Kertokaa nopeasti hyvä lihapullataikinan ohje,
Kommentit (6)
ekka 1dl vettä+½ dl kermaa siihen 1 dl korppujauhoja, anna turvota hetki. Sitten lisää 400g jauhelihaa, 1 kananmuna, sipulia, mausteita. sekoita ja tee pullat!! Nam!!
pilko isohko sipuli pieneksi. Paljon sipulia tarkoittaa ilmavampaa rakennetta, josta minä tykkään mutta monet muut ilmeiseti eivät, koska ovat tottuneet kaupan pulliin. Sipuli on kuitenkin hyvää joka tapauksessa.
Sekoita sipulit, noin desi vettä ja puoli desiä korppujauhoja, sekä puoltoista tl suolaa ja reippaasti (noin tl) valko/mustapippuria, vähän paprikaa sekä jotain yrttiä mitä sattuu olemaan, esim timjami, meirami tai basilika on hyviä, samoin pesilja ja pari kolme kynttä valkosipulia.
Sekoita joukkoon paketillinen (n 400g) jauhelihaa. Vanha kansa teki lihapullat sikanaudasta, joka oli mehevamää kuin pelkkä nauta tai varsinkaan paitsijauheliha, mutta moni haluaa nykyään käyttää vähärasvaista naudanjauhelihaa tai paistijauhelihaa. Jos mausteita on tarpeeksi, vähärasvaisellakin tulee ihan hyvää. Siihen voi myös lisätä lorauksen öliiviljyä, joka lisää rasvan määrää ja tuo siten maut peremmin esiin, mutta muuttaa rasvan kolesteroleja paremmiksi.
Jos käytit yrtteinä basilikaa tai timjamia tai oreganoa, voi kannattaa sekoittaa joukkoon jauhelihan kanssa myös ruokalusikallinen tomaattipyrettä.
Seos muotoillaan pyöryköiksi ja paistetaan uunisssa n 15 minuuttia.
400g paisti- ja 400g possunjauhelihaa. Pelkästä paistijauhelihasta tulee kovia kumipalloja ja sikanaudasta rasvapalloja.
2dl vettä
1dl korppujauhoja
1 sipuli
suolaa
MAUSTEpippuria, maustepippurin olen löytänyt pari vuotta sitten kun kyllästyin laittamaan lempimaustettani mustaapippuria joka ruokaan.
Lihapullista yleensä teen ihan tälläisiä perinteisiä sitten jos teen jotain jauhelihapihvejä suoritan enemmän kokeiluja mausteiden suhteen.
Laitat kermaviiliä, korppujauhoja, sipulia ja mausteita. Sipulin mä yleensä vedän silppurilla melkein soseeks ja käytän vielä pannullakin. Suolaa, pippuria, valkosipulia, yrttejä tai chiliä... maun mukaan.