Savon Sanomat: Vanhuksilta täysmaito ja voi pois
POHJOIS-SAVON hyvinvointialue on poistanut täysmaidon ja voin tukipalveluja tuottavan Servican ruokapalveluiden tuotetilausvalikoimasta, uutisoi Savon Sanomat.
Esimerkiksi asumispalveluyksiköt eivät voi enää tilata Servicalta täysmaitoa tai voita. Päätöksen taustalla on pyrkimys parantaa rasvan laatua ja yhtenäistää ruokatuotteita hyvinvointialueella.
Täysmaidon sijaan suositellaan vähemmän rasvaa sisältäviä juomia, kuten kevytmaitoa, rasvatonta maitoa tai piimää. Leipärasvaksi aterioilla tarjotaan ensisijaisesti vähintään 60 prosenttia rasvaa sisältävää rasiamargariinia.
Juhla-aikoina tarjoiltavat yksittäiset leivonnaiset voivat olla täysmaitoon ja voihin tehtyjä, mutta tavallisen arkipäivän kahvileivissä niitä ei enää käytetä, kertoo hyvinvointialueen ruokapalveluiden asiakasvastaava Kati Venäläinen Savon Sanomille.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009964070.html
Itse veikkaan, etta Servica haluaa vain säästää, eikä ole oikeasti kiinnostunut rasvan laadusta pätkääkään..
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi säästelemään, muutenkin heikohkoa heidän syöminen. Eivät ole tottuneen rasvattomiin tuotteisiin. Mikä heidän kalkkeutuneita suonia enää parantaa? Tarpeeksi pitkälle kun muistisairauskin etenee, löytyy pillerit syljettynä lattialta.
Ja varsinkin kun tietää Servican ruoan laadun, ei maistu ruoka senkään vertaa. Ihan hirveetä laitostöhnää.
Ravintoasiantuntijoiden on helppo päättää mikä on terveellistä-he voivat itse vielä käydä kaupassa ja ravintolassa ja ostaa mikä maistuu. Laitoksissa-kuten kouluissa, sairaaloissa ja vanhainkodeissa- syödään vain sitä mitä eteen laitetaan. Vanhuksille maistuu yleensä perinteinen, lapsuudessakin jo syöty, ruoka. Laitoksessa asuminen on ankeaa, joskus se ruokailuhetki on ilon pilkahdus, pitääkö sekin pilata.
Säästetään mielummin turhissa lääkkeissä ja lääkärikäynneissä ja annetaan vanhusten syödä maukasta ruokaa! Itse haluan kuolla vähän aiemmin ja luonnollisemmin kuin kituuttaa jollain kurrilla väkisin.
Ko firman tarjoama ruoka on hirveintä / ala-arvoisinta mitä olen koko pitkän työurani aikana syönyt. Henkilöstöravintoloissakin tarjonta jämähtänyt 90 luvulle, käytetään halvimpia mahdollisia puolivalmisteita, esillelaitto on kuin kouluruokalassa, käytetään teollisia kastike ja keittopohjia, jotain valmissuurusteita jotka on pelkkää lisäainetta. Moni on siirtynyt omiin eväisiin kun saa vatsavaivoja tästä ruoasta.
Näköjään mistään ei saisi vanhuksien osalla säästää. Sitä voi omilla rahoilla ostaa täysmaitoa ja voita jos niitä tarvitsee. Perusihminen ei tarvitse niitä veronmaksajien rahoilla.
Vanhusten aliravitsemus johtuu usein siitä että he syövät niin kobin bähän, suu ei jaksa pureskella, vatsa ei vedä, suoli ei toimi jne. Moni eteenkin dementikko voi jopa kieltäytyä syömästä, elää pelkällä kahvilla ja leivällä kun muu ei maistu. Ei se siitä johdu etteikö ruokaa saisi tiittävästi. Ja että voi ja punainen maito on jätetty pois valikoimasta.
Ottakaa selvää asioista ennen kun kritisoitte jotain pelkkien mielikuvien perusteella.
Minusta kaikki laitoksissa asuvat vanhukset voisivat siirtyä vegeruokaan.
90 vuotiaan vanhuksen ei ole terveellistä syödä lihatuotteita.
