Onko kenelläkään auto- ihmissokeutta?
Siis sellaista että jos joku tuttu tulee kadulla vastaan ja on ajatuksissaan, ei edes huomaa häntä? Tai jos joku tutun auto tulee vastaan ja vilkuttaa, ei huomaa tätä? Auton rekisterinumeroa pitää aina katsoa että tunnistaa. Kuuluuko nepsypiirteisiin tällainen piirre, vähän niinkuin laput silmillä kulkeminen..
Muuten jos on tekemisissä muiden kanssa, ei ole ongelmaa jne.
Kommentit (16)
Ei kai tuo ole mitään "sokeutta", ihan tavallista. Tai sitten minullakin on joku "ongelma" kun en välttämättä kiinnitä huomiota vastaantuleviin tai varsinkaan autojen ajajiin.
Kuka hitto tarkastelee autojen rekkareita tunnistaakseen tuttuja? Ei ne autot vilkuta sulle, vaan kääntyäkseen.
kirjoitti:
mitä sä oikein sönkötät?
Niin, kirjoitan sitä että miten on tällainen putkinäköinen ettei aina havaitse kavereita ja tuttuja jne. esim. kaupungilla kävellessä Ap
Ja siis sori virhe siinä lauseessa, ei autot vilkuta mutta ihminen siellä sisällä. Ap
Kyllä, mä olen just tuollainen. Päässä pyörii sata ajatusta yhtä aikaa, enkä välttämättä tajua vaikka joku tuttu tulisi naaman eteen huitomaan, olen niin ajatuksissani. Samoin jos joku tuttava autoilee vastaan, en välttämättä tajua. Tosin olen huomannut, että aika monelle muullekin käy näin, joten en olisi huolissaan.
En todellakaan tunne tuttujen autoja sillä tarkkuudella, että tunnistaisin kadulla.Monen tutun kohdalla en tiedä auton väriä, merkkiä ja yhdenkään osalta en tunne rekistenumeroa.
kirjoitti:
Ei kai tuo ole mitään "sokeutta", ihan tavallista. Tai sitten minullakin on joku "ongelma" kun en välttämättä kiinnitä huomiota vastaantuleviin tai varsinkaan autojen ajajiin.
Kannattaa sitä nyt ehkä sen verran kiinnittää huomiota ajaessa että tuleeko se vastaantulija kohti omalla vai sinun kaistalla.
kirjoitti:
kirjoitti:
Kannattaa sitä nyt ehkä sen verran kiinnittää huomiota ajaessa että tuleeko se vastaantulija kohti omalla vai sinun kaistalla.
No voi nyt herranjestas. Kyllä kai mä autoihin kiinnitän huomiota, siksi en kiinnitäkään huomiota siihen, kuka niitä ajaa ja onko hän tuttu.
-2
kirjoitti:
kirjoitti:
kirjoitti:
No voi nyt herranjestas. Kyllä kai mä autoihin kiinnitän huomiota, siksi en kiinnitäkään huomiota siihen, kuka niitä ajaa ja onko hän tuttu.
-2
Ja vastaantuleviinkin tietysti kiinnitän huomiota sen verran, etten keneenkään törmäile, mutta en zoomaile kasvoja tunnistaakseni ihmiset.
kirjoitti:
kirjoitti:
mitä sä oikein sönkötät?
Niin, kirjoitan sitä että miten on tällainen putkinäköinen ettei aina havaitse kavereita ja tuttuja jne. esim. kaupungilla kävellessä Ap
Ihan tavanomaista. Vähänkään isompi kaupunki, niin vastaantulijoita riittää jo siinä määrin että kukan kelaa jokaisen vastaantulijan kasvot läpi.
Olen saanut noottia että leuhka kun ei moikkaa - enkä tosiaan huomannut itse että olisi ollut moikattavia paikalla, autossa ohitseni menemässä.
Autot toistensa näköisiä, lasit heijastavat, muukin todellisuus siinä ympärillä kuin autot tarkkailtavana - riittääkö?
Tästä tuli mieleen Tiktok jossa yksi itki kun pomo ei ymmärrä että hänellä on aikasokeus.
Toisin sanoen tuli aina töihin myöhässä.
kirjoitti:
mitä sä oikein sönkötät?
Voi laps rakas, kauniimminkin voi pyytää selitysapuja, jos ei oma ymmärrys taaskaan riitä.
Eivät ihmiset katso autoja välttämättä, ellei tööttää tai joku huuda ikkunasta. Ellei ole supertuijottaja. Riippuu kai mihin katsoo kävellessä, että huomaako vastaantulijan vai ei.
Liikenteessä on paljon muuta seurattavaa. Jos seuraat risteysliikennettä, tuskin huomioit sinulle huiskuttavaa kaveria.
Kasvosokeus on ihan oikea ja tutkittu ilmiö, ei tunnista vaikkapa työkaveria kaupassa tai kadulla.
Kaikki kasvosokeat eivät ole autisteja, eivätkä kaikki autistit kasvosokeita, mutta autisminkirjolla kasvosokeus on hyvin yleistä.
Olen ainakin jossain määrin kasvosokea, enkä muutenkaan helposti opi muistamaan ihmisiä.
T: nimim. Assburger
mitä sä oikein sönkötät?