Oletko samaa mieltä että 'suomessa asuu onnellinen' kansa?
Tämä eri medioissa ja eri tahojen vuosia toitottama hokema: ' suomi maailman onnellisin kansa' ?
Tätä on kovin vaikeaa ymmärtää ja nähdä.
Kun katsoo tätä maata, koko viimeisen 3:v vuosikymmenen ajalta:
- massatyöttömyys/-työvoimapula?
- lasten-nuorten pahoinvointi/-väkivaltaisuus kasvaa?
- vanhustenhuolto/sairaanhoitojärjestelmä kuralla?
- järjettömät elinkustannukset: ruoka /sähkö/ polttoaine /liikenne /alkoholi hinnat vaan nousee?
Niin tätä kaikkea vaan ihmetellen, niin missä on:
' se onnellisuus suomessa ' ?
Kun kansalaisia kohdellaan tällä tavalla. En tiedä..
Kysynkin vain täällä: Oletko samaa mieltä että 'suomessa asuu (enää 2023..24.jne mikään)
onnellinen' kansa?
Kommentit (75)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Nuo onnellisuustutkimukset perustuu siihen, että millaiset teoreettiset mahdollisuudet kansalaisilla on onnelliseen elämään. Siinä ei kysytä kansalta mitään.
Kysytään myös tuhannelta kansalaiselta. Suomalaisten keskiarvo siinä on noin 8. Kuten on muutaman muunkin maan, Suomi sattuu olemaan ykkösenä pienellä erolla, ja kun muutkin kriteerit täyttyy niin on noustu ykköseksi koko hommassa.
Riippuu ihan keneltä on kysytty. Jos on kysytty hyvätuloisilta ihmisiltä jotka tienaa yli 4000e/kk niin he ovat pääosin onnellisia mutta jos kysyy pienituloisilta jotka tienaa alle 3000e/kk niin heistä nyt tuskin moni on onnellinen.
Keskimäärin on tuhat ihmistä vastannut 8 pintaan. Osa on varmasti vastannut 10 ja osa 6 tai ihan mitä vaan. Mutta yli 2000€ on ihan ok palkka, muualla paitsi Helsingissä. Ja kyllä iso osa köyhistäkin on varsin tyytyväisiä elämäänsä, vaikka rahaa saisi olla enemmän, kun on katto pään päällä, rakkaita ihmisiä ja suurinpiirtein terve ja ruokaakin saa, niin kyllä voi olla ihan onnellinenkin.
Lyrics: Faija pääsee Kakolasta, Mutsi venaa uutta lasta. Viimeks faija nähtiin vuosi sitten. Mutsi tuntee diilereitä, Faijalle tuo pillereitä. Horjuttaa ei liittoa voi niitten. Tänään ei tarvii olla onneton, Sillä meillä jälleen koossa on Onnellinen, (onnellinen) onnellinen perhe. (3x) Onnellinen. Pikkusisko koulun jättää, Isobroidi turpiin mättää. Toisistamme pidämme me huolen. Nuorimmaiset nälkään nääntyy, Joka päivä mutsi kääntyy Sosiaalitoimistojen puoleen. kertosäe: Mutta tänään ei tarvii olla onneton, Sillä meillä jälleen koossa on Onnellinen, onnellinen perhe. (3x) Onnellinen. En mitään muista viime yöstä, Heräsin taas mappi-ööstä. Naapurilta pöllin päivän lehden. Ilo irti koskiksesta, Aamupala roskiksesta. Taidan hankkii töitä, kunhan ehdin.
Minäkin olen "kansaa" ja en ole onnellinen. Siis ei ole onnellinen kansa.
Hmm itse olen ihan onnellinen ja tyytyväinen suomeen. Täällä on rauhallista,ei kriisejä,kaunis luonto,jos jäisin työttömäksi niin saisin elannon silti ja pääsen suht edullisesti sairaalaan jos tarvitsen apua.
Toki on täällä huonojakin puolia kuten palkat on liian pieniä tai sitten täällä on liian kallista, päättävässä asemassa olevat ihmiset on huonoja, kanssa ihmisissä on liikaa ilkeitä sekä epärehellisiä ihmisiä ja huono puoli on se että täällä yhteiskunta puuttuu liikaa kansalaisen elämiseen.
Summarum ihan onnellinen olen elämääni toki lapsia en tänne halua tehdä koska tämä ei ole sellainen yhteiskunta minne lapsia haluan tehdä ja muutenkin elän elämäni siten että käyn töissä ja sitten eläkkeellä kituuttelen ja kuolen pois :D
Vastaisin itse onnellisuuskysymykseen varmaan 4 tai 5.