Myös kaikki karamellit tai pullat ehdottomasti pois. Terveempi vanhuus =)
Vierailija kirjoitti:
Näköjään mistään ei saisi vanhuksien osalla säästää. Sitä voi omilla rahoilla ostaa täysmaitoa ja voita jos niitä tarvitsee. Perusihminen ei tarvitse niitä veronmaksajien rahoilla.
Siis mitä vi..... ? Minun äiti maksoi 1800€ joka kuukausi hoitokodissa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki suonet tukkoon ja sydäri päälle-tuotteet vanhuksille oitis!
Joskus se kuolema tulee jokaiselle, mitä väliä, miten lähtee vanhana. Mielummin saappaat tai ainot/reinot jalassa.
Miettikääpä sitä kuinka paljon rahaa menee koko valtakunnassa siihen kun ei yhtään liikkuville vanhuksille tarjotaan 5x päivässä ruokaa. Siitä varmaan 30% menee biojätteeseen. Lisäksi bion poiskuljettaminenkin maksaa hyvinvointialuille paljon.
Meillä pshva:lla tarjotaan ihan liikaa ja liian raskadta ruokaa suurimmalle osalle ikäihmisidtä. Ei he kykene syömään näiyä määriä. Mieti itse toimistotyötätekevä ja vähän liikkuva aikuinen, söisitkö sinä saman pn vaikana, 7 pv viikossa esim näin:
Aamupalalla puuro, marjasose, leipää juustoa, kahvi tai tee ja mehu. Siitä 3,5 h päästä lihapyörykät, perunasose, kastike, salaatti, leipää ja marjakiisseli jälkkärinä. Päiväkahvilla iso pulla ja kahvia. Siitä taas 3h päästä lohisoppa, leipää leikkeleitä ja taas jälkiruoka esim joku vatkattu marjapuuro. Vielä iltapalaksi rahkaa tai jogurttia, ehkä leipää ja leikkeleitä, mehukeittoa.
Tekee ihan pahaa lapioida ruokaa roskiin kun ei kukaan jaksa syödä tätääärää päivästä toiseen. Tästä aiheutuu myös sitä että vanhuksia ummettaa liika raskas ruoka kun liikunta on 50 askelta päivässä, joudutaan syöttämään ulostuslääkkeitä, vaippoja kiluu ihan hirveästi ja joitajia tarvitaan pesemään vanhuksia kokoajan.
Kivaahan ja ajankuluahan se syöminen on iäkkäille mutta jonkun noista aterioista voisi jättää pois tai ainakin arkisin jälkiruoat ja osastot tilaisi esim iltapalalle vsin sen mitä tarvitaan, eikä niin että ksikki tulee valmiinä ns väkisin vaikkei edes tarvita. Rahan haaskausta tämä on. Ei ihme tää hva talous on kuralla.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kaikki laitoksissa asuvat vanhukset voisivat siirtyä vegeruokaan.
90 vuotiaan vanhuksen ei ole terveellistä syödä lihatuotteita.
Myös kaikki karamellit tai pullat ehdottomasti pois. Terveempi vanhuus =)
Kuinka vanhaksi haluat elää kun syöt vegeruokaa? Miksi haluat elää satavuotiaaksi ilman lihaa, makeaa ja pullia?
Itse olen aina inhonnut voin makua ja hajua, enkä todellakaan pystyisi käyttämään mitään täysmaitoa. Ymmärrän täysin terveyssuositukset. Mutta kun kyse on aikuisista ihmisistä, niin vaikka kuinka olisivat vanhuksia ja vanhainkodissa, täytyisi kuitenkin ihmisellä olla oikeus valita, mitä syö. Ja ymmärrän täysin sen, että jos on johonkin makuun ja suutuntumaan tottunut, voivat ne korvaavat vaihtoehdot maistua pahalta. Jos minun olisi pakko siirtyä täysmaitoon ja voihin, tuntuisi syöminen todella vastenmieliseltä, ja etenkin voi saattaisi aiheuttaa jopa yökkäysreaktion. Ymmärrän, että vastaava voisi tapahtua toisinkin päin.
Vanhainkodissa asuvalla ei juuri elämän iloja enää ole. Pitäisi antaa edes valita levitteensä leivälle jne.