Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko perheitä, joissa lapset viedään päivähoitoon vaikka molemmat vanhemmat vanhempain- ja vuosilomilla kotona?

Vierailija
31.12.2006 |

Tuntuu pahalta tuttavaperheemme lasten takia (2 ja 3 vuotiaat lapset), kun lapset raahataan hoitoon perheen vanhempien lomaillessa kotona vanhempain- ja vuosilomilla ja heidän hoitaessaan perheen vauvaa kotona. Eli kyseessä ei esikouluikäiset lapset, joiden " pitäisi" olla jotain oppimassa siellä hoidossa. Ymmärrän kyllä jos lapsia jostain syystä hoidatetaan kodin ulkopuolella vain toisen vanhemman ollessa vanhempainlomalla, mutta eikös perheen lomat pitäisi olla lomaa ihan KOKO PERHEELLE?

Tästä aiheestahan on Ruotsissa noussut suuriakin kohuja, kun on käynyt ilmi, että lapset ovat hoidossa myös perheiden loma-aikoina. Nämä on tietysti onneksi varmaankin harvinaisia tilanteita? Vai ovatko? Tunnetteko te lähipiirissänne vanhempia, jotka näin " ulkoistavat" lapsensa lomallakin?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan vanhempien asenneongelmasta kyse. Kyllä jokainen jaksaa ne pikkulapsivuodet hoitaa omat lapsensa LOMA-AIKOINA yhdessä puolison kanssa, jos vain haluaa.

Eri asia on YH-vanhemmat, joilla ei sosiaalista tukiverkostoa lähettyvillä. Heille voisi suoda muutaman " oman lomapäivän" lapsen ollessa kunnan kustannuksella ulkoistettuna elämästä.

Vierailija
2/30 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi se millä onnistuu sillä että lähden itse vauvan kanssa sukuloimaan ja mies pitää huolta esikoisesta.

Olen tässä monina iltoina miettinyt mitä tekisin jos saisin nyt viikon lomaa tästä arjesta. Itseasiassa tuollainen auringon ottaminen ja kaupungilla kiertely ei oikeastaan kuulosta yhtään hassummalta ;). Saisi hetken levätä ja rentoutua, nähdä muutakin kuin lapset ja normaalin arkiympäristömme.

Kukin tavallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis esimerkiksi alueen päivähoidosta vastaavalle ihmisille? Tarkoitan siis vain tilanteita, joissa MOLEMMAT VANHEMMAT ovat yhtä aikaa kotona. Kyllä kait laki päivähoidostakin sanoo jotain asiaan? Eli saakohan lain puitteissa edes hoidattaa lapsiaan molempien ollessa kotona?

Vierailija
4/30 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavan usein näkee perheitä, joissa vanhemmat lomailee ja lapset silti hoidossa. Oon itse töissä tarhassa. Miksi vanhemmat eivät tajua, että lapsetkin kaipaavat lomaa?!

Vierailija
5/30 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki sallii kaikille subjektiivisen päivähoito-oikeuden, huolimatta siitä ovatko molemmat vanhemmat töissä, kotona, vai missä.

Itse uskon siihen, että jokainen vanhempi itse tietää sen, missä hänen lapsillaan on paras olla. Jos he ovat sitä mieltä, että lasten on paras kotona, olkoon niin. Mutta jos he syystä tai toisesta ovat sitä mieltä, että lasten on parempi olla hoidossa joko osa-aikaisesti tai täysipäiväisesti, annetaan heidän tehdä se ratkaisu ilman jossittelua, ihmettelyä ja syyllistämistä.

Me ulkopuoliset kun emme kuitenkaan voi tietää, mitä siellä kodin seinien sisällä tapahtuu tai mitä vanhempien mielessä myllertää.

T:lto

Vierailija
6/30 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen fiksu kirjoitus!

Joissakin perheissä on todellinen kaaos menossa, kuilun partaalla mennään vaikka ulospäin vielä jaksetaan näyttää parempaa puolta. Lapsen hoidossa käynti voi olla isokin asia perheen jaksamisen kannalta.

Muistakaa, että kriisitilanteita perheissä on mit erilaisimmista syistä. Aina ei ole syinä vain laiskuudesta ja typeryydestä johtuvat syyt (kuten täällä monesti tiedetään).

Vierailija
7/30 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat ovat lomalla pitkään (8vk), ja tästä ajasta lapset ovat hoidossa 4vk. Eikä tod muuta syytä, kuin että vanhemmat haluavat levätä.

(Ja eihän se kesä todella vanhemmille mitään lomaa ole, kotihoitoon siirtymistä vain)

Vierailija
8/30 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ovat itse ihmettelyihimme vastanneet, että lapset menevät hoitoon jotta he pääsevät helpommalla ja että he voivat harrastaa. Eli nämä eivät ole arvailuja hoitoonviemisen syystä vaan heidän itsensä kertomia tosiasioita.

