Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä yhtään miten ihmiset uskaltavat elää, laulaa, olla mitä ovat ja esiintyä. Minulle tuo kaikki on ihan utopiaa. Ihailen teitä.

Vierailija
02.11.2023 |

Minä en pysty oikeasti mihinkään. Minua pelottaa koko elämä. Töissä käyn ja vedän roolia, höpisen ja hoidan vain hommani, lähden kotiin. Mutta siellä ei ole mitään. Pelkään kaikkea paitsi yksin olemista. 

Kun katselen vaikka TV:tä tai ihmisiä ylipäätään, niin he ovat kukin omanlaisiaan. Oma tyyli, ovat sellaisia kuin ovat. Itse häpeän valtavasti itseäni. Haluan piiloutua hupun alle ja kulkea mustissa. Ei minulla ole mitään tyyliä ja inhoan kroppaanikin. 

Osaan kyllä smalltalkin mutta en ole aidosti se minä, joka olen. Tai tavallaan kyllä mutta kuitenkin pienenen helposti muiden seurassa, ihan automaattisesti. 

Kun kuuntelen ihmisiä, he osaavat hienosti keskustella ja ovat sanavalmiita. Tarinoivat. Osaavat esiintyä, itse en edes uskaltaisi koskaan puhua sanaakaan niin että tietäisin minua kuvattavan. Menen punaiseksi ja änkytän. Sitten nuo kaikki upeat esiintymiset, laulaminen, soittaminen. Vau. 

Itse en osaa mitään, ei ole asiantuntijuutta, ei varmuutta. Olen kuin myötäilevä väritön epäihminen. 

En uskalla elää. 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elääkö kukaan toinen täällä häpeän alistamana? Se ei vaan irroita otetaan. Kännissä on helpoin olla mutta se ei tee itselleni hyvää.

Ap 

Vierailija
2/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehän ovat esiintyneet, laulaneet, keskustelleet, harrastaneet jne. jo lapsesta asti. Sen takia on niin tärkeää tottua erilaisiin tilanteisiin, erilaisiin paikkakuntiin, uskaltaa muuttaa opiskelun ja työn perässä milloin mihinkin. Että tottuu monenlaisiin tilanteisiin ja monenlaisiin ihmisiin.

Sinun on nyt tultava pois siitä itsesi piilottelun tavasta ja mentävä vaikka koulutukseen, kurssille tai iltakurssille, jossa on mahdollista mutta ei pakollista harjoitella olemaan esillä.

Parhaita ovat nämä improvisaatio-harjoitukset eli itse porukassa keksitään joitakin lyhyitä pikkutilanteita ja sitten "esitetään" ne muille ryhmäläisille.

Ei ole valmiita opeteltavia vuorosanoja, vain itse juuri siinä tilanteessa syntyvät. Ikinä ei voi epäonnistua, kun mitään sanoja ei ole sovittukaan vaan jokainen sanoo tai on sanomatta juuri sillä hetkellä mieleen tulevan lauseen tai lauseet.

Eikä esiinnytä missään lavalla vaan ihan luokan lattialla tms., mitä se esitys nyt vaatii. Alkuunhan voit olla vaikka puu, joka ei sano mitään, on vain omassa tärkeässä tehtävässään esillä.

Mitä enemmän käyt tämäntyyppisissä, myös ujoille suunnatuissa harrastuksissa, sitä paremmin huomaat omat lahjasi ja taipumuksesi. Ja totut. Ja tottumisesta on nyt kysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta tuollainen ihailu. He eivät ole yhtään sinua parempia. Olet arvokas vaikka olisit rikollinen.

Vierailija
4/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatettiinko sut häpeällä?

Vierailija
5/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun tarpeeksi kettuunnut pystyt kaikkeen.

6/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet jossain tilanteessa ollut oma itsesi, millaista palautetta olet saanut? Toisin sanoen, johtuuko häpeäsi siitä että muut ovat saaneet sinut tuntemaan häpeää itsestäsi?

Mistä ajattelet että häpeä johtuu? Koulukiusattiinko sinua tms.?

Vierailija
7/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla ne muutkin näyttelevät. Olen työssä, jossa pitää jatkuvasti esiintyä isoille ryhmille. Kaikki kollegat, joiden kanssa olen asiasta jutellut ovat kertoneet, etteivät nauti esiintymisestä. 