M32
Mulla on omakotitalo, vakituinen työpaikka, aviomies ja kaksi aikuista (opiskeleva) lasta. Olen saanut rokotukset lapsena ajallaan, olen naisena saanut itse valita mitä opiskelen, olen itse valinnut puolisoni ja tapani elää. Olen onnellinen. Muutama pitkäaikainen sairaus löytyy myös mutta se kuuluu elämään kun ikää tulee. Millä teidät saisi onnelliseksi? Yhteiskunta antaisi 5000 kuussa ja joku kävisi pyyhkimässä pyllyn aamuisin?
Vierailija wrote:
Mulla on omakotitalo, vakituinen työpaikka, aviomies ja kaksi aikuista (opiskeleva) lasta. Olen saanut rokotukset lapsena ajallaan, olen naisena saanut itse valita mitä opiskelen, olen itse valinnut puolisoni ja tapani elää. Olen onnellinen. Muutama pitkäaikainen sairaus löytyy myös mutta se kuuluu elämään kun ikää tulee. Millä teidät saisi onnelliseksi? Yhteiskunta antaisi 5000 kuussa ja joku kävisi pyyhkimässä pyllyn aamuisin?
Varmaankin aika moni olisi onnellinen jos olisi sinun asemassasi, sinä olet onnekas ja tulotkin taitaa olla ihan kohtalaiset?
Suomessa on aika paljon ihmisiä jotka kituuttelee pienillä tuloilla,työttömiä on tosi paljon sekä monet on yksinäisiä tai heille ei löydy kumppania.
Minä ainakin olisin todella onnellinen sinun asemassa! :)
Minulla ei ole omakotitaloa, työ on mistä palkkaa saan liian vähän ja olen ikisinkku.
Täällä vain hyväosaisilla riittävän suurituloisilla on mahdollisuus onnelliseen elämään, mutta päästäkseen siihen asemaan pitää olla luonnevikainen kokoomuslainen ahne, itsekäs öykkäri, joka ei onnellisuudesta mitään edes tiedä. Rahanpalvominen ei ole onnellisuutta. Lisäksi nuo hirviöt vielä yrittävät viedä heikommassa asemassa olevilta ne vähätkin rahat itselleen entisten rahakasojensa täytteeksi seisomaan, eivätkä tuottamaan hyvinvointia ihmisille.
Noiden "arvot" ovat sellaisia joita ei olisi uskonut tällä vuosituhannella enää näkevänsä, mitenkähän edes ilkeävät tuoda julki noita barbaarisia ajatusvääristymiään!!
Käännä katse USAan, Gazaan tai ihan vaikka Ruotsiin. Kyllä vain, me olemme onnellisemmassa asemassa, vaikka emme sitä itse ymmärrä.
Suomi on maailman onnellisin maa niin kauan kuin KALJAA saa
Väitän myös että onnellisuus ainakin suomessa liittyy ihan siihen minkälaista palkkaa tai tuloa saa joka kuukausi eli mitä paremmat tulot niin sitä onnellisempi on. Suomessa on kaikki kallistunut hirmuisesti autoilusta asumiseen että nykyisin palkka tai tulot pitää olla melko hyvät jotta pärjää taloudellisesti siten että voi juuri perheen perustaa tai rakentaa hyvän elämän.
Oikeastaan alhainen syntyvyys johtuu aivan varmasti kahdesta asiasta ja se on että ei ole varaa eikä ole kumppania.
On suomi toki hyvä maa elää ja täällä on hyviä asioita mutta on myös huonojakin asioita paljon.
Jos onnellisuutta kysytään amerikkalaisilta,ruotsalaisilta,saksalaisilta tai suomalaisilta niin väitän että jokaisessa maassa ihminen on sitä onnellisempi mitä paremmat tulot on eli tulot määrittää aika pitkälti sen onko onnellinen vai ei.
Vierailija wrote:
Väitän myös että onnellisuus ainakin suomessa liittyy ihan siihen minkälaista palkkaa tai tuloa saa joka kuukausi eli mitä paremmat tulot niin sitä onnellisempi on. Suomessa on kaikki kallistunut hirmuisesti autoilusta asumiseen että nykyisin palkka tai tulot pitää olla melko hyvät jotta pärjää taloudellisesti siten että voi juuri perheen perustaa tai rakentaa hyvän elämän.
Oikeastaan alhainen syntyvyys johtuu aivan varmasti kahdesta asiasta ja se on että ei ole varaa eikä ole kumppania.
On suomi toki hyvä maa elää ja täällä on hyviä asioita mutta on myös huonojakin asioita paljon.
