisia korttitaloja ja heppoisia suhteita on nähty ettei mene kun kaksi vuotta kun talo on myynnissä. Velkarahat kun loppuu ja pitäisi alkaa lainoja lyhentelemään, alkaa kamalat riidat. Lomamatkoille ja huvituksiin pitää päästä entiseen tahtiin vaikka rahaa ei ole. Eletään ylivarojen niin että henkselit paukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaitpa tilanne on se, että kumpikaan osapuoli ei halua lunastaa toisen osuutta. Tai ei pysty. Laina-ajat ovat nykyään pitkiä ja velkaa voi joutua maksamaan pitkän aikaa.
Voihan siihen omakotitaloon liittyä myös ikäviä muistoja.
Erotessamme eksän kanssa kumpikin muutti toiselle paikkakunnalle. Itsestään selvää oli, että talo myydään.
Riittävän tunnekylmä ei mitään muistoja alkaisi miettimään. Työelämässäkin tulisi kyettävä olemaan ammattimainen ja tunteet jätettävä taka-alalle. Siksi monet naiset eivät oikein menesty työelämässä, kun on kyettävä olemaan kovaluonteinen eikä tunteileva.
Ja hö pö hö pö. Nykyammateissa ei kovuus ole mikään hyve. Paitsi siellä palstaulin unelmatyössä, ojan kaivuussa lapiolla. Muut tosin kaivaa ojat koneilla, mutta palstaincelin maailmankuvaan koneet ei mahdu. Siksi se työtön onkin.
Se on se normaalijakauman vasen puoli joka näin tekee. Eivät tajua että ero aviopuolisosta ei tarkoita eroa talosta ja asuinpaikkakunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Se on se normaalijakauman vasen puoli joka näin tekee. Eivät tajua että ero aviopuolisosta ei tarkoita eroa talosta ja asuinpaikkakunnasta.
No kyllä se tarkoittaa, ellei talo ole arvoton mörskä. 800 000 lainaa aika harvan yksin kannattaa ottaa, vaikka saisikin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pelkkä rivitalohuoneisto 100 neliötä ja tämäkin maksoi 450 000. Omakotitalosta saisi täällä päin pulittaa miljoonan tai ylikin. Eikä asuta millään luksusalueella vaan tavallisessa espoolaisessa lähiössä, täältä on julkisilla 45min Helsingin keskustaan. En ihan helposti voisi yksin tällaisia koteja maksella.
Helsingistäkin saa ihan uudehkon omakotitalon halvemmalla, että kyllä taitaa olla melkoista luksusaluetta.
Mutta juu, aloittajan omakotitalo on niin halpa että kyllähän sen pystyisi yksinkin maksamaan. Mutta onhan omakotitalossa oma vaivansa myös, ei yksin välttämättä halua eikä ennätä lasten ja omien töitten lisäksi.
Meidän okt maksaa tän hetken koroilla jonkun 1600e kuussa + tarvittavat remontit ym päälle (isompia ei nyt juuri ole näköpiirissä mutta ainahan sitä jotain pientä tulee). Eli aika hyvät tulot sais kyllä olla, että tämän yksin maksaisi ja lasten kulut vielä päälle. Ei, kyllä menis meilläkin talo myyntiin ja joku rivarikolmio tilalle jos ero tulisi.
Kyllähän minäkin noin edullista omakotitaloa pystyisin yksinkin maksamaan, tuossa lienee edullinen kiinteistöverokin. Tää meidän okt maksoi vähän yli 400t€ niin en näillä 3200€/kk bruttotuloilla ihan viitsisi itselle lunastaa.
Siitä joutuu asumaan jäävä maksamaan pois muuttavan ulos.
Nyt voit miettiä mitä kustannuksia siitä todellisuudessa syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ainakaan itse halunnut jäädä omakotitaloon kaksin lapsen kanssa asumaan eikä näemmä halunnut jäädä exäkään. Kumpikin olisi varmasti pystynyt sen silti maksamaan loppuun, mä tienaan 4600 €/kk, exä enemmän.
Mulla tosin painoi vaakakupissa myös talon sijainti lapsen koulumatkaan (lukio) nähden, ja siksikin halusin muuttaa muualle.
No mutta, joutuuhan siitä toisen maksamaan ulos!
En myynyt vaan jäin asumaan.
Ylläpito ei taloudellisesti ongelma mut nyt ottaa päähän etten myynyt kun ei se ole tuntunut kodilta pitkään aikaan, jos ikinä.
Omakotitalon hoitaminen pihahommineen kaikkineen on projekti. Sitä on kiva tehdä yhdessä vaimon kanssa, mutta jos ero tulisi, en ole varma haluaisinko itse ryhtyä siihen. Varaa kyllä olisi lunastaa vaimo talosta ulos, mutta jotenkin siitä ylläpitotyöstä menisi hohto kun sitä tekisi yksin. Se olisi sitten vaan juurikin työtä. Nyt se on yhteinen juttu meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voisin jäädä ellei mun pitäisi maksaa miehelle hänen osuuttaan eli 300 000€. En edes saisi sellaista lainaa pankista yksin enkä pystyisi maksamaan.
Pelkistä asumiskuluista selviäisin hienosti, eihän ne ole kuin kmm 280e/kk
On kyllä pienet kulut. Itsellä tulee lämmityksestä jo tuo. Sen lisäksi on jätemaksu, vesimaksu, vakuutus, kiinteistövero, nettiliittymä jne.
Onko sinulla joku kallis määräaikainen sähkösoppari? En ole tuon kirjoittaja, mutta meillä on ok-talon kulut jyvitettynä per kuukausi aika tarkkaan sama summa kuin hänellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voisin jäädä ellei mun pitäisi maksaa miehelle hänen osuuttaan eli 300 000€. En edes saisi sellaista lainaa pankista yksin enkä pystyisi maksamaan.
Pelkistä asumiskuluista selviäisin hienosti, eihän ne ole kuin kmm 280e/kk
On kyllä pienet kulut. Itsellä tulee lämmityksestä jo tuo. Sen lisäksi on jätemaksu, vesimaksu, vakuutus, kiinteistövero, nettiliittymä jne.
Onko sinulla joku kallis määräaikainen sähkösoppari? En ole tuon kirjoittaja, mutta meillä on ok-talon kulut jyvitettynä per kuukausi aika tarkkaan sama summa kuin hänellä.
Meillä on jo vakuutusmaksut 244€/kk, sähkö toki halvempi 138€/kk, varaava takka on. Muut kulut jyvitettynä tee paljoakaan.
Laina tietty noiden päälle.
En edes haluaisi eron myötä jäädä asumaan taloon. Taloon liittyisi yhteisiä muistoja, eksäni olisi mielessäni päivittäin. Haluaisin muuttaa uuteen kotiin ja aloittaa ns. puhtaalta pöydältä.