Sen ymmärrän erittäin hyvin, itsekin kriisin kokeneena, että monenkin erityyppisten kriisien aikana päivähoidon tuoma helpotus lapsiperheelle voi olla se todella tarpeellinen apu, jonka avulla kriisin yli selvitään ja saadaan taas perheen voimavarat paremmalle mallille.

Mutta tässä perheessä kyse ei ollut voimavarojen puutteesta vaan mukavuudenhalusta...

Vierailija
9/30 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tällä lailla voidaan ehkäistä vanhempien loppuunpalamista, väsymistä, ja hoitaa samassa hieman parisuhdettakin, niin ei se ole ollenkaan huono ajatus.

T: äiti, joka hoitaa 1- ja 3-vuotiaat lapsensa vielä kotona, mutta on avoin muillekin vaihtoehdoille :)

Vierailija:

molemmat ovat lomalla pitkään (8vk), ja tästä ajasta lapset ovat hoidossa 4vk. Eikä tod muuta syytä, kuin että vanhemmat haluavat levätä.

(Ja eihän se kesä todella vanhemmille mitään lomaa ole, kotihoitoon siirtymistä vain)

Vierailija
10/30 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, oletteko todella noin yksisilmäisiä? Jos sinulla on jokin iso kriisi elämässäsi, kerrotko siitä kursailematta kaikille? ET. Kerrot jonkin verukkeen, jos puheeksi tulee se, miksi lapset ovat hoidossa.

Ymmärrättekö, kaikkein kipeimmistäö asioista useimmiten vaietaan. Te ette voi tietää noiden tuttavaperheidenne asioita!! Ettekä siis ole oikeutettuja heidän ratkaisujaan paheksumaan.

8

Vierailija
11/30 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellinen syy oli se, että aloin olla henkisesti ja fyysisesti aivan loppu, ja kodin seinät alkoivat kaatua päälle. Mutta en kehdannut kertoa sitä kenellekään. Äidinhän TÄYTYY jaksaa, jos ei jaksa niin mitäs teit toisen lapsen, niinhän se menee...Joten annoin itsestäni mielummin mukavuudenhaluisen kuin loppuunpalaneen äidin kuvan.

Nyt esikoinen 2½v on päiväkodissa 8-14 kolmena päivänä viikossa, ja kotona odottaa pirteä äiti ja 7 kk ikäinen pikkusisko. Äiti saa nukkua päiväunet pienemmän kanssa (yöt ovat edelleen katkonaisia), ja olo on iloisempi kun koti ei ole enää kaaos ja pääsee joskus keskustassakin käymään (ostos- tai kahvilareissut kahden kanssa eivät minulta onnistuneet).

Moni muu äiti olisi varmaan tilanteessani jaksanut, mutta minä en jaksanut. Jos se tekee minusta heikon tai huonon niin ei voi mitään.

Vierailija:

Vanhemmat ovat itse ihmettelyihimme vastanneet, että lapset menevät hoitoon jotta he pääsevät helpommalla ja että he voivat harrastaa. Eli nämä eivät ole arvailuja hoitoonviemisen syystä vaan heidän itsensä kertomia tosiasioita.

Mutta tässä perheessä kyse ei ollut voimavarojen puutteesta vaan mukavuudenhalusta...

Vierailija
12/30 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin on ehkä hyväkin lasten olla hoidossa. Edelleenhän voi kyseenalaistaa, onko se kuitenkaan silti lapsen etu, että hän on hoidossa joka päivä, kun äiti ei jaksa hoitaa, tiedä sitten.

Mutta valitettavasti on olemassa myös vanhempia, jotka kohtelevat lapsiaan kuin esineitä. Tuntuu, että heidät on tehty talon, auton ja kesämökin jatkeeksi, kuvaan mukaan, jotta on niin täydellistä sitten.

Nämä vanhemmat vievät lapsensa hoitoon aivan pieninä, hoitopäivät ovat uskomattoman pitkiä, myös loma-ajat hoidatetaan ja kaiken kukkuraksi lapset vielä tuodaan sairaina hoitoon, yritetään salavihkaa jättää eteiseen, ettei huomattaisi.

Ja toden totta, näin todella usein juuri niillä palvotuilla korkeasti koulutetuilla, uskokaa tai älkää!

T: Pk-täti

Vierailija
13/30 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapauksen. Tietenkään en tiedä jos perheessä olisi jokin " kaaos" ja eivät jaksa hoitaa lasta kotona. Mutta ulkoisesti en ainakaan naapuristani usko. opettaja äiti vei ainakin viime kesäkuussa lapsensa hoitoon normaalin pituisiksi päiviksi, kun taas itse äiti otti takapihalla aurinkoa ja luki kirjaa. En voinut olla huomaamatta, koska itse olin paljon pihalla lasten kanssa. Ei auta kuin ajatella että nämä perheet eivät jaksa hoitaa lapsiaan tai ovat esim. masentuneita.