Jos onnellisuutta kysytään amerikkalaisilta,ruotsalaisilta,saksalaisilta tai suomalaisilta niin väitän että jokaisessa maassa ihminen on sitä onnellisempi mitä paremmat tulot on eli tulot määrittää aika pitkälti sen onko onnellinen vai ei.
Mutta millainen -luonne- pitää olla että pääsee asemiin, joissa on hyvät tulot... häikäilemätön, itsekäs, ahne kyynärpääkiipijä opportunisti joka möisi vaikka äitinsä saadakseen lisää rahaa... :/
Vierailija wrote:
Tätä on Suomalainen Onnellisuus
. . K a u n i s t a .. ( r.i.p. Gösta ) - Suomalaisen sydämeen sieluun ja haarukkaa..
AINA,niin . . K a u n i i s t i .. osuu. (ikuisesti'kait..)
Suomalaisten onnellisuus onnellisuustutkimuksissa tarkoittaa ennemmin yleistä tyytyväisyyttä omaan elämään kuin voimakkaita onnellisuuden/ilon tunteita päivittäisessä elämässä. Näin muistelen kuulleeni yhteiskuntatieteitä opiskellessani.
Vierailija wrote:
Suomalaisten onnellisuus onnellisuustutkimuksissa tarkoittaa ennemmin yleistä tyytyväisyyttä omaan elämään kuin voimakkaita onnellisuuden/ilon tunteita päivittäisessä elämässä. Näin muistelen kuulleeni yhteiskuntatieteitä opiskellessani.
Oletko koskaan ajatellut itse yhtään mitään, vai toisteletko vaan sanasta sanaan papukaijana mitä joku opettajasi oman tulkintansa, ehkä vääränkin, on sulle kertonut.
Tämä on totta, maailmassa, varmaankin:
"On (suomi) toki hyvä maa elää ja täällä on hyviä asioita mutta on myös huonojakin asioita paljon..",
ja ihan, kaikkialla maailmassa, missä elää ihmisiä?
En usko.
On edes olemassa mitään (100%) täydellistä, 'maata tai paikkaa', paitsi (ehkä vain sitten jossain) niissä ihmisten mielikuvituksessa, ainoastaan.
Uskon vain.
Kaikkialla on paljon hyvää, ihan kaikkialle missä ihmisiä elää. (Se on itselle, ainakin paljon, toivoa tuova ajatus, ja tunne.)
Haluan uskoa hyvää elämään. Kaikille täällä.
-ap
Meille uskotellaan näin ettei kaikki pakenisi onnellisempiin oloihin muihin maihin. Kyllä kun monessa muussa maassa seuraa ihmisten meininkiä niin verrattuna niihin oloihin, tuntuu täällä onnellisena olemisen yrittäminen varsin vaikealta.
Suomalaiset on aivopesty uskomaan, että täällä on kaikki jotenkin parempaa kuin muualla. Ihan samaan tapaan sitä puhdasta vettä tulee hanasta todella monessa muussakin maassa ja jos sitä pitää oikeasti jonain mittarina, niin rima on todella matala. Yhtä lailla terveydenhoito ja koulutus on osattu hoitaa todella monessa muussakin maassa vielä paremmin kuin täällä.
Suomalaisilla on mennyt paremmin kuin esim. Balteilla vain ja ainoastaan siksi, että Venäjä ei miehittänyt Suomea samaan tapaan moneksi vuosikymmeneksi.
Kyllä meillä melkein mihin tahansa maailmassa on myös köyhillä hyvin asiat. Rahaa tulee valtiolta ja oikeasti tarvitessaan sitäkin hoitoa saa. Ja ruokaa on riittävästi, koska ollaan niin lihavia. Köyhien maiden ihmiset ovat laihoja, paitsi johtajat.
Olemme jämähtäneet valittamaan, koska pelkäämme olla tyytyväisiä, ettei meiltä sitä oteta pois.
Ja valittaneet olemme köyhyyttä niin kauan kuin on kirjoitustaito ollut. Muistatteko, miten oltiin kuolemaisillamme nälkään Sipilän hallituksen aikana? Vielä on valittajat siitäkin kriisistä hengissä selvinneet.
Nytkin emme turvallisissa asunnoissamme edes näe, mitä tapahtuu esim. keski-euroopassa, kun hirmumyrsky siellä riehuu. Ihmisiä on kuollut ja omaisuutta tuhoutunut.
Mitäs me siihen: Yhyy, ei ole ilmaista limsaa eikä bensaa, yhyyyy.
Onnekas on ehkä parempi ilmaisu. On rauha, köyhäläkin on asunto ja ruokaa jne.