Vierailija
8/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En tiiä. Ainakin joivat, sekstailivat ja olivat baarissa. Tappelivat ja tukistivat. Äiti etenkin sai perheen pääosan draamailullaan ja halventavalla käytöksellään. Edelleen muistan sen vääntelevän naaman ja halveksuvan irvistyksen, pilkkaavan äänen kuin matki toisia kun ei miellyttänyt häntä. 

Ehkä minulla ei ole ollut tilaa ja hyväksyntää kasvaa. Kuin olisi pitänyt olla mahdollisimman kiltti ja näkymätön. 

Ap

Vierailija
9/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet rehellinen ja aito kun sanot asian suoraan etkä sorru itsepetokseen. Minä taas ihailen sinua siitä.

Vierailija
10/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

En tiiä. Ainakin joivat, sekstailivat ja olivat baarissa. Tappelivat ja tukistivat. Äiti etenkin sai perheen pääosan draamailullaan ja halventavalla käytöksellään. Edelleen muistan sen vääntelevän naaman ja halveksuvan irvistyksen, pilkkaavan äänen kuin matki toisia kun ei miellyttänyt häntä. 

Ehkä minulla ei ole ollut tilaa ja hyväksyntää kasvaa. Kuin olisi pitänyt olla mahdollisimman kiltti ja näkymätön. 

Ap

Eli vastaus on kyllä, sinut kasvatettiin häpeällä. Sinun ei pitäisi ikinä tarvita hävetä itseäsi, olet juuri sellainen ihminen kuin on tarkoitettu. Saat änkyttää, täristä, olla hidas.. ne on kaikki ihan inhimillisiä ominaisuuksia ja järkevät ihmiset eivät tuomitse ketään ja hyväksyvät kaikenlaiset ihmiset :)

Itse aloin nauttimaan ihmisten seurasta, kun aloitin masennuslääkkeen (venlafaxin). Eli minulla oli selvästi norepinephrine -hormoni liian alhaisella tasolla ja tuo lääke auttaa siihen.

Vierailija
11/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Samalla tavalla ne muutkin näyttelevät. Olen työssä, jossa pitää jatkuvasti esiintyä isoille ryhmille. Kaikki kollegat, joiden kanssa olen asiasta jutellut ovat kertoneet, etteivät nauti esiintymisestä. 

On täälä onneksi aitojakin ihmisiä, vaikka se ei ole helppoa tällaisessa arvostelevassa ja tuomitsevassa ilmapiirissä.

Vierailija
12/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylöös

Vierailija
13/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samanlainen, mutta mulla oli kyllä hyvä lapsuus. Vanhemmat ja opettajat ovat kannustaneet ja antaneet tunnustusta osaamisestani lapsuudessa ja nuoruudessa, mutta silti mun itsetunto on tosi huono.

Luotan kyllä itseeni, mutta en koe olevani muiden silmissä mitään. Enkä oikeastaan edes haluaisi olla, koska silloin joutuisin huomion keskipisteeksi - näkymättömänä on monin kerroin helpompaa.

Vierailija
14/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotun perusteella Ap ei ole treenannut asioita. Helpompi uskaltaa esiintyä jos osaa.

Vierailija
15/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen esiintynyt säännöllisesti  monien vuosien ajan. En silti pidä siitä ja jos esiintymistä on liikaa samana päivänä tekisi vain mieli juosta pois. Tuntuu etten jaksa yhtään enää kun pitäisi kiinnittää huomiota niin moneen ihmiseen tuntikausia. Ei vaan omat energiat ja ekstroverttiys riitä. 

Vierailija
16/18 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta tuollainen ihailu. He eivät ole yhtään sinua parempia. Olet arvokas vaikka olisit rikollinen.

Rikollinen? Ei oo arvokas!

Vierailija
17/18 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet? Olen itse kipuillut ikäni samojen mietteiden kanssa, nyt 3kympin kieppeillä tunnen miten alkaa helpottaa. Pikku hiljaa kuori sulaa eikä enää välitä muiden mielipiteistä niin paljon. Ehkä 40 mennessä sitä jo voi olla täysin oma itsensä.

Vierailija
18/18 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellinooran kappaletta lainaten:

Jokainen on joskus luuseri, 

toiset vaan peittää sen paremmin