Vierailija
14/30 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etukäteen ei voi elämän sudenkuoppia tietää. Joissakin perheissä jossa on lyhyet ikäerot lapsilla, on jokin lapsista (tai useampo) vahinkoja. Mutta eihän sitä tietenkään muille kerrota! Moni kun fiksuna päästelee, että " vahinkolapsia ei ole olemassakaan!"

Vierailija
15/30 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

tapauksen. Tietenkään en tiedä jos perheessä olisi jokin " kaaos" ja eivät jaksa hoitaa lasta kotona. Mutta ulkoisesti en ainakaan naapuristani usko. opettaja äiti vei ainakin viime kesäkuussa lapsensa hoitoon normaalin pituisiksi päiviksi, kun taas itse äiti otti takapihalla aurinkoa ja luki kirjaa. En voinut olla huomaamatta, koska itse olin paljon pihalla lasten kanssa. Ei auta kuin ajatella että nämä perheet eivät jaksa hoitaa lapsiaan tai ovat esim. masentuneita.

Usko pois, sinä ET VOI TIETÄÄ, mitä naapurissasi on meneillään (vai onko mitään).

Ihmiset, joilla on ollut paljon tuskaa elämässään eivät puhu asioistaan solkenaan. Ulospäin saattavat näyttää aivan tavallisilta, huolettomilta ihmisiltä, vaikka aika olisi kuinka tuskallista. Kukapa sitä haluaisi koko kylälle asioitaan kuuluttaa.

Ja sitäpaitsi, jos on väsynyt, masentunut, kriisissä, eikö auringossa makaaminen ole kaikkein parasta terapiaa? Sisälläkö sitä pitäisi pimeässä pötköttää? Mitäpä jos tuo äiti oli vaikkapa sairaslomalla?

Vierailija
16/30 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä viimeiset 1,5-vuotta ja lapsi päiväkodissa alkaen iästä 1 v 5 kk. Hän viihtyy päivähoidossa. Hänellä on siellä hyviä kavereita. Hän pitää hoitotädeistään. Hän mankuu hoitoon loma-aikoina ja viikonloppuisin (jolloin olemme kaikki kotona, ulkoilemme, leikimme ja askartelemme).

Jos meille tulee toivottu pikkukakkonen, on vaikeaa päättää, mitä esikoisen kanssa tehdään. Haluaisin ottaa hänet kotiin, mutta lapsi menettäisi hänelle tärkeitä ihmisiä ja ystäviä, ryhmän jonka kokee omakseen.

Puolipäivähoito tai pari kertaa viikossa olisi hyvä ratkaisu, mutta aika harvoin kuulemma pääsee samaan ryhmään jossa on ollut täysipäiväisenä.

Vierailija
17/30 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat lapset päivähoidossa. VAAN KYSYMYS ON SIITÄ ETTÄ LAPSIA HOIDATETAAN KUNNALLISESSA HOIDOSSA PERHEEN YHTEISINÄ LOMA-AIKOINA, siis MOLEMPIEN VANHEMPIEN lomaillessa yhtä aikaa!

Keskustelu ei koske normaalia arkea, vaan perheen yhteistä LOMAA! Isä ja äiti lomailevat vauvan kanssa, vanhemmat lapset hoidossa muun perheen lomaillessa.

Vierailija
18/30 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomallahan kaikkien pitäisi olla iloisia, ja perheen pitäisi touhuta yhdessä kaikenlaista. Mutta minä en jaksanut edes nousta kunnolla sängystä.

T:masennuksesta selvinnyt

Vierailija:

vanhemmat lapset päivähoidossa. VAAN KYSYMYS ON SIITÄ ETTÄ LAPSIA HOIDATETAAN KUNNALLISESSA HOIDOSSA PERHEEN YHTEISINÄ LOMA-AIKOINA, siis MOLEMPIEN VANHEMPIEN lomaillessa yhtä aikaa!

Keskustelu ei koske normaalia arkea, vaan perheen yhteistä LOMAA! Isä ja äiti lomailevat vauvan kanssa, vanhemmat lapset hoidossa muun perheen lomaillessa.

Vierailija
19/30 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voihan isä hoitaa perheen loma-aikoina lapsia, ettei tarvii ympärivuotisesti hoidossa olla. Vai käytkö itse ympärivuorokautisesti töissä, siis silloin kun et ole masentunut?

Vierailija
20/30 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ainoa aika, milloin voimme rakastella rauhassa. Iltaisin emme yleensä jaksa. Saamme myös käydä syömässä ja uimassa ja harrastaa kahden ihan rauhassa. Kesällä myös viemme lapset hoitoon pariksi viikoksi, vaikka olemme kumpikin lomalla, koska tarvitsemme lepoa. Haluamme pari viikkoa nauttia rantaelämästä kahden kesken. Meillä ei ole mummoja, joka hoitaisi lapsia aina silloin tällöin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän