Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi omakotitalo usein myydään eron myötä?

Vierailija
03.11.2023 |

Onko sellaisia keskituloisesti tai hitusen yli tienaavia niin vähän, ettei yhden ihmisen talous kestä omakotitaloa? 

Jos esimerkiksi tienaa noin 4 tonnia kuussa, niin kyllä sillä jo jonkinlaista lyhennystä pystyy maksamaan.

Toki jos lapsia on, niin miehellä tulee elatusmaksut kuvioihin. 

Itse tienaan tuon noin 4000e/k ja olen ostamassa arviolta 120k-130k euron omakotitaloa. Tarvitsen tilaa harrastuksille ja omassa, puulämmitteisessä saunassakin olisi kiva käydä silloin kun haluaa. 

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisitko sä muuttaa miehen exän kotiin? No et.

Vierailija
2/34 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, no tuon hintaisen omakotitalon maksaisin kevyesti omalla palkalla. Tämä meidän talo vaan maksaa sellaisen 600.000€, niin sen velanlyhennys alkaa olla jo yhdelle ihmiselle aikamoinen homma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan itse halunnut jäädä omakotitaloon kaksin lapsen kanssa asumaan eikä näemmä halunnut jäädä exäkään. Kumpikin olisi varmasti pystynyt sen silti maksamaan loppuun, mä tienaan 4600 €/kk, exä enemmän.

Mulla tosin painoi vaakakupissa myös talon sijainti lapsen koulumatkaan (lukio) nähden, ja siksikin halusin muuttaa muualle.

Vierailija
4/34 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin täällä päin talot maksavat sen 250t=> ylöspäin, mutta hyvin monet hyvät perheasunnot sen 300-400t, joten harva keskituloinen makselee tuommoisia taloja yksin ja siihen ylläpitokulut päälle?? 

Vierailija
5/34 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylläpitokustannukset on kyllä isot ja yllättäviä menoja tulee jatkuvasti. Ihan kokemuksesta puhun. En kadu päätöstä, mutta kyllä tässä muutamia unettomia öitä on tullut ja apua joutunut pyytämään lähisuvulta.

Vierailija
6/34 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös olla tunnesyitä. Ja miksi miehelle muka lankeaa elatusmaksut? Usein nainenkin jo tienaa enemmän ja ihmiset sopii itse miten elättävät lapsensa. Jos on viikko-viikko ei elatusta edes usein tarvitse maksaa.

Vierailija
7/34 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän talon hinta-arvio on sellainen 600 000€ että ei ihan yksin maksele.

Vierailija
8/34 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laina ole ainoa menoerä mitä talossa on. Ja toinen on antaako pankki ylipäätään enää lainaa jotta toisen voisi ostaa ulos.

Vierailija
9/34 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tiedät itsekin että tuon hintainen omakotitalo on halpa. 

Vierailija
10/34 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pösilöt ei tajua, että avioero = köyhtyminen. Varsinkin kun on lapsia.

Vierailija
11/34 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voisin jäädä ellei mun pitäisi maksaa miehelle hänen osuuttaan eli 300 000€. En edes saisi sellaista lainaa pankista yksin enkä pystyisi maksamaan.

Pelkistä asumiskuluista selviäisin hienosti, eihän ne ole kuin kmm 280e/kk 

Vierailija
12/34 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pelkkä rivitalohuoneisto 100 neliötä ja tämäkin maksoi 450 000. Omakotitalosta saisi täällä päin pulittaa miljoonan tai ylikin. Eikä asuta millään luksusalueella vaan tavallisessa espoolaisessa lähiössä, täältä on julkisilla 45min Helsingin keskustaan. En ihan helposti voisi yksin tällaisia koteja maksella. 

Vierailija
13/34 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan monella lainaa jäljellä ja sitten vielä pitäisi lunastaa se toinen ulos. Ei ihan helppoa pks alueen hinnoilla edes keskituloiselle.

Vierailija
14/34 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuollaisia 120-130 k€ omakotitaloja missään kasvukeskuksissa ainakaan ole. Remontoitavan kerrostalokaksion sillä voi lähiöstä saada. Omakotitalon puolikkaasta pitää yleensä laittaa tiskiin vähintään 200 k€, joten eiköhän syy talon myymiseen erotilanteissa ole aika selvä.

Vierailija
15/34 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tiedät itsekin että tuon hintainen omakotitalo on halpa. 

Jep, mun eron jälkeen ostama kolmio maksoi saman verran + kylppäriremppa päälle.

-3

Vierailija
16/34 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaitpa tilanne on se, että kumpikaan osapuoli ei halua lunastaa toisen osuutta. Tai ei pysty. Laina-ajat ovat nykyään pitkiä ja velkaa voi joutua maksamaan pitkän aikaa.

Voihan siihen omakotitaloon liittyä myös ikäviä muistoja.

Erotessamme eksän kanssa kumpikin muutti toiselle paikkakunnalle. Itsestään selvää oli, että talo myydään.

Vierailija
17/34 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaitpa tilanne on se, että kumpikaan osapuoli ei halua lunastaa toisen osuutta. Tai ei pysty. Laina-ajat ovat nykyään pitkiä ja velkaa voi joutua maksamaan pitkän aikaa.

Voihan siihen omakotitaloon liittyä myös ikäviä muistoja.

Erotessamme eksän kanssa kumpikin muutti toiselle paikkakunnalle. Itsestään selvää oli, että talo myydään.

Riittävän tunnekylmä ei mitään muistoja alkaisi miettimään. Työelämässäkin tulisi kyettävä olemaan ammattimainen ja tunteet jätettävä taka-alalle. Siksi monet naiset eivät oikein menesty työelämässä, kun on kyettävä olemaan kovaluonteinen eikä tunteileva. 

Vierailija
18/34 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki voisin jäädä ellei mun pitäisi maksaa miehelle hänen osuuttaan eli 300 000€. En edes saisi sellaista lainaa pankista yksin enkä pystyisi maksamaan.

On kyllä pienet kulut. Itsellä tulee lämmityksestä jo tuo. Sen lisäksi on jätemaksu, vesimaksu, vakuutus, kiinteistövero, nettiliittymä jne.

Vierailija
19/34 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuollaisia 120-130 k€ omakotitaloja missään kasvukeskuksissa ainakaan ole. Remontoitavan kerrostalokaksion sillä voi lähiöstä saada. Omakotitalon puolikkaasta pitää yleensä laittaa tiskiin vähintään 200 k€, joten eiköhän syy talon myymiseen erotilanteissa ole aika selvä

Teollisuuspaikkakunnilla löytyy. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla ja Tampereella ei ole juuri sellaista raskasta teollisuutta, mitä on muualla rannikkoseudulla tai teollisuuteen keskittyneillä alueilla. Pk-seudulla on tonttimaa niin kallista, ettei sinne kannata mitään tehdasta rakentaa. Sen sijaan esimerkiksi Satakunnassa rannikkoalueilla ja Harjavallassa on suht hyvää pöhinää teollisuudessa. 

Vierailija
20/34 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä pienet kulut. Itsellä tulee lämmityksestä jo tuo. Sen lisäksi on jätemaksu, vesimaksu, vakuutus, kiinteistövero, nettiliittymä jne.

Meillä tuossa käyttösähkö, lämmitys, vesi/jätevesi ja jätemaksu. Kerran vuodessa nuohous +50e ja kiinteistävero 600e. Maalämpötalo 180m2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan